ظرفیت صادرات ۱۲ میلیارد دلار‌ مس کاتد در صورت سرمایه‌گذاری مناسب‌

عصر معدن- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر در صنعت مس سرمایه‌گذاری شود در مدت ۵ سال می‌توانیم به صادرات ۱۲ میلیارد دلاری در مس کاتد دست یابیم.;

ظرفیت صادرات ۱۲ میلیارد دلار‌ مس کاتد در صورت سرمایه‌گذاری مناسب‌
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از فارس، سیدصولت مرتضوی امروز در مراسم امضاء تفاهم‌نامه مشارکت و سرمایه‌گذاری در استخراج، اکتشاف، فرآورده و بهره‌برداری معدنی که بین شرکت سرمایه‌گذاری صدر تأمین وابسته به شستا و سازمان مقاومتی ارتش امضا شد، اظهار داشت‌: طبق گزارش کارشناسان در صنعت مس اگر برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری درستی انجام شود در مدت پنج سال می‌توانیم به صادرات سالانه 12 میلیارد دلار محصول مس کاتد دست یابیم، همچنین در مورد تولید طلا هم مزیت نسبی در اقتصاد ما وجود دارد و ما باید اقتصاد خود را به جای نفت متکی بر معدن قرار دهیم.

    به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تحریم‌ها موجب شد بخشی از ذخایر نفت کشور را که متعلق به همه نسل‌ها است برای نسل‌های آینده نگهداری کنیم و سرمایه‌گذاری در معادن می‌تواند اثر تحریم‌ها را کم کند و اگر ما محصول مس تولید کنیم، می‌توانیم سال‌ها در انبار نگهداری کنیم که دچار هیچ آسیبی نمی‌شود. در زمینه محصولات نفتی هم باید به زنجیره ارزش افزوده آن توجه کنیم.

    مرتضوی گفت: در حالی که باید طبق اصول کشورهای دارای ذخایر انرژی سایر کشورهای مصرف‌کننده را بتوانند تحریم کنند اما برعکس شده و کشورهای مصرف‌کننده نفت کشوری مانند ایران را که دارای ذخایر نفتی است تحریم می‌کند.

    وی تأکید کرد: باید کشور از اقتصاد تک‌محصولی نفت نجات پیدا کند و به بخش معادن توجه کند.

    به گفته مرتضوی در شرکت صدر تأمین وابسته به شستا و زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی سرمایه‌گذاری‌های خوبی در بخش معادن طلا انجام شده و امروز در اقدام مبارکی تفاهم‌نامه برای استخراج پهنه‌های معدنی در اختیار ارتش امضاء می‌شود که هم در راستای ایجاد شغل، کاهش ضریب جینی و هم برای افزایش تولید و بهره‌وری و توجه به اقتصاد مقاومتی گام برداشته خواهد شد.

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین‌ با اظهار همدردی با مردم مظلوم غزه گفت: سازمان‌های مدعی حقوق بشر مانند سازمان ملل و شورای امنیت مهر خاموشی بر لب زده‌اند تا رژیم اشغال‌گر صهیونیستی کودکان و زنان بی‌پناه فلسطینی را در مسلخ خشونت استکبار جهانی تکه تکه کند.

    وی همچنین به سخنان مقام معظم رهبری در دهه فجر سال گذشته در دیدار با مقامات دولتی گفت:‌ ایشان به دو مقوله اقتصاد معدن و اقتصاد دریامحور تأکید کردند و کشور ما دارای ارزشمندی در سنگ‌آهن،‌ذغال‌سنگ، مس، روی، طلا و سایر مواد معدنی انجام داده‌ایم و کشور ما در کمربند معدنی جهان قرار دارد اما از ظرفیت معادن استفاده آنچنانی انجام نشده است.

    * باید از اقتصاد دریا استفاده بیشتری داشته باشیم
    در ادامه این جلسه، امیردریادار حبیب‌الله سیاری بیان کرد: کشور ما با وجود اینکه یک درصد جمعیت دنیا را دارد اما 6 یا 7 درصد منابع معدنی در آن قرار داده شده است و به قول برخی کارشناسان خدا دامن خود را در سرزمین ما تکان داده اما از این نعمت الهی بهره نبرده‌ایم. بگونه‌ای که بتوانیم با توان داخلی مشکل بیکاری را حل کنیم و رفاه برای مردم ایجاد کنیم.

    امیرسیاری گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، ما می‌توانیم، ما به قله‌ها نزدیک شدیم بهره‌برداری از منابعی که در اختیار ماست کشور را برای پیشرفت آماده می‌کند و باید از اقتصاد دریا استفاده بیشتری داشته باشیم و ما در مورد استفاده از سواحل مکران حرف می‌زنیم اما هنوز بهره‌برداری نکرده‌ایم.

    وی گفت: متأسفانه عمده صادرات معدنی ما به صورت خام‌فروشی است و محموله‌هایی که صادر می‌شود شامل نفت خام یا خاک و سنگ معدنی است که صادر می‌شود و اگر این محصولات در زنجیره ارزش افزوده و تولید قرار گیرد برای کشور اشتغال ایجاد می‌کند. پیشرفت و اقتصاد ما باید دریامحور باشد به همانگونه که مقام معظم رهبری تأکید کردند استفاده از اقتصاد معدن نه به معنای خام‌فروشی بلکه با توجه به زنجیره ارزش باید باشد.

    معاون هماهنگ‌کننده نیروهای مسلح گفت: مجموعه ارتش تا یکی دو سال قبل مجوز ورود به بخش اقتصاد نداشت اما اکنون با تشکیل سازمان اقتصاد مقاومتی ارتش با 4 شرط شامل رعایت قوانین، شفافیت، انضباط مالی و عدم تعارض با بخش خصوصی حضور پیدا می‌کند.

    امیر سیاری گفت: ما تلاش داریم در سازمان اقتصاد مقاومتی ارتش با حضور در بخش سرمایه‌گذاری اندکی از بار دولت در زمینه هزینه‌های دفاعی را برداریم و باید توان دفاعی کشور با توجه به تهدیدهایی که وجود دارد افزایش یابد و مطابق فناوری روز باشد ما نمی‌توانیم با امکانات 8 سال دفاع مقدس امروز بجنگیم و یا در آینده با تجهیزات امروز بخواهیم کار کنیم.

    * ورود ارتش به بحث اقتصاد‌ به توان رزمی ارتش لطمه‌ای وارد نمی‌کند
    وی تأکید کرد: ورود ارتش به بحث اقتصاد در شرایطی است که به توان رزمی ارتش لطمه‌ای وارد نمی‌شود مسأله اول حفظ توان رزمی است‌.

    معاون هماهنگ‌کننده ارتش گفت: به فرض سیلی در کشور روی داد و ارتش برای کمک به آنجا رفت و در همان زمان دشمن هم حمله کرد نمی‌توانیم بگوییم فعلا به کمک مردم رفته‌ایم و توان جنگ نداریم بنابراین سازمان اقتصاد مقاومتی در ارتش را شکل دادیم که با حفظ توان رزمی بتوانیم بخشی از بار بودجه‌ای دولت در بخش دفاعی را برداریم.

    امیر سیاری ‌گفت: همه مرزهای کشور برای کنترل در اختیار نیروهای مسلح است اما بخشی از پهنه‌های معدنی که در اختیار ارتش است با تفاهم‌نامه امروز مورد بهره‌برداری و سرمایه‌گذاری مشترک بین سازمان اقتصاد مقاومتی ارتش و مجموعه صدر تأمین قرار می‌گیرد.

    در این مراسم همچنین ابراهیم بازیان مدیرعامل شستا گفت: شستا با دارا بودن 163 شرکت کنترلی و 100 شرکت غیرکنترلی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های چندرشته‌ای و پیشرو در بازار سرمایه است که گردش مالی آن حدود 5 میلیارد دلار در سال و 2 درصد از تولید ناخالص داخلی و 4 درصد از صادرات و نیز 40 کشور هدف صادرات را در اختیار دارد همچنین 30 ذدرصد حمل و نقل دریایی از شرکت کشتیرانی دریایی در اختیار شستا قرار دارد علاوه بر آن شرکت‌های پتروشیمی، مس، طلا، ذغال‌سنگ و کانی‌های غیرفلزی در اختیار دارد. 2.5 درصد انرژی کشور را از طریق سه نیروگاه تولید می‌کند و سومین مجموعه تولید شیرخام با ظرفیت 500 هزار تن در سال است. همچنین 65 درصد سولفات سدیم برای مواد شوینده و 85 درصد مواد اولیه کائولند برای کاشی و سرامیک و عمده خاک چینی مرند را در اختیار دارد.

    نادری مدیرعامل صدر تأمین هم در این مراسم گفت: 60 عنصر معدنی و 6 درصد معادن دنیا در ایران وجود دارد در حالی که یک درصد جمعیت دنیا داریم و وجود نفت و گاز باعث شده است که از بخش معادن غافل بمانیم.

    وی اضافه کرد: تولید طلا در کشور ما سالانه 9 تن است و کل فلز طلا 14 تن در حالی که مصرف طلا سالانه 100 تن است و عمده معادن طلا در مناطق محروم و مرزی قرار دارد.
    نادری گفت: در دولت سیزدهم هزار میلیارد تومان در سال قبل و سال جاری در معادن سیستان و بلوچستان سرمایه‌گذاری شد در مناطقی که از نظر امنیتی شرایط خاص دارد و طلای سیستان طی یکی دو ماه آینده وارد بازار خواهد شد که در گام اول 500 کیلو در گام دوم هزار کیلو سپس 2 تن و در مراحل بعدی سالانه 10 تن طلا از این معادن استخراج می‌شود.

    وی گفت: در معدن سقز هم که در شرکت صدر تأمین کلنگ‌زنی کرده است اوایل آینده مجموعه معدن طلای سقز هم بهره‌برداری خواهد شد.

    در ادامه جلسه، امیر سرتیپ گلسرخی، رئیس سازمان اقتصاد مقاومتی ارتش‌ گفت: کشور ما با داشتن جوانان شایسته و بازار 700 میلیون نفری پیرامونی باید به ارزش افزوده معادن توجه کند و از خام‌فروشی محصولات معدنی خودداری کند. شرکت‌هایی که در زمینه طلا کار می‌کنند با پیشرفت 80 درصدی هم در بورس پذیرفته می‌شوند.

    ‌رئیس سازمان اقتصاد مقاومتی ارتش افزود: نیروهای مسلح با 4 شرط شفافیت، انضباط مالی، مطابقت با قوانین و عدم تعارض با بخش خصوصی باید وارد سرمایه‌گذاری شوند ارتش بیشترین منابع مالی را دارد اما پیش از این قرار نبود در اقتصاد وارد شود اخیرا با تشکیل سازمان اقتصاد مقاومتی قرار است با حفظ توان رزمی در بخش سرمایه‌گذاری و ارزش افزوده معادن وارد شود که هم کمکی به نظام و هم اقتصاد ملی و هم درآمد برای ارتقاء توان رزمی داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر