توقف جنگ تجاری، مس را ارزان کرد

عصر معدن- بهای فلز مس در هفته قبل در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، اما به طور کلی در هفته گذشته روندی نزولی داشت.;

توقف جنگ تجاری، مس را ارزان کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، گروه تحلیلی کارگزاری سی‌ولکس نوشت: قیمت فلز بنیادین مس از قیمت 6110.00 دلار به ازای هر تن در تاریخ 10 ماه دسامبر سال 2018 میلادی، به قیمت 6103.00 دلار به ازای هر تن در تاریخ 14 ماه دسامبر سال جاری میلادی، رسید.

    در شکل زیر نمودارهای قیمتی یک‌ماهه و یک هفته اخیر فلز مس(تحویل فوری) برحسب دلار/تن در بورس فلزات لندن آورده شده است:

    عوامل زیادی در هفته قبل بر قیمت فلز مس در بازارهای جهانی اثر داشتند که مهم ترین آن به شرح زیر است.
    در ابتدای هفته معاملاتی گذشته براساس گزارش خبرگزاری رویترز، کاهش جنگ تنش‌های سیاسی بین 2کشور آمریکا و چین پس از اعلام اینکه پکن و واشنگتن قصد دارند در قالب مذاکره برخی اختلافات تجاری خود را حل کنند و وزیر اقتصادی چین در بیانیه‌ای افزایش تعرفه‌های جدید بر کالاهای آمریکایی را به مدت 3ماه به تعویق انداخت، موجب شد تا ارزش نرخ برابری دلار آمریکا در قبال سبدی از ارزهای مهم جهان مانند یورو در بازارهای جهانی افزایش داشته باشد. در نتیجه این مسئله نیز شاخص دلار آمریکا با افزایش همراه شد. همین رشد ارزش دلار آمریکا نیز، موجب کاهشی محسوس در قیمت فلزات بنیادین مانند مس در هفته گذشته در بازارهای جهانی شد و این در حالی است که بی ثباتی سیاسی در کشور فرانسه و احتمال سرایت آن به سایر کشورهای اروپایی از جمله عوامل دیگری بود که موجب کاهش قیمت مس در بازارهای جهانی شد.
    ب- تحلیل تکنیکال:
    با توجه به شواهد و اسیلاتورهای موجود در تحلیل تکنیکال، فلز مس روند بلند مدت صعودی دارد و لازم به ذکر است که این فلز بنیادین، نوساناتی را نیز در این بین تجربه خواهد کرد. در هفته گذشته در بازارهای جهانی، فلز بنیادین مس روندی کاهشی داشت و در هفته بعد نیز با احتمال زیادی دارای روندی نزولی خواهد بود.
    در این صورت فلز اگر مس روندی نزولی داشته باشد، در این صورت با عبور از نزدیکترین ساپورت مهم خود یعنی 6100 دلار به ازای هر تن، احتمال این که قیمت مس، تا سطح قیمتی و تاریخی  6000 دلار به ازای هر متریک تن نزول یابد، وجود دارد. در غیر این صورت چنانچه مس بخواهد روندی افزایشی داشته باشد و در صورت عبور کردن از نزدیکترین مقاومت مهم خود که 6200 دلار به ازاء هر متریک تن می‌باشد، احتمالاً تا مقاومت قیمتی 6300 دلار به ازاء هر متریک تن نیز افزایش خواهد یافت. 


    اتفاقات فوق در حالی است که عوامل مهمی مانند میزان رشد GDP کشورهای بزرگ جهان نظیر آمریکا، چین و منطقه یورو، بروز بلایای طبیعی، مسئله تنشهای سیاسی در دنیا مانند جنگ اقتصادی کشور آمریکا با اقتصادهای بزرگ نظیر کشور چین، اتحادیه اروپا، روسیه و کانادا، همچنین سیاست‌های تورم‌زدایی چین، سیاست‌های فدرال رزرو آمریکا در تثبیت یا عدم تثبیت نرخ بهره بانکی، اقدامات سایر بانک های مرکزی دنیا، نگرانی‌های ناشی از افزایش نرخ تورم جهانی و اتفاقاتی نظیر بروز اعتصابات کارگری در معادن مهم مس دنیا خصوصا معادن مس کشور شیلی و به بهره برداری رسیدن معادن مس جدید در تعیین روند آینده فلز بنیادین مس در بازارهای جهانی تاثیرگذار خواهند بود.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر