رییس خانه معدن ایران:

بخش معدن حداقل به ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد

عصر معدن- رییس خانه معدن ایران با بیان اینکه تاکنون حدود ۴۵ تا ۴۶ میلیارد دلار در بخش معدن سرمایه گذاری شده است، گفت: رشد بخش معدن در سال قبل سه درصد بود و برای تحقق رشد ۱۳ درصدی که در برنامه هفتم دیده شده، به افزایش سرمایه‌گذاری نیاز است؛ به‌طوری‌که برآوردها نشان می‌دهد برای اینکه رشد بخش معدن به هفت تا هشت درصد برسد، حداقل به ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است.;

بخش معدن حداقل به ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، محمدرضا بهرامن در نشست خبری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین‌آلات، تجهیزات و صنایع وابسته، اظهار کرد: در برنامه هفدم رشد 13 درصدی برای معدن دیده شده که تحقق آن نیاز به ملزوماتی دارد.

    وی با بیان اینکه باید در کشورهایی مثل افغانستان سرمایه‌گذاری کنیم که بتوانیم از آن‌ها مواد اولیه مورد نیاز را وارد کنیم، گفت: تحریم در بخش مواد معدنی ضعیف تر است و در بخش مالی بیشتر اثرگذار بوده است. به طور کلی به دنبال این هستیم در بخش معدن برنامه تنظیم کنیم.

    بهرامن در ادامه در پاسخ به سوال ایسنا درباره نیاز بخش معدن به سرمایه‌گذاری، تصریح کرد: تاکنون حدود 45 تا 46 میلیارد دلار در بخش معدن سرمایه گذاری شده است. رشد بخش معدن در سال قبل سه درصد بود و برای تحقق رشد 13 درصدی که ر برنامه هفتم دیده شده و همچنین برای افزایش سهم معدن در تولید ناخالص داخلی نیاز به افزایش سرمایه‌گذاری است. برآوردها نشان می‌دهد برای اینکه رشد بخش معدن به هفت تا هشت درصد برسد، حداقل به 15 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش معدن نیاز است.

    وی همچنین با اشاره به لزوم هوشمند سازی و نوسازی تجهیزات بخش معدن، تصریح کرد: در حال حاضر آمارها با سوخت 10 سنتی محاسبه شده و اگر قیمت سوخت 60 سنت در نظر گرفته شود، خیلی از معادن زیان ده خواهند شد.

    رییس خانه معدن ایران در ادامه سه چالش بخش معدن را عدم توسعه و خام فروشی، عدم رقابت پذیری به دلیل تحریم و کمبود اکتشاف عمیق عنوان کرد و گفت: وجود ذخایر نفتی در کنار نفت و گاز مزیتی است که فقط در آمریکا، روسیه و ایران وجود دارد و همه کشورهای معدن خیز از آن برخوردار نیستند.

    بهرامن در ادامه با اشاره به لزوم سرمایه گذاری درست در بخش معدن، اظهار کرد: بخش معدن باید متولی واقعی داشته باشد. حتی عده‌ای معتقدند به جای بخش بازرگانی، بخش معدن باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت جدا شود، چراکه با توجه به نوع و میزان ذخایر می‌توانیم برنامه 100 ساله در این حوزه داشته باشیم.

    به گفته وی، در نمایشگاه پیش رو که 13 تا 16 آبان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، 300 شرکت شامل 70 شرکت خارجی مشارکت دارند و روسیه، چین، ترکیه، هند، امارات، افغانستان، اسپانیا، آلمان، کانادا و بلاروس از جمله کشورهایی هستند که در نمایشگاه حضور خواهند داشت. همچنین با چند هیئت تجاری هم برای حضور هماهنگ شده است.

    بهرامن با اشاره به برگزاری پنل‌ها همزمان با نمایشگاه در سالن 10 و 11، تصریح کرد: برای رشد 13 درصدی در بخش معدن، ابزار اول سرمایه گذاری و ابزار نهایی بازار است، چراکه مازاد مصرف باید صادر شود. این صادرات در شرایط تحریم از طریق واسطه یا شرکا انجام می‌شود که راه دوم امن‌تر است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر