عوامل موثر بر روند قیمت طلا در هفته جاری

عصر معدن- طلا روز جمعه پس از معاملات پرنوسانی که در بازار جهانی سپری کرد، کاهش هفتگی دیگری را به ثبت رساند اما تحلیلگران خوش بینی محتاطانه‌ای به صعود این فلز ارزشمند در هفته جاری دارند.;

عوامل موثر بر روند قیمت طلا در هفته جاری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، مشاهده صعود طلا به بالاترین حد در شش سال گذشته و سپس کاهش بیش از 50 دلاری قیمت این فلز در مدت یک هفته، برای معامله‌گران مضطرب کننده بوده است با این حال تحلیلگران بر این باورند که پتانسیل صعودی و نزولی طلا تا زمانی که عامل مهم تاثیرگذار بعدی روی دهد، محدود خواهد ماند.

    گزارش اشتغال ضعیف‌تر از حد انتظار آمریکا باعث شد طلا بخشی از ریزش قیمتی که اوایل هفته داشت را جبران کند اما این اقدام موقتی بود. گزارش اشتغال بخش غیرکشاورزی آمریکا نشان داد اقتصاد این کشور ماه گذشته 130 هزار شغل جدید ایجاد کرده در حالی که تحلیلگران رشد 160 هزار شغل جدید را پیش بینی کرده بودند. نرخ بیکاری آمریکا در 3.7 درصد ثابت ماند.

    بارت میلک، مدیر استراتژی جهانی شرکت "تی دی سکیوریتیز" به کیتکونیوز گفت: طلا پس از انتشار این گزارش باید روند صعودی پیدا می کرد اما این روند چندان بزرگ نبود. اشتغال اندکی ضعیف بود اما احتمالا موضوع نگران کننده برای بانک مرکزی آمریکا وجود ندارد.

    جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا روز جمعه با اظهاراتی که در زوریخ سوییس داشت، به نوسان قیمت طلا افزود و طلا در معاملات بعدازظهر با کاهش قیمت روبرو شد. وی به ریسکهای قابل توجهی نظیر کندی رشد اقتصاد جهانی، ابهامات پیرامون سیاست تجاری و استمرار تورم پایین اشاره کرد اما گفت انتظار ندارد اقتصاد آمریکا دچار رکود شود. نهایتا هر اونس طلا در بازار معاملات آتی آمریکا 10 دلار یا 0.7 درصد کاهش پیدا کرد و در 1515 دلار و 50 سنت بسته شد و برای کل هفته حدود 0.9 درصد کاهش ثبت کرد.

    بازار هفته جاری منتظر آمار اقتصادی آمریکا و تاثیر آنها روی تصمیم بانک مرکزی این کشور خواهد بود. نشست بعدی بانک مرکزی آمریکا برای 18 سپتامبر برنامه ریزی شده و عمده آمار اقتصادی به بانک مرکزی دلیلی برای نگرانی بیش از حد نداده است.

    بر اساس گزارش کیتکونیوز، مهمترین آمار اقتصادی، گزارش خرده فروشی خواهد بود که جمعه منتشر می‌شود و بازارها انتظار دارند آمار اوت رشد 0.2 درصدی را نشان دهد. شاخص قیمت مصرف کننده نیز گزارش مهم دیگری خواهد بود که روز پنج شنبه منتشر می‌شود.

    رویداد مهم دیگر نشست بانک مرکزی اروپا در روز پنج شنبه خواهد بود و بازارها انتظار دارند در جریان این نشست نرخهای بهره کاهش داده شده و بسته تدابیر محرک اقتصادی جدیدی اعلام شود.

    به گفته جیم ویکاف، تحلیلگر فنی ارشد کیتکو، بازار طلا همچنان در کنترل خریداران است. روند صعودی سه ماهه در نمودار روزانه مشاهده می‌شود و هدف بعدی بازار شکستن مرز 1600 دلار است اما ابتدا باید مقاومت در سطح 1528 دلار و سپس 1535 دلار شکسته شود.

    شرکت "کپیتال اکونومیکس" برای دورنمای بلندمدت طلا پیش بینی کرد که قیمت هر اونس این فلز تا پایان سال در حدود 1500 دلار می ماند زیرا از یک سو ریسک گریزی همچنان از قیمت طلا پشتیبانی خواهد کرد و از سوی دیگر بهبود بازده اوراق قرضه، قیمت طلا را با فشار کاهشی روبرو می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر