سرمایه‌گذاران نگران، به سمت طلا کشیده شدند

عصر معدن- تحلیلگران اسکاتیابانک پیش‌بینی کردند با رسیدن ارزش دلار آمریکا به اوج خود و بدهی سنگین آمریکا، قیمت طلا پشتیبانی خواهد شد اما منتظر رالی چشمگیر این فلز در سال ۲۰۱۹ نباشید.;

سرمایه‌گذاران نگران، به سمت طلا کشیده شدند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، این بانک در پیش‌بینی خود برای سال 2019 اعلام کرد میانگین قیمت هر اونس طلا در سال میلادی جاری حدود 1300 دلار خواهد بود.

    تحلیلگران اسکاتیا بانک اظهار کردند از نقطه نظر فنی، کف قیمت طلا در 1200 دلار تایید و حفظ شده است.

    این پیش‌بینی در حالی مطرح شده که طلا برای حفظ رشد قیمت اخیرش به سختی تلاش می‌کند و موفق نشده است مرز 1300 دلار را بشکند.

    طبق گزارش اسکاتیابانک، رشد ضعیف‌تر دلار آمریکا، عامل اصلی تاثیرگذار در افزایش قیمت طلا خواهد بود. انتظار می‌رود میانگین شاخص دلار آمریکا امسال 89.4 واحد باشد که به میزان چشمگیری کمتر از سطح فعلی 96 واحد است. دلار آمریکا اوج خود را پشت سرگذاشته است.

    کسری دولت آمریکا و کوتاه شدن دست بانک مرکزی این کشور برای افزایش بیش‌تر نرخ‌های بهره، دلیل اصلی پیش‌بینی ضعیف شدن دلار است. دومین عامل تاثیرگذار در رشد قیمت طلا، ابهامات پیرامون بازارهای مالی است.

    بر اساس گزارش کیتکونیوز، اسکاتیابانک به دورنمای نقره نیز خوش‌بین است و انتظار دارد این فلز عملکرد بهتری نسبت به طلا داشته باشد و میانگین قیمت هر اونس نقره در سال میلادی جاری را حدود 17 دلار پیش‌بینی می‌کند.

    وضعیت بازار طلا گواهی از اضطراب فزاینده سرمایه‌گذاران نسبت به اوضاع جهان است. نوسان بازارهای سهام و نگرانی نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی، کمک کرده است طلا از پایین‌ترین رکورد قیمتش در اوت سال 2018، حدود 10 درصد رشد کند و در میان فلزاتی قرار بگیرد که بهترین عملکرد را در مدت مذکور داشتند.

    این روند برخلاف دو سال پیش است که افزایش نرخ‌های بهره آمریکا، رشد ارزش دلار آمریکا و رونق بازارهای سهام، به قیمت طلا و سهام معدنکاران طلا مانند "بریک گلد"، "نیومونت ماینینگ" و "گلدکورپ" ضربه زد و زمانی که رشد بازارهای سهام آمریکا در اوایل سال 2018 تصحیح شد، قیمت طلا نتوانست از این اتفاق سود ببرند. با شروع سال 2019، پرسش مهم این است که آیا امسال سال پرسودی برای داشتن طلا خواهد بود.

    میزان طلای فیزیکی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس به 71.9 میلیون اونس رشد کرد که نزدیک به رکورد 72 میلیون اونس ثبت شده در ماه مه سال 2018 است.

    مدیر یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در نیویورک در این باره اظهار کرد: ما از نیمه اول سال 2016 که روند رشد بازار طلا آغاز شد، چنین حجم ورود سرمایه را مشاهده نکره بودیم. به نظر می رسد در هیجانات سرمایه‌گذاران تغییری روی داده و آن‌ها با این واقعیت روبرو شدند که ما در اواخر چرخه اقتصادی هستیم که ممکن است تا دو سال دیگر به پایان برسد.

    روند رشد سرمایه‌گذاری در طلا باعث شده قیمت این فلز ارزشمند از پایین 1200 دلار در هر اونس که در اوت به ثبت رساند و پایین‌ترین قیمت در 18 ماه گذشته بود، بهبود پیدا کند. تحلیلگران می‌گویند دلایلی وجود دارد که تصور کنیم قیمت طلا می‌تواند مرز 1300 دلار را شکسته و حتی به سطح بالاتری صعود کند.

    از جمله این دلایل، بازارهای سهام شکننده، انتظارات برای توقف روند افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا در سال 2019 و دلار ضعیف‌تر هستند. افزایش نرخ‌های بهره آمریکا مانع از افزایش قیمت طلا بوده که بازدهی ندارد.

    گلدمن ساکس یکی از بانک‌های تاثیرگذار در بازارهای کالاست، هفته گذشته قیمت مورد پیش‌بینی برای طلا را افزایش داد و اکنون انتظار دارد قیمت طلا در یک سال آینده به 1425 دلار صعود کند. جان هاتاوی، یک مدیر در شرکت سرمایه‌گذاری توکویل چنین گفت: برخی از سرمایه‌گذاران بر این باورند که نگرانی‌های رو به رشد نسبت به سطح بدهی آمریکا ممکن است جذابیت طلا را تشدید کند.

    موسسه اعتبارسنجی "فیتچ"‌هفته گذشته هشدار داد که ادامه تعطیلی دولت آمریکا، ممکن است به تنزل رتبه اعتبار بدهی این کشور که ترپیل ای است، منجر شود. سطوح بالاتر بدهی، افزایش نرخ‌های بهره و تحکیم سیاست پولی را برای بانک مرکزی آمریکا دشوارتر خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر