مس سال ۲۰۱۸ را با چه قیمتی به پایان رساند؟

عصر معدن- بهای فلز مس در هفته قبل در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی به طور کلی در هفته گذشته روندی کاملا صعودی داشت.;

مس سال ۲۰۱۸ را با چه قیمتی به پایان رساند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، گروه تحلیلی کارگزاری سی ولکس نوشت: قیمت  فلز بنیادین مس از قیمت 5931.00 دلار به ازاء هر تن در تاریخ 24 ماه دسامبر سال 2018 میلادی، به قیمت 6015.00 دلار به ازای هر تن در تاریخ 28 ماه دسامبر سال جاری میلادی، رسید و سال 2018 میلادی را با قیمت بالای 6000 دلار به پایان برد.

    در شکل زیر نمودارهای قیمتی یک ماهه و یک هفته اخیر فلز مس(تحویل فوری) برحسب دلار/تن در بورس فلزات لندن آورده شده است:

     

    عوامل زیادی در هفته قبل بر قیمت فلز مس در بازارهای جهانی اثر داشتند که مهمترین آن به شرح زیر است.
    در ابتدای هفته معاملاتی گذشته براساس گزارش سایت Kitco، شاخص صنعتی داو جونز آمریکا “Dow jones” به میزان 17 درصد از ماه اکتبر سال میلادی جاری افت داشت و به 23.062 واحد رسید. همچنین شاخص S&P کاهشی 18 درصدی را از بیشترین میزانش در ماه سپتامبر تجربه کرد و در هقته قبل 3.09 درصد افت داشت و به سطح 2.485 واحد رسید. این مسئله نیز موجب شد تا ارزش نرخ برابری دلار آمریکا در مقابل سبدی از ارزهای مهم جهان مانند یورو در بازارهای جهانی کاهش داشته باشد. همین مسئله نیز موجب تقویت بهای فلزات بنیادین مانند مس در بازارهای جهانی شد و قیمت این فلزات با افزایش همراه گشت. در همین حال به گزارش خبرگزاری رویترز، بروز چشم انداز افزایش میزان ساخت و ساز در ماه دسامبر سال 2018 میلادی در کشور چین که بزرگترین مصرف کننده مس در جهان است، موجب گردید تا تقاضای فیزیکی خرید برای فلزات بنیادین مانند مس در بازارهای جهانی در هفته قبل افزایش یابد و به دنبال آن قیمت این فلزات نیز روندی فزاینده داشته باشد.

    ب- تحلیل تکنیکال:
    با توجه به شواهد و اسیلاتورهای موجود در تحلیل تکنیکال، فلز مس روند بلند مدت صعودی دارد و لازم به ذکر است که این فلز بنیادین، نوساناتی را نیز در این بین تجربه خواهد نمود. در هفته گذشته در بازارهای جهانی، فلز بنیادین مس روندی افزایشی داشت و در هفته بعد با احتمال زیادی دارای روندی نزولی خواهد بود.
    در این صورت فلز اگر مس روندی نزولی داشته باشد، در این صورت با عبور از نزدیکترین ساپورت مهم خود یعنی 5900 دلار به ازاء هر تن، احتمال این که قیمت مس، تا سطح قیمتی حمایتی  5700 دلار به ازاء هر متریک تن نزول یابد، وجود دارد. در غیر این صورت چنانچه مس بخواهد روندی افزایشی داشته باشد و در صورت عبور کردن از نزدیکترین مقاومت مهم و تاریخی خود که 6000 دلار به ازاء هر متریک تن می‌باشد، احتمالاً تا مقاومت قیمتی 6200 دلار به ازاء هر متریک تن نیز افزایش خواهد یافت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر