جهانگیری خط فرآوری مواد معدنی معدن طرود شاهرود را افتتاح کرد

عصر معدن- اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری طرح خط فرآوری مواد معدنی مس در معدن طُرود شاهرود را روز شنبه در قالب سفر یک روزه به غرب استان سمنان افتتاح کرد.;

جهانگیری خط فرآوری مواد معدنی معدن طرود شاهرود را افتتاح کرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، این خط منبع تغذیه کارخانه فجر 2 در شهرستان آرادان و بخش مس شهید فتاحی است که به صورت ویدئو کنفرانس با حضور معاون اول رئیس جمهوری و امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از شهرستان آرادان استان سمنان افتتاح شد.

    این خط معدنی در طُرود شاهرود خاک های کم عیار یک درصدی مس را استخراج و فرآوری کرده و به کنسانتره های بیش از 40 درصد تبدیل می کند و به کارخانه فجر 2 انتقال می یابد.
    این خط معدنی مس اکنون 60 کارگر و متخصص بومی دارد که کار لیچینگ و کنسانتره سازی را انجام می دهد.
    جهانگیری در سخنانی در این آیین معدن را از بخش های کلیدی کشور دانست که می تواند در آینده نقش مهمی در توسعه داشته باشد.
    وی تاکید کرد: سمنان از استان های معدنی کشور است که دارای معادن فلزی و سایر شاخه های معدنی است که فعالیت خوبی دارند.
    معاون طرح و برنامه کارخانه فجر 2  درباره این طرح گفت: ظرفیت یک خط این واحد معدنی 1400 تن مس با محتواست که به صورت کنسانتره تولید می‌شود.
    مسعود رضایی با بیان اینکه به زودی خطوط بیشتری برای کنسانتره مس در معدن طرود ایجاد می شود، خاطرنشان کرد : وجود این خط معدنی در کنار کارخانه فجر 2 در راستای اجرای سیاست های فرآوری معدنی است.
    وی طرود را یکی از ذخیره گاه های مهم مس کشور دانست و اضافه کرد: با ایجاد این مجموعه در استان سمنان گام موثری در جلوگیری از خام فروشی و خاک کم عیار در مسیر افزایش ارزش افزوده برداشته می شود و زنجیره تولید از معدن تا محصول نهایی در استان تکمیل می شود.
    وی یادآور شد: با افتتاح این مجموعه معدنی در استان سمنان واحد کوره های مس و سرب غنی آباد تهران با سابقه 80 ساله به طور کامل از مدار فعالیت خارج می شود که کمک مهمی به بهبود شرایط زیست محیطی مرکز کشور است.
    اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری به منظور افتتاح چند طرح صنعتی با استقبال مسئولان محلی روز شنبه وارد استان سمنان شد.
    در سفر یک روزه جهانگیری به استان سمنان بزرگترین واحد فلزات غیردولتی کشور در شهرک صنعتی فجر 2 شهرستان آرادان و کشتارگاه صنعتی طیور در شهرک صنعتی اِیوانَکِی شهرستان گرمسار به بهره برداری رسید.
    طرح واحد صنعتی تولید انواع فلزات در 100 هکتار مساحت در شهرک صنعتی فجر 2 شهرستان آرادان با اشتغالزایی برای 300 نفر با حضور معاون اول رئیس جمهوری افتتاح شد و در این واحد صنعتی ظرفیت تولید سالانه 66 هزار تن سرب و مس مهیا است.
    میزان سرمایه گذاری در اجرای این طرح یک هزار و 300 میلیارد ریال است و مجوز اولیه با موضوع انتقال گروه صنعتی شهید عارفی به خارج از تهران در سال 1392 در کمیسیون زیربنایی هیات دولت تصویب و دوره اجرای آن 1393 تا 1400 تعیین شده بود.
    اجرای این طرح در سال 93 پس از مالکیت زمین و رفع مشکلات زیرساختی آب، گاز و برق کلنگ زنی شد.
    از اهداف اساسی اجرای این طرح توسعه زیرساخت های مهم اقتصادی کشور در بخش خودرو، صنعت دفاعی و افزایش توان رقابتی توسعه صادرات است.
    گرمسار غربی ترین شهرستان استان سمنان و دارای وسعت پنج هزار و 182 کیلومتر مربع و جمعیتی حدود 70 هزار نفر است، این شهرستان از شمال به دماوند، از غرب به ورامین، از شرق به شهرستان آرادان و از جنوب به کویر مرکزی محدود می شود و در 110 کیلومتری غرب مرکز استان سمنان واقع است.
    از مجموع 2 هزار و 10 واحد تولیدی فعال در استان سمنان 40 درصد در شهرستان های گرمسار و آرادان مستقر است.
    شهرستان آرادان با دستکم 15 هزار نفر جمعیت در غرب استان سمنان قرار دارد.
    اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در چهارم شهریور 1395 به مناسبت گرامیداشت هفته دولت به منظور افتتاح چند طرح صنعتی به استان سمنان سفر کرده بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر