همکاری معدنی ایران و افغانستان فراهم شد

عصر معدن-زمین‌شناس و عضو هیات علمی پژوهشکده علوم‌زمین گفت:کشور افغانستان یک کشور معدنی با پتانسیل های معدنی ناشناخته در همسایه شرقی ایران است. داشتن مرز مشترک و شباهت فرهنگی، دین و زبان مشترک، فرصت همکاری ارزشمندی برای دو ملت فراهم کرده است. افزون بر آن تعداد زیادی از مردم افغانستان تجربه زندگی در ایران را داشته و دوستدار کشور ما هستند.;

همکاری معدنی ایران و افغانستان فراهم شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱:۰۰

    جلیل قلمقاش در گفت و گو با «عصرمعدن» با بیان این مطلب در ادامه افزود: در چند سال گذشته با ابتکار موسسه فرهنگی جی آی زد آلمان و حمایت وزارت امور خارجه و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، بازآموزی اعضای هیات علمی رشته های علوم زمین و معدن دانشگاه های افغانستان به ایران سپرده شده است. همکاری های آموزشی با دوره های/ فعالیت های سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور آغاز و به تدریج با همکاری گروه های زمین شناسی و معدن دانشگاه‌های امیرکبیر، تربیت مدرس، شهید بهشتی، تهران و شرکت های ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و.... ادامه یافت.

    وی ادامه داد: همکاری های آموزشی با برگزاری همایش و بازدیدهای علمی سه جانبه افغانستان، آلمان و ایران در سال 1394 در تهران آغاز شد. سپس همایش های مشابهی در افغانستان و آلمان برگزار شد که عمدتا به صورت دوره های آموزشی، نشست های بحث و سخنرانی و بازدیدهای میدانی و معدنی بوده است. تعدادی از دوره های آموزشی در سالهای گذشته شامل دوره تهیه نقشه‌های زمین شناسی برای استادان دانشگاه های کابل و بلخ، برگزاری دوره HSE برای کارشناسان وزارت معادن و پترولیوم افغانستان، کارآموزی دانشجویان معدن و زمین شناسی و.... بوده است.

    قلمقاش ادامه داد: اخیرا (در آبانماه سال جاری) یک سفر آموزشی برای دانشجویان و استادان دانشگاه های کابل و بلخ افغانستان توسط پژوهشکده علوم زمین و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی برگزار شد. در این سفر، 33 نفر دانشجو و 4 نفر استاد زمین شناسی و معدن از دانشگاههای کابل، پلی تکنیک کابل و بلخ افغانستان با حمایت مالی موسسه جی آی زد آلمان شرکت کردند. این بازدید علمی-آموزشی به میزبانی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور برگزار شد و دانشجویان و اساتید افغان با برخی از پدیده های زمین شناسی و معدنی در منطقه ایران مرکزی آشنا شدند.

    به گفته وی، در طول دوره مطالب نظری توسط اساتید پژوهشکده علوم زمین و کارشناسان ارشد سازمان برای گروه تشریح و دانشجویان از نزدیک با پدیده های زمین شناسی در صحرا آشنا شدند. افزون بر پدیده های زمین شناسی، گروه دانشگاهی افغان از معدن منگنز ونارچ، معدن آهن شمس آباد، معدن طلای موته و مجتمع سولفات سدیم مقیان اراک بازدید و از نزدیک با فعالیتهای اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی آشنا شدند.

    گفتنی است در پایان سفر دانشجویان و اساتید دانشگاههای کابل و بلخ افغانستان از آزمایشگاه و موزه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور بازدید کردند. در پایان طی مراسمی با حضور مدیر طرح "آموزش معدن در افغانستان "(Academic Mining Education in Afghanistan: AMEA) از موسسه همکاری جی آی زد آلمان و رئیس پژوهشکده علوم زمین برگزار و گواهینامه پایان دوره به دانشجویان افغان اعطا شد.
    در جلسه اعطای گواهینامه، دکتر غلام فروغ خپلواک استاد دانشگاه بلخ افغانستان ضمن تاکید بر اهمیت آموزشی بازدید علمی برای گروه افغان از زحمات همکاران ایرانی و آلمانی سپاسگزاری کردند.
     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر