محصولات میدکو مناسب بازارهای بین المللی است

سهم میدکو در افق ۱۴۰۴ چقدر است؟

عصر معدن- بهرام سبحانی مشاور مدیرعامل میدکو درخصوص اقداماتی که شرکت میدکو قرار است در محوریت صادرات انجام دهد گفت: هلدینگ میدکو شرکت های متعددی دارد که یکی یکی وارد مدار تولید می شوند و هرکدام از آنها نیز باید بخشی از محصولات خود را به منظور تامین ارز صادر کنند.;

سهم میدکو در افق ۱۴۰۴ چقدر است؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، سبحانی با بیان این مطلب در ادامه افزود: محصولات شرکت های میدکو دارای جذابیت هایی برای بازار بین المللی است، از این رو برای اینکه هماهنگی و یکنواختی در کار اتفاق بیافتد تا شرکت هایی که محصولات مشابه دارند با یکدیگر رقابت نکنند تصمیم گرفته شد کل صادرات محصولات میدکو از طریق شرکت بازرگانی آفتاب درخشان که یکی از شرکت های تابعه میدکو است انجام شود.
    به گفته وی، مس کاتد، لوله مسی، فروسیلیس، گندله، آهن اسفنجی و شمش از محصولات میدکو است که صادرات آنها همه از کانال این شرکت انجام می گیرد.
    سبحانی درباره اینکه میدکو تا چند درصد از زنجیره فولاد برای افق چشم انداز 1404 نقش آفرینی داشته باشد به عصر معدن گفت: ظرفیت فولاد سازی میدکو 4/7 میلیون تن فولاد است که نزدیک به از 10 درصد هدف چشم انداز است.
    وی ادامه داد: 1 میلیون تن فولاد بردسیر و 1/7 میلیون تن فولاد زرند و 1/5 میلیون تن نیز فولاد بوتیا جزو طرح های توسعه ای میدکو است.
    سبحانی درباره اینکه سال گذشته 9 فولاد ساز بزرگ کشور کاهش 25 درصدی صادرات  داشتند نیز گفت: محدودیت هایی بیرونی اثر کمتری بر کاهش صادرات داشتند و بیشتر قوانین و مقررارت و محدودیت های داخلی بر این موضوع اثرگذار بوده است. در این راستا انجمن فولاد با وزارت صنعت، معدن و تجارت صحبت هایی انجام داد و تصمیمات خوبی گرفته شد. چرا که اکنون کشور در شرایطی است که کل نظام و کشور باید صادرکننده را تشویق کنند و مانعی سر راه صادرکننده قرار ندهند تا نیاز ارزی کشور تامین شود.
    وی افزود: یکی از این محدودیت‌ها قیمت گذاری گمرک بود که باید بیشتراز ارزی که صادرکننده بدست می آورد تعهد بازگشت ارز را بر عهده می گرفت. این موضوع در واقع برای صادرکننده مشکل ایجاد کرده و برای کشور هم مشکل آماری به وجود می آورد. در این باره با گمرک و وزارتخانه رایزنی بسیاری شد تا اینکه پذیرفتند بر اساس قیمت عرفی که تولیدکننده صادر می‌کند قیمت‌گذاری انجام دهند و انجمن فولاد هم آن را صحه گذاری کند.
    وی ادامه داد: مشکل دیگر دستورالعملی مبنی بر ارائه بخشی از محصول در بورس بود و بعد از آن در صورت وجود مازاد اجازه صادرات می دادند. این در حالی است که بر اساس بخشنامه آنهایی که زیر یک میلیون دلار صادرات دارند ارزشان برای خودشان است و در نتیجه این موضوع باعث می شد که ارز بازگردانده نشود، در نتیجه تصمیم بر این شد که فقط خود تولید کننده اجازه صادرات داشته باشد و این موضوع به ما کمک کرد تا کمبود کاذب هم از کشور بر طرف شود.
    مشاورمدیرعامل میدکو همچنین درباره اینکه میزان صادرات فولاد امسال به چه میزان خواهد بود نیز گفت: امسال نباید زیر 6 میلیون تن صادرات داشته باشیم البته ایده آل آن 10 میلیون تن است اما با توجه به مشکلات و چالش ها تلاش بر صادرات 6 میلیون تن فولاد است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر