اجرای ۳۱ طرح معدنی با سرمایه‌گذاری ۴.۵ میلیارد دلاری

عصر معدن- براساس برنامه‌ریزی امسال سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برای اجرای ۳۱ طرح در قالب بخش معدن و صنایع معدنی سرمایه‌گذاری چهار میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار انجام می شود که اشتغال مستقیم بیش از ۱۱ هزار نفر را به دنبال دارد.;

اجرای ۳۱ طرح معدنی با سرمایه‌گذاری ۴.۵ میلیارد دلاری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، جداول آماری ایمیدرو حاکی از آن است، در قالب 31 طرح که امسال به بهره برداری می رسد، 11 هزار و 340 نفر به طور  مستقیم و 70 هزار و 265 نفر غیر مستقیم اشتغال پیدا می کنند.

    آلومینیوم جنوب (سالکو) در فاز یک با هدف تولید 300 هزار تن شمش، اسلب، و بیلت آلومینیوم با سرمایه گذاری یک میلیارد و 300 میلیون دلار و اشتغال یک‌هزار و 500 نفر و غیر مستقیم 6 هزار نفر به عنوان یکی از طرح های مهم در این ارتباط محسوب می شود.

    همچنین فاز یک آلومینیوم جاجرم نیز با هدف 40 هزار تن شمش آلومینیوم با سرمایه گذاری 131 میلیون دلار و اشتغال 600 نفر مستقیم و تعداد یکهزار و 800 نفر غیر مستقیم به بهره برداری رسید.

    فولاد استانی بافت (کرمان) واحد احیاء با هدف تولید 800 هزار تن آهن اسفنجی و سرمایه گذاری 134 میلیون دلار، اشتغال 230 نفر مستقیم و غیر مستقیم 800 نفر از جمله این طرح هاست.

    دولت یازدهم از نیمه دوم 1392 فعال سازی هفت طرح فولاد استانی که از سال 1385 بدلیل مشکلات مالی متوقف مانده بود را کلید زد و تاکنون اغلب این طرح ها در بخش احیاء فعال شده اند و فولاد سازی نیز انتظار می رود تا پایان کار دولت دوازدهم به اتمام برسد.

    فولاد نی ریز(فارس)، قائنات(خراسان جنوبی)، شادگان(خوزستان)، سبزوار(خراسان رضوی)، میانه (آذربایجان شرقی)، سفید دشت(چهارمحال و بختیاری) و بافت (کرمان) با ظرفیت 800 هزار تن که قابلیت تا یک میلیون تنی را نیز دارد، به عنوان هفت طرح فولاد استانی محسوب می شوند.

    فولاد استانی سفیددشت (چهارمحال و بختیاری) با هدف احداث واحد فولاد سازی تولید 800 هزار تن اسلب با سرمایه گذاری 180 میلیون دلار و اشتغال 700 نفر مستقیم و سه هزار نفر غیر مستقیم در شمار این طرح است.

    فولاد استانی قائنات(خراسان جنوبی) واحد احیاء تولید 800 هزار تن آهن اسفنجی با سرمایه گذاری 119 میلیون دلار و اشتغال مستقیم 300 نفر و غیر مستقیم یکهزار نفر دربرنامه است.

    فولاد سازی زرند (فولاد زرند ایرانیان- میدکو) تولید 1.7 میلیون تن شمش فولادی سالیانه و سرمایه گذاری 760 میلیون دلارو اشتغال چهار هزار و 500 نفر مستقیم و 45 هزار نفر غیر مستقیم از دیگر طرح های امسال به حساب می آید.

    احداث کارخانه کنسانتره فولاد مبارکه (سنگان) تولید 5میلیون تن کنسانتره آهن با سرمایه گذاری 265 میلیون دلار و اشتغال مستقیم یکهزار نفر و غیر مستقیم سه هزار نفر را فراهم می‌کند.

    احداث  کارخانه ذوب و فولاد سازی (خط یک) گل گهرو واحد اکسیژن (جهان فولاد) با ظرفیت 1.2 میلیون تن با سرمایه گذاری 230 میلیون دلاری و اشتغال 750 نفر و غیر مستقیم 2 هزار و 250 نفر از دیگر برنامه های امسال است.

    احداث کارخانه آهن اسفنجی خط 2 طرح کوثر مربوط به توسعه آهن و فولاد گل گهر با تولید 2 میلیون تن آهن اسفنجی با سرمایه گذاری 116 میلیون دلار و اشتغال مستقیم 220 نفر و غیر مستقیم 880 نفر برنامه ریزی شده است.

    ساخت کارخانه گندله سازی (گهرزمین) با ظرفیت پنج میلیون تن و سرمایه گذاری 106 میلیون دلار، اشتغال مستقیم 500 نفر و غیر مستقیم 2 هزار نفر را به دنبال دارد.

    همچنین انتقال آب خلیج فارس به صنایع جنوب شرق کشور (قطعه اول) با هدف تامین چهار متر مکعب برثانیه با سرمایه گذاری 295 میلیون دلاری اشتغال مستقیم 20 نفر و غیر مستقیم 80 نفر را به دنبال دارد.

    احداث واحد بخار شماره یک نیروگاه سیکل ترکیبی سیرجان (گهر انرژی) برای تولید 160 مگاوات برق با سرمایه گذاری 152 میلیون دلار، اشتغال 30 نفر مستقیم و 600 نفر غیر مستقیم را فراهم کرد.

    واحد گندله توسعه ملی (سنگان) برای تولید 2.5 میلیون تن گندله با سرمایه گذاری 190 میلیون دلار اشتغال مستقیم 200 نفز و غیر مستقیم 500 نفر را فراهم می سازد.

    طرح توسعه ذوب خاتون آباد - ملی مس (کرمان) با هدف توسعه ذوب و ودستیابی به ظرفیت 120 هزار تن مس آند حاصل از کنسانتره در سال، احداث انبارکنسانتره به ظرفیت 60 هزار تن، احداث کارخانه اکسیژن به ظرفیت 440 تن در روز 142 میلیون دلار اشتغال 20 نفر و غیر مستقیم 50 نفر را فراهم می سازد.

    طرح احداث کارخانجات اسید کرمان - اسید سولفوریک خاتون اباد (ملی مس) احداث کارخانه اسید سولفوریک به ظرفیت 600 هزار تن با سرمایه گذاری 105 میلیون دلار و اشتغال 75 نفر را به دنبال دارد و غیر مستقیم هم 250 نفر را موجب خواهدشد که این مجموعه بخشی از طرح های امسال است.

    همچنین پارسال هم برپایه جداول آماری مورد بررسی، طرح های مزبور موجب اشتغال مستقیم 10 هزار نفر و غیر مستقیم 43 هزار نفر شد.

    سال گذشته آمار سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) نشان داد که در دوره 97- 1392 تعداد 66 طرح مربوط به بخش معدن و صنایع معدنی با رقم بیش از 6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری رسید که بیش از 33 درصد سرمایه تخصصی مربوط به سال گذشته بود.

    ایمیدرو برای اجرا و بهره برداری از 19 طرح بالغ بر 2 میلیارد و 10میلیون دلار اختصاص داد که از نظر تعدادی بیش از 35 درصد طرح ها مربوط به بخش گندله سنگ آهن و فولادسازی بود.

    فولاد استانی سبزوار (یکی از هفت طرح فولادی) واحد احیاء، با هدف تولید 800 هزار تن آهن اسفنجی با اختصاص 125 میلیون دلار سرمایه گذاری، اشتغال 800 نفر به شکل مستقیم و سه هزار نفر غیر مستقیم به بهره برداری رسید.

    هفت طرح فولاد استانی شامل سفید دشت (چهارمحال وبختیاری)، شادگان(خوزستان)، میانه (آذربایجان شرقی)، قائنات (خراسان جنوبی)، نی ریز(فارس)، بافت (کرمان) و سبزوار (خراسان رضوی) است.

    گندله سازی مجتمع فولاد خراسان برای تولید 2.5 میلیون تن گندله سنگ آهن، با سرمایه گذاری 125 میلیون دلار و اشتغال 200 نفر مستقیم و یکهزار نفر غیر مستقیم افتتاح شد.

    توسعه فولادسازی و نورد پیوسته مجتمع فولاد سبا(فولاد مبارکه) با هدف تولید سالیانه 850 هزار تن ورق فولادی گرم نوردیده (کلاف نورد گرم، ورق فولادی و ورق عاج دار) با سرمایه گذاری 241 میلیون دلار و اشتغال مستقیم 300 نفر و غیر مستقیم یکهزار نفر در مدار تولید قرار گرفت.

    احداث کارخانه احیاء مستقیم طرح ثامن چادرملو با هدف یک میلیون و 550 هزار تن آهن اسفنجی با سرمایه گذاری 266 میلیون دلار و اشتغال مستقیم 500 نفر و غیر مستقیم 2 هزار نفر افتتاح شد.

    فولاد سازی بردسیر(فولادسیرجان ایرانیان -میدکو) ظرفیت یک میلیون تن فولاد با سرمایه گذاری 278 میلیون دلار و اشتغال مستقیم 80 نفر و غیر مستقیم 220 نفر از دیگر واحدهای تکمیل شده و افتتاحی پارسال بود.

    گندله سنگ آهن سیرجان (فولاد سیرجان ایرانیان - میدکو) ظرفیت 2.5 میلیون تنی گندله سنگ آهن با صرف سرمایه گذاری 194 میلیون دلار، اشتغال مستقیم 60 نفر و غیر مستقیم 600 نفر به بهره برداری رسید.

    گندله سنگ آهن بوتیا(فولاد بوتیا ایرانیان-میدکو) ظرفیت 2.5 میلیون تن تولید گندله سنگ آهن در سال و حجم سرمایه گذاری 194 میلیون دلار و اشتغال 45 نفر مستقیم و 250 نفر غیر مستقیم راه اندازی شد. 

    همچنین در بخش مس و مجموعه های وابسته، تولید کاتد مس (بابک مس ایرانیان- میدکو) ظرفیت 50 هزارتن مس کاتد در سال با سرمایه گذاری 333 میلیون دلار اشتغال مستقیم 52 نفر تکمیل و راه اندازی شد.

    طرح احداث کارخانه اسید سولفوریک سرچشمه (ملی مس) با هدف احداث کارخانه اسید سولفوریک به ظرفیت 610 هزار تن سرمایه گذاری 135 میلیون دلاری و اشتغال مستقیم یکهزار و 500 نفر و غیر مستقیم 6 هزار نفر از دیگر طرح های مربوطه بود.

    کارخانه کنسانتره سرب نخلک با هدف تولید 200 تن در ماه کنسانتره 55 درصدی با استفاده از ورودی خاک سرب با عیار 3-6 درصدی که قابلیت افزایش ظرفیت تا 600 تن را دارد، با سرمایه گذاری یک میلیون دلاری، اشتغال مستقیم 750 نفر و غیر مستقیم 2 هزار و 250 نفر را به دنبال دارد، افتتاح شد.

    طرح سولفوره معدن انگوران با هدف انجام عملیات تکمیل آماده سازی، تجهیز و استخراج و تحویل سالیانه 120 هزار تن کانسنگ استخراجی از بخش زیر زمین معدن سرب و روی انگوران با سرمایه گذاری چهار میلیون دلار و اشتغال مستقیم 110 نفر و غیر مستقیم 300 نفر را موجب شد که اکنون در مدار قرار دارد.

    طرح تکمیلی و بهینه سازی آلومینای ایران با هدف افزایش بهره وری خطوط تولید با سه میلیون دلار سرمایه گذاری و اشتغال مستقیم 80 نفر و غیر مستقیم 500 نفر به بهره برداری رسید.

    علاوه براین دیگر طرح ها در زمینه ساخت نیروگاه برای فولاد سازی، سیل بند و گازرسانی به منطقه ویژه اقتصادی لامرد(فارس)، احداث راه دسترسی به معادن شمال شهرستان خوی، احداث راه اصلی برای معادن باریت مریوان از جمله دیگر طرح های به بهره برداری رسیده در سال گذشته بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر