قیمت فلز سرخ تحت تاثیر اجلاس G۲۰

عصر معدن- بهای فلز مس در هفته قبل در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، اما به طور کلی در هفته گذشته روندی نزولی داشت.;

قیمت فلز سرخ تحت تاثیر اجلاس G۲۰
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» قیمت  فلز بنیادین مس از 6245.00 دلار به ازای هر تن در تاریخ 26 ماه نوامبر سال 2018 میلادی، به قیمت 6238.00 دلار به ازای هر تن در تاریخ 30 ماه نوامبر سال جاری میلادی، رسید.

    الف- تحلیل بنیادی:
    در شکل زیر نمودارهای قیمتی یک ماهه و یک هفته اخیر فلز مس(تحویل فوری) برحسب دلار/تن در بورس فلزات لندن آورده شده است:

    گروه تحلیلی کارگزاری سی ولکس در گزارشی نوشت: عوامل زیادی در هفته قبل بر قیمت فلز مس در بازارهای جهانی اثر داشتند که مهمترین آن به شرح زیر است.

    در ابتدای هفته معاملاتی گذشته براساس گزارش خبرگزاری Reuters، قبل از نشست اجلاس G-20، پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی از احتمال توافق بین دو اقتصاد بزرگ آمریکا و چین در این جلاس و از بین رفتن مشکلات تعرفه ای بین دو کشور این عامل موجب شد تا تقاضای فیزیکی برای خرید مس در ابتدای هفته قبل افزایش یابد و به دنبال آن قیمت مس نیز در اوایل هفته گذشته روندی صعودی داشت و تا قیمت 6280 دلار به ازای هر تن افزایش یافت. همچنین در پایان هفته قبل به گزارش سایت Kitcometals، انتشار حرفی که ترامپ پس از دیدار خود با رئیس جمهور چین در حاشیه نشست G-20 زده است، موجب شد تا بازارهای مالی تحت الشعاع قرار گیرند.

    وی اعلام کرد که از طرفی انتظار دارد به یک توافق تجاری با چین برسد و از سوی دیگر بیان کرد که شاید علاقه‌ای برای رسیدن به توافق با چینی‌ها نداشته باشد. همین مسئله موجب شد تا نگرانی ناشی از جنگ تعرفه ای بین آمریکا و چین به عنوان مصرف کننده بزرگ مس دنیا در بین معامله گران و سفته بازان جهانی، روند تقاضای فیزیکی خرید مس را کاهش دهد و به دنبال آن قیمت این فلز بنیادین در هفته قبل تا سطح 6238 دلار به ازای هر تن در پایان هفته کاهش داشت و صعود ابتدای هفته را نیز جبران کرد.

    ب- تحلیل تکنیکال:
    با توجه به شواهد و اسیلاتورهای موجود در تحلیل تکنیکال، فلز مس روند بلند مدت صعودی دارد و لازم به ذکر است که این فلز بنیادین، نوساناتی را نیز در این بین تجربه خواهد کرد. در هفته گذشته در بازارهای جهانی، فلز بنیادین مس روندی کاهشی داشت و در هفته بعد نیز با احتمال زیادی دارای روندی صعودی خواهد بود.
    در این صورت فلز اگر مس بخواهد روندی افزایشی داشته باشد و در صورت عبور کردن از نزدیکترین مقاومت مهم خود که 6250 دلار به ازای هر متریک تن است، احتمالا تا مقاومت قیمتی 6300دلار به ازای هر متریک تن نیز افزایش خواهد یافت. در غیر این صورت چنانچه مس روندی نزولی داشته باشد، در این صورت با عبور از نزدیکترین ساپورت مهم خود یعنی 6200 دلار به ازاء هر تن، احتمال این که قیمت مس، تا سطح قیمتی و تاریخی  6000 دلار به ازاء هر متریک تن نزول یابد، وجود دارد.

    اتفاقات فوق در حالی است که علاوه بر موارد فوق، عوامل مهمی مانند میزان رشد GDP کشورهای بزرگ جهان نظیر آمریکا، چین و منطقه یورو، بروز بلایای طبیعی، مسئله تنش های سیاسی در دنیا مانند جنگ اقتصادی کشور آمریکا با اقتصادهای بزرگ نظیر کشور چین، اتحادیه اروپا، روسیه و کانادا، همچنین سیاستهای تورم‌زدایی چین، سیاست های فدرال رزرو آمریکا در تثبیت یا عدم تثبیت نرخ بهره بانکی، اقدامات سایر بانک‌های مرکزی دنیا، نگرانی‌های ناشی از افزایش نرخ تورم جهانی و اتفاقاتی نظیر بروز اعتصابات کارگری در معادن مهم مس دنیا به خصوص معادن مس کشور شیلی و به بهره‌برداری رسیدن معادن مس جدید در تعیین روند آینده فلز بنیادین مس در بازارهای جهانی تاثیرگذار خواهند بود. 

     

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر