معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

۳۰ طرح با سرمایه گذاری ۳.۳ میلیارد دلار امسال راه اندازی شد

عصر معدن- معاون وزیرصنعت، معدن و تجارت گفت: سال ۱۳۹۶ تعداد ۳۰ طرح بزرگ معدن و صنایع معدنی با سرمایه گذاری ۳.۳ میلیارد دلار و اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم بیش از ۷۵ هزار نفر افتتاح و راه اندازی شد.;

۳۰ طرح با سرمایه گذاری ۳.۳ میلیارد دلار امسال راه اندازی شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری « عصر معدن» به نقل از ایرنا،‌مهدی کرباسیان افزود: طرح های مزبور در چارچوب برنامه های سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو ) و شرکت های تابعه و وابسته محقق شده است.
    وی ابراز امیدواری کرد: تراز زنجیره فولاد در پایان سال 1397 پس از سالها تلاش برقرار شود و در چارچوب سند چشم انداز ( دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تنی فولاد ) پیش رویم.

    رکورد صادرات هشت میلیون تنی فولاد
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی سالها از وارد کنندگان چندین میلیونی فولاد بود، اما با برنامه ریزی های به عمل آمده در دولت تدبیر و امید در سالهای گذشته به یک صادرکننده فولادی تبدیل شده ایم.
    وی گفت: امسال رکورد صادرات فولاد شکسته می شود و از رقم هشت میلیون تن نیز فراتر خواهیم رفت و این از دستاورد های دولت دوازدهم محسوب می شود .
    ایران براساس آمار انجمن جهانی فولاد در سال 2017 به عنوان سیزدهمین فولاد ساز دنیا رسید و انتظار می رود در 1404 به جایگاه هفتمین فولاد ساز دست یابد.

    تولید مس محتوی معدنی به میزان 300 هزار تن
    رییس هیات عامل سازمان ایمیدرو ضمن اعلام اینکه رکورد تولید مس محتوی معدنی در سال 1396 شکسته شد، گفت: افزایش چشمگیر در این بخش صورت گرفت و به میزان 300 هزار تن دست یافتیم.
    براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی در مدت 10 ماه امسال میزان صادرات مس و محصولات پایین دستی به بیش از 379.5 هزار تن و ارزش 409 میلیون دلاری رسید.
    همچنین بیش از 50 هزار تن مس و محصولات پایین دستی به ارزش 235.9 میلیون دلار در مدت یاد شده واردات صورت گرفت.
    بهمن ماه امسال اعلام شد، 13 پروژه معدنی، صنعتی و عمرانی در بخش مس به ارزش سه هزار و 500 میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

    ضرورت اختصاص سهم مناسبی از تسهیلات بانکی
    رییس هیات عامل ایمیدرو پیرامون ضرورت های این بخش در سال 1397 هم گفت : انتظار می رود سهم مناسبی از تسهیلات بانکی به بخش معدن و طرح های فرآوری معدنی اختصاص پیدا کند و این موضوع یک دغدغه تولید به حساب می اید.
    وی پیشنهاد داد: بدهی های دولت به سازمان ایمیدرو از محل واگذاری سهام پرداخت شود و خواستار افزایش حمایت های منطقی از سازمان های توسعه ای از سوی مجلس شورای اسلامی و دولت شد.
    کرباسیان یادآور شد: اموال و دارایی های سازمان ایمیدرو در دولت های نهم و دهم ( 92- 1384 ) بفروش رسیده و اکنون تامین مالی این سازمان برای اجرای طرح های توسعه ای سخت و دشوار شده است.
    وی تصریح کرد : پاره ای از اوقات برخی تصمیم های اتخاذی توسط مراجع مزبور سبب می شود تا تامین مالی از آنچه که امروز هست، دشوار تر شود.

     موضوع تامین مالی با استفاده از اوراق مشارکت بین المللی
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد داد: امروز یکی از روش‌های تامین مالی بهره گیری از اوراق مشارکت بین المللی و روش فاینانس است که باید از سوی نظام بانکی به مورد اجرا گذاشته شود.
    وی گفت: بانک مرکزی جمهوری اسلامی و بانک های عامل هم می توانند مجوز لازم در تسهیل اعتبار سنجی طرح‌های صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی و نیز تضمین پروانه معدن و تجهیزات را صادر کنند.
    کرباسیان رفع مشکل بیمه های صادراتی اروپایی و افزایش رتبه اعتباری کشور را خواستار شد.

     واردات محصولات تولیدی مدیریت شود
    رییس هیات عامل ایمیدرو یکی از موضوع های مهم امروز در شرایط اقتصاد مقاومتی را مدیریت واردات برای محصولاتی دانست که در داخل کشور تولید می شود و افزود: اکنون باوجود تولید برخی محصولات که به اندازه کفایت در داخل به تولید می رسد و برای آن ایجاد ظرفیت شده، هیچ توجیه ای ندارد.

     بورس ها ابزاری برای تامین نقدینگی تولید
    معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: تامین نقدینگی تولید و سرمایه مورد نیاز طرح‌ها از راه اتصال بورس های ایران به بازارهای جهانی و عرضه سهام طرح‌ها در بورس های بین المللی یکی دیگر از ابزارهای فراهم سازی منابع برای تولیدات در بخش معدن و صنایع معدنی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر