بهای فلز سرخ تحت تاثیر تصمیمات امریکا

عصر معدن- بهای فلز مس در هفته قبل در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی به طور کلی در هفته گذشته روندی صعودی داشت.;

بهای فلز سرخ تحت تاثیر تصمیمات امریکا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» قیمت فلز بنیادین مس از 5840 دلار به ازای هر تن در تاریخ 10 ماه سپتامبر سال 2018 میلادی، به قیمت 5946 دلار به ازای هر تن در تاریخ 14 ماه سپتامبر سال جاری میلادی، کاهش یافت.

    الف- تحلیل بنیادی:
    در شکل زیر نمودارهای قیمتی یک ماهه و یک هفته اخیر فلز مس(تحویل فوری) برحسب دلار/تن در بورس فلزات لندن آورده شده است:

    گروه تحلیلی کارگزاری سی ولکس در گزارشی به عوامل مختلف  تاثیرگذار بر قیمت مس در بازارهای جهانی در هفته قبل پرداخته که در ادامه به آنها اشاره می شود.
    در هفته معاملاتی گذشته ، انتشار گزارش منفی از شاخص قیمت مصرف کننده در آمریکا بیشترین تاثیر در بازارهای مالی را به جا گذاشت. براساس این گزارش مبنی بر اینکه میزان شاخص قیمت مصرف کننده در آمریکا در ماه قبل تنها 0.1 درصد رشد داشته و این در حالی است که میزان برآورد شده توسط کارشناسان اقتصادی در این ماه برابر با 0.2 درصد بود.
    این امر موجب شد تا احتمال افزایش نرخ بهره بین بانکی از سوی بانک فدرال رزرو آمریکا در آینده‌ای نزدیک کاهش یابد و در نتیجه ارزش نرخ برابری دلار آمریکا در مقابل شش ارز عمده جهان مانند یورو در هفته قبل در بازارهای جهانی کاهشی محسوس یافت. به دنبال این موضوع نیز، قیمت فلزات اساسی تقویت شد و با افزایش تقاضای فیزیکی معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بین المللی به خرید فلزات بنیادین مانند مس، قیمت این فلز قرمز نیز در هفته قبل در بازارهای جهانی روندی فزاینده داشت.

    ب- تحلیل تکنیکال:
    با توجه به شواهد و اسیلاتورهای موجود در تحلیل تکنیکال، فلز مس روند بلند مدت صعودی دارد و لازم به ذکر است این فلز بنیادین، نوساناتی را نیز در این بین تجربه خواهد کرد. در هفته گذشته در بازارهای جهانی، فلز بنیادین مس روندی صعودی داشت و در هفته بعد نیز دارای روندی صعودی باشد.
    در این صورت فلز اگر مس بخواهد روندی افزایشی داشته باشد و در صورت عبور کردن از نزدیکترین مقاومت مهم خود که 6000 دلار به ازاء هر متریک تن است، احتمالا تا سطح قیمتی مهم 6200 دلار به ازاء هر متریک تن نیز افزایش خواهد یافت. در غیر این صورت چنانچه مس روندی نزولی داشته باشد، در این صورت با عبور از نزدیکترین ساپورت مهم خود یعنی 5900 دلار به ازاء هر تن، احتمال این که قیمت مس، تا سطح حمایتی قیمتی  5700 دلار به ازاء هر متریک تن نزول یابد، وجود دارد.

     

    در کنار موارد یادشده، عوامل مهمی مانند میزان رشد GDP کشورهای بزرگ جهان نظیر آمریکا، چین و منطقه یورو، بروز بلایای طبیعی، مسئله تنش های سیاسی در دنیا مانند جنگ اقتصادی کشور آمریکا با اقتصادهای بزرگ نظیر کشور چین، اتحادیه اروپا، روسیه و کانادا، همچنین سیاست های تورم‌زدایی چین، سیاست های فدرال رزرو آمریکا در تثبیت یا عدم تثبیت نرخ بهره بانکی، اقدامات سایر بانک های مرکزی دنیا، نگرانی‌های ناشی از افزایش نرخ تورم جهانی و اتفاقاتی نظیر بروز اعتصابات کارگری در معادن مهم مس دنیا خصوصا معادن مس کشور شیلی، در تعیین روند آینده فلز بنیادین مس در بازارهای جهانی تاثیرگذار خواهند بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر