درآمدهای ارزی باید به چرخه اقتصاد بازگردد

عصر معدن- معاون اول رییس جمهوری در مراسم روز ملی صنعت و معدن گفت: ما در ابتدای راه هستیم و دولت باید وظایفش را دقیق انجام دهد.;

درآمدهای ارزی باید به چرخه اقتصاد بازگردد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن»، اسحاق جهانگیری اظهار کرد: دولت یازدهم مسئولیت ایجاد تعامل با دنیا را دارد و باید فضای بین المللی را داشته باشیم و به گفت گو بپردازیم.

    به عقیده وی، مسیر گفتگو در فضای بین المللی از طریق وحدت سه قوه و سیاستهای اقتصادی کشور به وجود می‌آید.

    جهانگیری ادامه داد: مقابله هوشمند با تحریم‌ها با کمک صنعتگران معدنکاران و تولیدکنندگان خواهیم داشت.

    وی با بیان اینکه محدودیت در تامین اسکناس ارز در کشور مشکل ساز شده در ادامه گفت:چون ما نمیتوانیم از امور بانکی و انتقال پول به دیگر کشورها استفاده کنیم، بنابراین نیازمندحجم بالایی از اسکناس هستیم. حال این محدودیت درخصوص نبود اسکناس، با موارد دیگر در کشور داخل شد و تقاضا به سمت بازار اسکناس آمد.

    جهانگیری ادامه داد: اکنون وقتی اسکناس فروخته می شود مشخص نیست برای ذخیره و پس انداز است یا خرج در داخل و خارج از کشور.

    وی در ادامه به فروش نفت کشور در ماه مهر و آبان و آذر در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در پاییز سال گذشته نفت خوبی فروختیم 50میلیارد دلار در|آمد داشتیم.

    معاون اول رییس جمهوری افزود: نفت خام در بورس داخلی عرضه خواهد شد و بخش خصوصی می تواند آن را خریداری کرده و صادر کند

    وی با بیان اینکه همه مسائل را نباید سرتحریم انداخت در ادامه گفت: نقطه اول تحریم امریکا عدم فروش نفت ایران در بازار جهانی است. در واقع آنها می‌خواهند فروش نفت در ایران را به صفر برسانند، اما ما کاهش فروش نفت ایران از سوی امریکا را شکست خواهیم‌داد.

    وی ادامه داد: تحریم روی صادرات غیرنفتی هم اثرگذار خواهد بود و ما را با مشکل روبرو می کند، اما در این بخش انتظار می رود صادرات امسال بیشتر از 96 شود. در واقع باید هدفگذاری ملی داشته باشیم و این شدنی است.

    وی با اشاره به اینکه عدم اجازه جابه جایی پول برای ایران، از سال 90  به وجود آمده در ادامه گفت: باید شفافیت‌ در سیاست ارزی وجود داشته باشد و درآمد ارزی حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور وارد شود.همچنین اگر در حوزه واردات نیز اگر کسی ارز می گیرد باید ما به ازای آن کالا به داخل کشور وارد کند.

    معاون اول رییس جمهورى افزود: سیاست هاى پولى بانکى دولت با ثبات گذار باشد. زیرا ما در سیاست خارجى در نهایت به برجام دست پیدا کردیم و ایران توانست در مذاکرات ١٨ ماهه نفسگیر به یک توافق دست یافت.

    به گفته وی، اقتصاد در ٥ سال اخیر متوسط سالى ٥ هزار شغل ایجاد کرده است. در زمانى که یک شوک اقتصادى وارد مى شود باید دوره اى طولانى طى شود تا درآمد مردم به پیش از این شوک باز گردد.

    وی با اشاره به اینکه دولت دوازدهم از سال گذشته با یک فضاى جدید بین المللى با روى کار امدن ترامپ مواجه شده است ادامه داد: در هیچ دوره اى رابطه بخش خصوصى و دولت مانند امروز نبوده است.

    به گفته جهانگیری اقتصاد ایران از برخى بیمارى هاى مزمن رنج مى برد. اقتصاد ایران چون دولتى است بیمار شده و بخش خصوصى حضور کم رنگى در اقتصاد دارد. از طرفی مشکلات مانند یک اتاق باروتى است که تنها نیازمند یک جرقه است، جرقه اى که مى تواند تلاطم ایجاد کند.

    به عقیده وی، ما مى توانیم مشکلات را پشت سر گذاریم به شرطى که روحیه داشته باشیم و راهبرد خوبى انتخاب کنیم. ملت ایران باید امریکایى ها را از این تصمیم پشیمان کند.

    وی با بیان اینکه امریکایى ها در مقابل ایران در فضای بین المللى احساس بازندگى مى کنند ادامه داد: برنامه هاى اقتصادى دولت متناسب با شرایطى همچون تحریم تغییر خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر