با جهش تقاضای سرمایه‌گذاری

پلاتین در بازار نایاب شد

عصر معدن- شورای جهانی سرمایه‌گذاری پلاتین (WPIC) اعلام کرد جهش تقاضای سرمایه‌گذاری انتظارات درخصوص وجود مازاد بزرگ عرضه در بازار جهانی پلاتین در سال ۲۰۱۹ را تعدیل کرده است.;

پلاتین در بازار نایاب شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، این شورا در ماه مارس پیش بینی کرده بود بازار جهانی پلاتین امسال 680 هزار اونس مازاد عرضه خواهد داشت که بزرگترین مازاد عرضه در شش سال گذشته به شمار می‌رود.

    اما تریور ریموند، مدیر تحقیقات در شورای WPIC اظهار کرد: جهش تقاضای سرمایه‌گذاران مؤسسه‌ای برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) که تحت پشتوانه پلاتین قرار دارد در سه ماهه نخست سال 2019 دورنمای مازاد عرضه پلاتین را به شکل اساسی تغییر داد.

    موجودی پلاتین صندوق‌های ETF در سه ماهه نخست امسال 690 هزار اونس رشد کرد که بزرگترین رشد موجودی پلاتین این صندوق‌ها از زمان راه اندازی آن‌ها در سال 2007 بود.

    در سه ماهه اول، مجموعه‌ای از عوامل شامل رشد قیمت‌ها، ریسک عرضه نزولی در آفریقای جنوبی و سیگنال‌های متعدد از رشد تقاضا مشاهده شد که مهمترین آن‌ها رشد تقاضا برای خودروهای دیزلی و احتمال استفاده از پلاتین در خودروهای بنزینی بود.

    اگرچه قیمت پلاتین برای تحویل فوری طی 5سال اخیر بیش از 40 درصد سقوط کرده اما از ابتدای سال 2019 تاکنون حدود 10درصد بهبود یافته است.

    به گفته ریموند، به نظر می‌رسد خریداران صندوق‌های ETF، سرمایه گذاران بلندمدتی مانند صندوق‌های بازنشستگی هستند که از ثبات در بازار دیزل دلگرم شده‌اند. اگرچه تقاضا برای پلاتین از زمانی رسوایی آلایندگی خودروهای دیزلی فولکس واگن در سال 2015 افت کرد اما شمار خودروهای دیزلی در بازار خودروی اروپای غربی در ماه‌های اخیر بالاتر رفته است.

    دستگاه‌های کاهش آلایندگی در خودروهای دیزلی حاوی پلاتین بیشتری هستند، در حالی که پالادیم بیشتر در خودروهای بنزینی استفاده می‌شود.

    انتظار می‌رود مجموع تقاضا برای پلاتین در سال 2019 به میزان 8 درصد رشد کند و تقاضا 4 درصد افزایش پیدا کند. بر اساس گزارش کیتکونیوز، در سه ماهه اول سال میلادی جاری عرضه معدنی 19 درصد رشد کرد اما انتظار نمی‌رود این اتفاق در سال آینده تکرار شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر