راه‌اندازی ۲ کارخانه طلا و مس در سیستان و بلوچستان

عصر معدن- استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در خصوص حقابه هیرمند با توجه به اینکه آن طرف هم با خشکسالی مواجه بوده و در توافق این است که اگر بارندگی انجام شود حق‌آبه را در اختیار ایران قرار دهند.;

راه‌اندازی ۲ کارخانه طلا و مس در سیستان و بلوچستان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از تسنیم ، محمد کرمی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری ا ز اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب در سال 81 به سیستان و بلوچستان خبر داد و اظهار داشت: تا قبل از اشاره‌ای که ایشان در دیدار روز گذشته با مردم سیستان و بلوچستان به مصوبات آن سال داشتند آنها را مطالعه نکرده بودم اما اهدافی که در دست اجرا داریم دقیقا فرمایشات رهبر معظم انقلاب است چرا که سرباز ایشان هستیم و سرباز باید به خوبی درک کند و بداند که فرمانده چه می خواهد از این حیث امروز با تمام تلاش همه در کف میدان در حال اجرا کردن آن مصوبات هستیم.

    استاندار سیستان و بلوچستان در خصوص پیگیری موضوع حق‌آبه هیرمند پس از گذشت 21 سال، گفت: با توجه به اینکه موضوع فوق در زمان دولت های مختلف و با تغییراتی در افغانستان رخ داده هم اکنون به طور جد در دست پیگیر است در این راستا سفری به افغانستان صورت گرفت و مذاکرات مختلفی توسط وزیر امور خارجه و نماینده ویژه رئیس جمهور انجام شد.

    نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان تصریح کرد: آنچه که ما برای جایگزینی موضوع حقابه هیرمند در دست پیگیری قرار داده‌ایم حول چند محور است که موضوع حفر چاه های ژرف، طرح اضطراری انتقال آب به زاهدان و سیستان، طرح انتقال آب از تهلاب، انتقال آب از دریا بخشی از آنها بوده؛ که نیازمند اعتبارات است.

    وی ادامه داد: در بحث اعتبارات در زمینه طرح انتقال آب از تهلاب معظم له توجه ویژه داشتند و بخشی از اعتبارات تامین شد و هم‌اکنون کار با سرعت پیش می‌رود، به سمت دریا هم به همین صورت دارد کار انجام می‌شود.

    کرمی با اشاره به اینکه باید به چند موضوع همه جانبه فکر کرد، گفت: در خصوص حقابه هیرمند با توجه به اینکه آن طرف هم با خشکسالی مواجه بوده و در توافق این است که اگر بارندگی انجام شود حق‌آبه را در اختیار ایران قرار دهند ما همزمان این طرح‌ها را پیش می‌بریم، چون آب مسئله حیاتی است و ما نمی‌توانیم از آن غفلت کنیم و منتظر بمانیم که آب هیرمند بیاید؛ به سرعت کار را پیش می‌بریم که حتی برای یک روز دچار مشکل نشویم.

    راه‌اندازی دو کارخانه طلا و مس در سیستان و بلوچستان

    استاندار با بیان اینکه سیستان و بلوچستان از نظر معادن بسیار معادن بکری دارد، افزود: بخشی از کار در این حوزه شروع شده و در بخشی‌هایی هم قبلا کارهایی انجام شده؛ همانطور که رهبر انقلاب فرمودند در دوران انقلاب اسلامی کارهای خوبی در استان انجام شده، اما یک عقب افتادگی‌ هایی است که باید جبران کنیم.

    استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: با تمام تلاش و سرعت بخش معادن فعال شده با توجه به اینکه معادن مس و طلا، منیزیم، کروم و معادنی هستند که دارای ظرفیت‌های بسیار عالی است این نوید را می‌دهیم که به زودی کارخانه طلا و مس راه‌اندازی می‌شوند.

    جبران کوتاهی بنگاه‌های دولتی

    وی اذعان کرد: کوتاهی هایی هم بخش‌های بنگاه‌های دولتی دارند که باید بیایند روی این موضوع سرمایه‌گذاری کنند و یک سری موانع هم در کار است که با توجه به شرایط سیستان و بلوچستان بنگاه‌های دولتی باید روی کار بیایند و بیشتر کمک کنند.

    کرمی با بیان اینکه بخش اعتباری هم مهم است، تاکید کرد: باید در حوزه اختیارات اقداماتی انجام شود چرا که به فضل الهی آینده استان آینده‌ای درخشان خواهد بود.

    شتاب در توسعه کشاورزی و دامداری

    نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این استان ظرفیت‌های بی نظیر در حوزه کشاورزی دارد، افزود: در حال توسعه باغ‌های خرما، موز، انبه و پسته هستیم افزون بر آن در زمینه دامداری نیز اقداماتی برای توسعه در دستور کار قرار گرفته است.

    وی به موضوع شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: تعاونی‌های دانش بنیان و بحث توجه ویژه به آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها حایز اهمیت است، این خطه جوان‌ترین استان و دارای نیروی انسانی جوان است بر این اساس هر جایی بخواهد توسعه پیدا کند اولین مولفه آن نیروی انسانی توانمند و خلاق و متفکر است از این حیث باید جوانان و نوجوانان ما توانمند و مهارت محور شوند.

    کرمی اظهار کرد: یک بسته 150 همتی آماده کردیم که شاخصه‌های سیستان و بلوچستان با کشور یکی شود در این راستا رئیس جمهور دستور دادند و سازمان و بودجه در حال پیگیری است.

    وی گفت: در حوزه بندر چابهار توجه ویژه‌ای شده و هم اکنون کشتی‌هایی که قبلاً برای پهلوگیری به جبل علی امارات می‌رفتند اکنون در بندر چابهار پهلو می‌گیرد حتی بخشی از بار افغانستان از طریق چابهار به میلک منتقل می‌شود، با تمام این تفاسیر برای توسعه استان به سرعت در حال تلاش هستیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر