آیا طلا گرانتر می‌شود؟

عصر معدن- در هفته ای که گذشت، اگرچه روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی هیجانی همراه بود، ولی به طور کلی روندی صعودی داشت.;

آیا طلا گرانتر می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» گروه تحلیلی کارگزاری سی ولکس نوشت: قیمت طلا در هفته گذشته از میانگین 1306.575 دلار به ازای هر اونس در تاریخ 11 ماه فوریه سال 2019 میلادی، به میانگین قیمت 1317.275 دلار به ازاء هر اونس در تاریخ 15 ماه فوریه سال میلادی جاری، رسید.

    در هفته اخیر در بازارهای جهانی، بهای فلز گران قیمت طلا تحت تاثیر اتفاقات مهمی به شرح ذیل قرار گرفت.
    در هفته گذشته به گزارش سایت Kitco، افزایش چشم انداز به توافق رسیدن مذاکرات دو کشور چین و آمریکا و پایان یافتن جنگ تعرفه ای بین دو کشور، در بین معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بین‌المللی و همچنین افت ارزش نرخ برابری دلار آمریکا در مقابل سایر ارزهای عمده جهان مانند یورو موجب شد تا با رویکرد معامله‌گران بین المللی به خرید فلزات گرانبها مانند طلا به عنوان مامنی امن برای سرمایه‌گذاری در هفته قبل، قیمت این فلزات گرانقیمت روندی افزایشی یابد.

    در همین حال در هفته معاملاتی قبل به گزارش سایت Kitco، براساس جدیدترین اخبار منتشر شده، افزایش احتمال تحریم نفتی کشور ونزوئلا توسط آمریکا و همچنین تعطیلی بخشی از بزرگ ترین میدان نفتی فراساحلی عربستان با ظرفیت تولید روزانه یک میلیون بشکه نفت در هفته قبل موجب گردید تا قیمت نفت در بازارهای جهانی به بالاترین میزان خود در سه ماهه اخیر برسد. به دنبال این امر نیز حجم تقاضای فیزیکی خرید طلا به عنوان کالایی کم ریسک برای سرمایه‌گذاری توسط معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بین‌المللی در هفته گذشته، افزایش یافت. همین مسئله نیز موجب گردید تا قیمت این فلز گرانقیمت در بازارهای جهانی روندی صعودی داشته باشد.

    علاوه بر این در هفته گذشته به گزارش سایت Kitco،  طلای فیوچر تحویل ماه آوریل سال 2019 میلادی با میزان افزایش 10 دلاری قیمت نسبت به هفته قبل، به رقم 1324.10 دلار به ازاء هر اونس در روز جمعه، در بازار بورس فلزات نیویورک رسید.
    در همین حال در هفته اخیر، به گزارش گروه تحقیقات سایت Kitco، از بین نظر سنجی انجام شده در بین تحلیلگران حرفه ای 17 نفر، در نظرسنجی‌ها شرکت نمودند، که از بین این افراد 13 نفر پیش‌بینی رشد قیمت برای طلا، 2 نفر پیش‌بینی کاهش قیمت و 2 نفر نظری بی تفاوت، نسبت به روند قیمت طلا در هفته آتی داشته‌اند.

    این اتفاقات در حالی است که با احتمال زیادی مهمترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا در هفته‌های آتی، داده های آماری منتشره از اقتصاد کشورها، تغییرات نرخ بهره بانکی آمریکا توسط بانک فدرال رزرو این کشور، سیاست بانک مرکزی اروپا در افزایش یا ثبات نرخ بهره بانکی این منطقه، همچنین برنامه‌های تسهیل مالی بانک های مرکزی سایر کشورها، داده‌های اقتصادی کشور چین، همزمانی فستیوال های 2کشور چین و هند، بروز تنش های سیاسی در کشورهای جهان، وضعیت جنگ اقتصادی بین آمریکا و چین، تغییرات در توافق برجام کشورهای غربی با ایران و بروز بلایای طبیعی و همچنین تغیبر بهای نفت در بازارهای جهانی خواهد بود.

    تحلیل تکنیکال طلا
    با توجه به شواهد و اندیکاتورهای موجود در تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد که روند بلند مدت طلا صعودی است، هرچند که ممکن است طلا در این بین اصلاح قیمت نیز داشته باشد. در هفته گذشته طلا روندی صعودی داشت و برای هفته معاملاتی آتی، این پیش‌بینی برای قیمت طلا وجود دارد که با احتمال زیادی، روندی نزولی داشته باشد.
    در این صورت اگر طلا بخواهد تمایل به نزول داشته باشد، در صورت عبور کردن از نزدیکترین ساپورت تاریخی و مهم خود که 1300 دلار به ازاء هر اونس است، احتمال اینکه تا خط حمایتی مهم 1275دلار به ازاء هر اونس نیز کاهش یابد، وجود دارد. در غیر اینصورت چنانچه طلا روندی افزایشی داشته باشد، قیمت آن با عبور از نزدیکترین مقاومت مهم خود که 1330 دلار به ازاء هر اونس است، با احتمال زیادی تا سطح مقاومتی 1360 دلار به ازاء هر اونس، نیز افزایش خواهد داشت. 
    در همین حال با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیر منتظره‌ای رخ ندهد، به نظر می‌رسد که طلا در این هفته روندی نزولی داشته باشد، هرچند که ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه شود. این در حالی است که گواه های موجود در تحلیل تکنیکال نیز از این مسئله حمایت می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر