در نشست تخصصی کمیسیون صنعت، معدن و انرژی انجمن جوانان کارآفرین استان تهران بررسی شد

نقش جوانان در انقلاب معدنی چیست؟

عصر معدن- نشست تخصصی با موضوع نقش جوانان در انقلاب معدنی پیش رو برگزار شد.;

نقش جوانان در انقلاب معدنی چیست؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» در این نشست دکتر فتحی رئیس کمیسیون صما به ارائه توضیحاتی در خصوص فعالیت های کمیسیون و هدف های پیش رو پرداخت.

    سهراب حسینی نایب رئیس کمیسیون صما نیز توضیحاتی را در خصوص نقش جوانان در انقلاب معدنی پیش رو در کشور و در ادامه نقشه راه معدن و صنایع معدنی ارائه کرد.

    به گفته  وی، نقش جوانان همواره در انقلاب های صنعتی و معدنی پررنگ و برجسته است.
    حسینی ادامه داد: در این نقشه راه به وضعیت کلی بخش معدن در کشور پرداخته شده و 73 راهبرد با مشخص شدن متولی آن مطرح شده است اما به طرز واضح جایگاه جوانان در این نقشه مشخص نشده است و به چشم نمی خورد.

    وی افزود: بحث تامین سرمایه جمعی به دلیل نبود آموزش و شناخت کافی برای مردم جذاب نیست. از طرفی هم بحث سوددهی بانک ها موجب عدم ورود مردم به این حوزه شده است.یکی از راه های مناسب تامین مالی برای حضور جوانان تامین سرمایه جمعی است که متاسفانه به علت عدم شناخت و آگاهی آحاد مردم و همین بالا بودن سود بانکی ممکن است موجب عدم جذابیت شود.

    به گفته وی، به طور کلی اصلاح صلاحیت فنی و مالی امتیاز ثبت محدوده های معدنی ، کارورزی اجباری به مدت یکسال زیر نظر یک نفر دارای پروانه اشتغال نظام مهندسی ارشد و طراحی پلتفرم تامین سرمایه جمعی ویژه معدنکاری سه راهکار اساسی حذف موانع ورود جوانان به بازار کار معدن و کارآفرینی است.
    حسینی ادامه داد: از سود دیگر ایجاد صندلی و جایگاه مشورتی جوانان در کلیه سازمان ها و نهاد های دولتی مرتبط با معدن ، و دریافت نظرات و پیشنهادات آنها می تواند زمینه های حضور جوانان در انقلاب پیشرو معدنی ایجاد کند.

    وی به موانعی که بر سر راه جوانان برای ورود به بخش معدن وجود دارد، اشاره کرد و گفت: مهم ترین این موانع شرایط دشوار صلاحیت فنی و مالی و تامین مالی و فرآیند طولانی دریافت پروانه اشتغال است. همچنین هر معدن و کارآفرین به تنهایی از مرحله پی جویی تا بهره برداری خود یک استارت آپ محسوب می شود.

    در ادامه نشست مجید پورمقدم  مشاور معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت به توضیح وضعیت ایران در خصوص منابع و مواد معدنی پرداخت.

    به گفته وی، از مهم ترین مسایلی که مورد توجه وزیر نیز قرار دارد این است که صادرات مواد معدنی جایگزین صادرات نفت کشور شود. از سویی تغییرات اساسی برای بهبود بخش معدن باید اتفاق بیفتد که از میان آن ها می توان به تغییر ساختار نظام مهندسی معدن، جذب اعتبار برای سازمان نظام مهندسی و برقراری مجدد ایده نظارت به سنگ های نما از نظام مهندسی ساختمان به نظام مهندسی معدن است.
    پورمقدم در خصوص نقشه راه معدنی نیز گفت: تاریخچه این نقشه راه مربوط به 4 سال پیش است. جایگاه بخش خصوصی در این نقشه راه و محل دقیق بودجه این نقشه راه به طور صحیح مشخص نیست. همچنین در این نقشه راه شناخت کافی از پتانسیل های داخلی وجود ندارد.

    وی در ادامه سخنانش گفت: بحث آموزش افراد در خصوص دانش و شناخت معدن در فرهنگ عامه مردم و شناساندن ارزش واقعی معادن و مواد معدنی بسیار مهم است. همچنینگنجاندن بحث کاربرد مواد معدنی و آشنایی با معادن در دوران تحصیل قبل از دانشگاه که باعث شناخت درست این صنعت خواهد شد.
    در ادامه  یکی از جوانان فعال حوزه معدن راهکارهایی را برای چالش های موجود در حوزه معدن عنوان کرد که یکی از این راهکارها تامین مالی برای معدنکاران جوان بود.به عقیده وی، راهکار دیگر پیش خرید مواد معدنی پروژه هایی که در داخل و خارج از کشور در حال انجام توسط دولت است که نیاز به وام گرفتن از دولت هم نیست.

    یکی دیگر از حاضران در این نشست نیز گفت: چالش اصلی بخش معدن عدم ورود سرمایه مالی به این بخش است که علت آن استاندارد کار نکردن این بخش است که مانع جذب سرمایه می شود. همچنین گواهی اکتشاف و گزارش ها و نتایج کلی ما استاندارد نیست و از نظر علمی مورد تایید سرمایه گذاران نبوده و راه حل این مشکل این است که سازمان نظام مهندسی معدن وارد کار شود و استانداردها را ارتقاء بدهد. علاوه بر این مشکل دیگری که داریم نداشتن جوانان علمی آموزش دیده است که دارای مهارت باشند. معمولا کسانی که از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند توانایی علمی و عملی کافی را ندارند.  همچنین عدم استقبال برخی استان ها از فعالیت  نیروهای متخصص غیر بومی از موانع ورود جوانان به این بخش است.

    یکی از سازندگان ماشین آلات معدنی نیز در این نشست اظهار کرد: یکی از موانع، عدم فعالیت اشخاص در تخصص های مربوط به رشته خود، است. مشکل دیگر در خصوص ماشین آلات بوده که کسی به سمت تولید ماشین آلات معدنی نمی رود چون اغلب مشتاق برخی برندهای خارجی هستند و این در حالی است که امکان طراحی و تولید ماشین آلات توسط جوانان متخصص وجود دارد. با این حال تولید ماشین آلات معدنی در ایران تقریبا صفر است.
    یکی از سرمایه گذاران جوان بخش معدن نیز در این نشست گفت: گام اول برای حل مشکلات حوزه معدن ارتقای سطح علمی و آموزش متخصصان است. گام بعدی جذب سرمایه به روش تامین سرمایه جمعی و راه اندازی سامانه ای برای جذب این سرمایه ها است.
    غیاثوند عضو هیات مدیره کمیته بانوان معدنکار گفت: برگزاری دوره های مهارت سنجی برای افراد که بتوان از طریق آن توانایی افراد را سنجید و این فاکتور را هم برای مشخص کردن امتیاز استفاده کرد، بسیار ضروری است .
    بهنود دامغانی نیز از فعالان رسانه ای بخش معدن نیز عنوان کرد: صنعت معدن متاثر از صنعت فولاد است که در صورت نظام مند بودن این صنعت، صنعت معدن هم ارتقا خواهد یافت.
     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر