چهار خط تولید گروه صنعتی فولاد ایران وارد مدار شد

عصر معدن- استاندار خوزستان گفت: چهار خط تولید گروه صنعتی فولاد ایران در خوزستان پس از مشکلات زیادی که این واحد صنعتی با آن روبه رو بود وارد مدار تولید شده و این نشان می‌دهد امکان راه اندازی و توسعه واحدهای تولیدی مشکل دار وجود دارد.;

چهار خط تولید گروه صنعتی فولاد ایران وارد مدار شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا غلامرضا شریعتی روز یکشنبه در همایش بزرگداشت روز ملی صنعت، معدن و تجارت در سرسرای جلسات سازمان صمت خوزستان که با حضور جمعی از تولید کنندگان و صنعتگران بیان کرد: همراهی و همکاری شرکت فولاد خوزستان برای حل مشکلات شرکت‌های فولادی همچون اکسین، کاویان، نورد لوله و گروه ملی صنعتی فولاد ایران بسیار تأثیر گذار بوده است.

    وی گفت: با فشار بیشتر تحریم‌ها انتظار می‌رود که شرکت فولاد خوزستان از شرکت‌های فولادی در این استان حمایت بیشتری داشته باشد.

    استاندار خوزستان افزود: امروز فرصت خوبی است تا به مهم‌ترین موتور محرکه اقتصاد خوزستان و کشور یعنی بخش صنعت و معدن توجهی ویژه شود؛ صنعت، معدن و تجارت در تولید، اشتغال، ایجاد ارزش افزوده و درآمدزایی و صادرات از اهمیت ویژه ای در اقتصاد کشور برخوردار است به طوری که سهم این مجموعه، از تولید ناخالص داخلی حدود 40 درصد است.

    شریعتی گفت: امروز فعالان صنعت و معدن و مسئولان ارشد خوزستان در حوزه صنعت، معدن و تجارت گردهم آمده اند تا نمایندگان بخش صنعت و معدن به ارایه چالش‌ها و مسایل پیش روی این حوزه بپردازند، از این رو در روز صنعت و معدن، فرصت‌ها و تهدیدهای توسعه‌ای این بخش به بحث گذاشته می‌شود و گزارش‌های ارایه شده، چراغ راهی برای رفع مشکلات موجود و بهبود فعالیت‌های آتی مسئولان است، تلاش برای همگرایی دولت و بخش خصوصی از اهداف این رویداد بزرگ است.

    وی ادامه داد: واقعیت امر این است که در اقتصاد مقاومتی، با توجه به وجود ذخایر غنی معدنی و امکانات بالقوه نظیر انرژی فراوان، دسترسی به آب‌های بین المللی و نیروی تحصیلکرده، ضرورت توجه به حضور بخش معدن در آن پررنگ‌تر می‌شود، از این رو بخش معدن با توجه به اثربخشی که در گردش چرخ اقتصاد دارد، امروزه به نماد اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است.

    شریعتی افزود: ممکن است مسئولان نتوانسته باشند به طور کامل مسایل و مشکلات پیش روی فعالان بخش معدن و صنعت را برطرف کنند اما در هر برهه زمانی تلاش کرده‌اند برخی چالش‌ها را برطرف کنند و تا حد ممکن، بخشی از مشکلات را از روی دوش فعالان صنعتی و معدنی بردارند.

    استاندار خوزستان حمایت از تولید داخل با اقداماتی همچون ممنوعیت واردات کالای مشابه خارجی، تشویق صادرات، ارایه تسهیلات کم بهره را در پیشبرد این روند مؤثر دانست.

    وی ادامه داد: بررسی موانع و مشکلات پیش‌روی تولید داخل در همایش و اتخاذ تصمیم‌های مرتبط با این مسایل، می‌تواند زمینه لازم را برای انجام اقدامات عملی برای حمایت از کالای ایرانی فراهم کند و در نتیجه موجب رونق تولید کالای ایرانی شود.

    شریعتی با بیان اینکه امروز با توجه به پیچیده شدن شرایط بین المللی، نیاز بیشتری به همگرایی و تصمیمات استراتژیک داریم بیان کرد: بخش خصوصی در این شرایط می‌تواند نقش فعالانه‌تری در رونق تولید و اشتغال داشته باشد.

    وی گفت: موضوعات حوزه صنعت و معدن باید با محوریت و میدان‌داری بخش خصوصی در اقتصاد مطرح شود و پیشنهادها و راهکارهای اجرایی برای برطرف کردن آنها مطرح شود.

    گفتنی است؛ گروه ملی صنعتی فولاد ایران در چهارسال اخیر به بدترین روزهای خود از زمان واگذاری این شرکت به بخش خصوصی رسید که باعث کاهش خطوط تولید، تعدیل نیرو و نیز پرداخت نامنظم حقوق و بیمه کارکنان شرکت شد.
    این واحد صنعتی در سال 1342 به عنوان نخستین کارخانه نورد فولاد کشور در اهواز تأسیس شد و در سال 1388 با هدف خصوصی سازی به یکی از شرکت‌های زیر مجموعه امیر منصور آریا واگذار شد ولی با کشف اختلاس 30 هزار میلیارد ریالی و ارتباط آن با 2 بانک بزرگ کشور، در سال 1390 مدیریت آن به طور موقت در اختیار دادگستری قرار گرفت و در نهایت در اسفند 1395 به بانک ملی واگذار شد.

    کارکنان این شرکت بارها در اعتراض به وضعیت نابسامان شرکت و پرداخت نشدن حقوق ومزایای خود اعتراض و تجمع کردند.

    مالیات، تامین اجتماعی و بانک‌ها مشکلات واحدهای تولیدی هستند

    رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خوزستان نیز گفت: متأسفانه ادارات کل مالیات و تامین اجتماعی و بانک‌ها با اعمال طرح‌های سخت گیرانه و سنگ اندازی در مقابل واحدهای تولیدی باعث بروز مشکلات فراوانی برای بخش تولید و صنعت شده اند.

    بیژن پناهی زاده بیان کرد: برای اداره کل مالیات هیچ اهمیتی ندارد که واحد تولیدی به دلیل پرداخت نشدن مطالباتش توانایی پرداخت مالیات را ندارد و با استفاده از مقررات و اهرم‌های مختلف مشکلات زیادی را بر سر راه واحدهای تولیدی ایجاد می‌کند.

    وی ادامه داد: از جمله مواردی که صنعتگران با بیمه تامین اجتماعی دچار مشکل می‌شوند پرداخت نکردن بیمه بیکاری و یا از کار افتادگی است.

    رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خوزستان افزود: نرخ سود تسهیلات بانک‌ها نیز فشار مضاعفی را بر واحدهای تولیدی وارد کرده و عرصه را برای فعالیت آنها تنگ کرده است.

    وی گفت: بانک‌ها طرح‌هایی را برای صنعتگران اعمال می‌کنند که به گفته مراجع در بسیاری از موارد این طرح‌ها ربا هستند و به لحاظ شرعی قابل قبول نیستند اما همچنان این طرح‌ها را اعمال می‌کنند؛ از جمله این طرح‌ها "سود سود" و " ربع مرکب" است که تنها دریافت درآمد و سود برای بانک‌ها از واحدهای تولیدی مهم است و از لحاظ شرعی مشکل دارد.

    وی درادامه با اشاره به نبود نقدینگی در صندوق فعالیت‌های معدنی خوزستان افزود: چندین سال است که این صندوق با کمبود نقدینگی و سرمایه روبه رو است و به دلیل تامین نشدن این نقدینگی نتوانستیم در حوزه معدن تجهیزات جدید تهیه، و کار را در این بخش توسعه و پیشرفت دهیم.

    دهم تیر روز ملی صنعت، معدن و تجارت نامگذاری شده که آیین گرامیداشت آن 30 تیر در خوزستان برگزار شد. دراین همایش از تعدادی از صنعتگران نمونه سال 97 خوزستان تجلیل شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر