یاقوت کبود، سنگ خردمندان

عصر معدن- یاقوت کبود نوع قیمتی کانی کوراندوم است. کوراندوم از کانی‌های سنگ‌های آذرین است و نوعی آلومین (اکسید آلومینیوم) محسوب می‌شود که ممکن است حاوی مقدار کمی ناخالصی از عناصری همچون تیتانیوم، مس، منگنز، کروم و آهن آغشته شود.;

یاقوت کبود، سنگ خردمندان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از پارس جواهر، وجود این ناخالصی‌ها باعث ایجاد رنگ‌های مختلف مانند آبی، زرد، بنفش، صورتی، نارنجی، و سرخ در کوراندوم می‌شود. کوراندوم‌های سرخ‌رنگ و صورتی با نام یاقوت سرخ شناخته می‌شوند و کوراندوم‌هایی که رنگی به‌جز سرخ و صورتی داشته باشند یاقوت کبود نامیده می‌شوند. یاقوت کبود بیشتر با رنگ آبی تیره دیده می‌شود. این سنگ در اسیدها نامحلول است و ذوب نمی‌شود.
    گفته می شود که یاقوت کبود گوهری به‌ رنگ‌ آبی‌ روشن‌ تا تیره است و سمبل‌ صلح‌ و رنگ‌ تسکین ‌دهنده‌ و نوازشگر چشم.
    یاقوت‌ کبود SAPPHIRE سمبل‌ واقعیت، وفاداری، عقل‌ و تفکر است چنانکه‌ گاه‌ آن‌ را سنگ‌ خردمندان نیز می‌ نامند. در قرن‌ نوزدهم‌ جواهر شناسان‌ متوجه‌ شدند که‌ یاقوت‌ کبود از خانواده‌ کروندوم‌ و عنصر رنگ‌ در آن‌ آهن‌ و تیتانیوم‌ است.

     

     

    در موارد دیگر از یاقوتها در ساخت‌ نوک‌ خودکار و صنعت‌ ساعت ‌سازی‌ استفاده می شوند. معادن‌ مهم‌ یاقوت کبود در کشورهای‌ استرالیا ، سریلانکا ، تایلند ، برمه، کامبوج ، کشمیر, کنیا، تانزانیا ، افغانستان‌ و ماداگاسکار قرار دارد. 2 معدن‌ مهم‌ در تایلند که‌ شهرت‌ جهانی‌ دارند؛ معدن‌ چانتابوری‌ و کان‌جان‌بوری‌ ،که‌ چانتابوری‌ محل‌ عمده‌ معاملات‌ سنگ‌ یاقوت‌ در دنیا است.

    امروزه تایلند از مشهورترین‌ مراکز مهم‌ تراش‌ سنگ‌ یاقوت‌ و دیگر انواع‌ سنگ‌‌های‌ جواهر است و در حال‌ حاضر یکی‌ از کشورهای‌ عمده صادرکننده‌ در این‌ زمینه‌ محسوب‌ می‌ شود. علاوه بر این از قدیم‌ معادن‌ یاقوت‌ کبود کشمیر در دنیا مشهور بوده‌ است، زیرا سافایرهای استخراجی‌ از این‌ منطقه‌ دارای رنگ‌ و جلای‌ زیبا بوده و مرغوبیت‌ بالا داشته اند. سافایرهای‌ درشت‌ و مرغوب‌ بسیار کمیابند و بعضی‌ از انواع‌ آن‌ شهرت‌ جهانی‌ دارند؛ از جمله‌ ستاره‌ هند با وزن‌ 536 قیراط‌ در موزه‌ علوم‌ طبیعی‌ نیویورک، ستاره‌ آسیا به‌ وزن‌ 330 قیراط‌ و ستاره‌ نیمه ‌شب به‌ وزن‌ 116 قیراط‌ که‌ در آمریکا در موزه‌ نگهداری‌ می ‌شوند. همچنین دو نگین‌ یاقوت‌ کبود به‌ نام‌ های‌ ادوارد و استوارت در تاج‌ پادشاهی‌ انگلستان‌ وجود دارد که‌ از یاقوت‌های‌ معروف‌ هستند.

     

     

     

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر