تقی زاده:

تاثیر معدن بر رشد اقتصاد بیشتر از تجارت و صنعت است

عصر معدن- شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر طی سال‌های اخیر به یکی از مطرح ترین قطب های معدنی و صنعتی خاورمیانه تبدیل شده است.;

تاثیر معدن بر رشد اقتصاد بیشتر از تجارت و صنعت است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» ناصرتقی زاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با بیان این مطلب افزود: ما در این شرکت تلاش کرده‌ایم تا به‌عنوان مجموعه‌ای موفق و رقابت‌پذیر در کشور و در رده‌های بین‌المللی مطرح شویم. علاوه بر این ‌مواردی همچون توسعه پایدار اقتصادی، اشتغالزایی و رشد اجتماعی را مورد توجه قرار داده‌ایم. همچنین این شرکت از پتانسیل بخش معدن در راستای توسعه اقتصادی هرچه بیشتر کشور بهره گرفته است و گواه این امر نیز عملکرد این مجموعه در این سال‌ها است.

    وی درباره اینکه معدن و صنایع معدنی چه نقشی در توسعه اقتصادی کشور ایفا می‌کنند نیز گفت: از معدن به‌عنوان موتور محرک توسعه اقتصادی کشور یاد می‌شود. این بخش به‌عنوان حلقه ابتدایی زنجیره بسیاری از تولیدات صنعتی شناخته می‌شود و ارتباط تنگاتنگی با صنعت فلزات اساسی همچون فولاد، صنعت حمل‌ونقل و ارتباطات، ساخت ماشین‌آلات، صنایع شیمیایی، پتروشیمی، پروژه‌های عمرانی و .... دارد.
    وی افزود: بنابراین باید اذعان کرد نقش معدن در متغیرهای کلان اقتصادی قابل توجه به‌نظر می‌رسد. این تاثیر در کشورهایی با منابع غنی معدنی بیشتر است. با توجه به ضرورت تغییر رویکرد از اقتصاد نفتی به اقتصاد چندمحصولی، معدن و صنایع مرتبط با آن باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند.
    تقی زاده گفت: براساس آمار سازمان جهانی کار به ازای هر شغل مستقیم در بخش معدن، 17 موقعیت شغلی وابسته ایجاد می‌شود. بنابراین باید اذعان کرد تاثیر معدن بر رشد اقتصاد کشور به طور مستقیم و غیرمستقیم بسیار بیشتر از تاثیر تجارت و حتی صنعت است. همچنین باید خاطرنشان ساخت با توجه به پراکندگی معادن در سراسر کشور و حضور آن‌ها در مناطق محروم، اشتغال ایجاد شده به واسطه فعالیت‌های معدنی از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است و به نوعی عامل ایجاد قسط است.

    مدیرعامل گل گهر همچنین درباره اینهک تحقق شعار اقتصاد مقاومتی چه مزایایی را برای کشور به‌دنبال دارد و شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر درجهت تحقق این شعار چه اقداماتی را اچرایی کرده است گفت: اقتصاد مقاومتی بر 2 رکن تاب‌آوری و پایداری اقتصادی بنا شده است. چگونگی تخصیص بهینه منابع به‌صورتی که چنانچه تکانه‌ای وارد شود، کمترین آسیب‌رسانی را داشته باشد و همچنین نحوه ترمیم خسارات به منظور بازگشت سریع به شرایط اولیه، اقتصاد مقاومتی را تشکیل می‌دهند.

    وی ادامه داد: با توجه به شرایط حال حاضر کشور و آسیب‌هایی که دشمنان خارجی، هر روز بیشتر از گذشته سعی در تحمیل آن به ساختار صنعتی و اقتصادی کشور دارند، عمل به مبانی اقتصاد مقاومتی را شاید بتوان تنها راه گریز از شرایط موجود برشمرد. رهبر معظم انقلاب (مدظله) بارها در فرمایشات خود به اقتصاد مقاومتی اشاره داشته‌اند و روی این اصل به‌ویژه در راستای ایجاد اشتغال و رونق در اقتصاد کشور تاکید دارند. بر همین اساس معدن و فعالیت‌های معدنی با توجه به ویژگی‌هایی که دارند و پیشتر هم به آن اشاره شد، نقش قابل قبولی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دارند و این هدف از طریق توسعه فعالیت‌های معدنی حاصل می‌شود.

    وی گفت: شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، سرمایه و تکنولوژی مورد نیاز برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی را در اختیار دارد. فرآوری منابع معدنی به ایجاد ارزش افزوده بیشتر منتهی می‌شود. تا کنون حدود 300 میلیون تن سنگ آهن در 2 شرکت گل‌گهر و چادرملو فرآوری شده است. این اقدام زمینه فعالیت شرکت‌های فولادی کشور را فراهم کرده است. درواقع با فرآوری سنگ آهن، از یک سو زنجیره ارزش افزوده تکمیل می‌شود و از سوی دیگر اقتصاد مقاومتی از طریق معدن، عملیاتی می‌شود.

    وی همچنین درباره فعالیت‌های اکتشافی شرکت گل‌گهر و نتایج آن گفت: بخش معدن تنها با انجام فعالیت‌های اکتشافی و احداث واحدهای فرآوری توسعه پیدا می‌کند. بنابراین باید اذعان کرد که اکتشاف منابع جدید معدنی سنگ آهن ضروری به‌نظر می‌رسد؛ چرا که ضامن تداوم زنجیره تولید فولاد از معدن تا محصول نهایی خواهد بود. باید خاطرنشان ساخت این ضرورت در شرایط کنونی کشور و با اعمال مجدد تحریم‌ها از اهمیت دوچندانی برخوردار است؛ چراکه زمینه‌‌ساز رشد و نجات بخش اقتصاد کشور خواهد بود.

    تقی زاده ادامه داد: شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در دوره جدید مدیریت این شرکت، تامین پایدار و بلند مدت مواد اولیه موردنیاز طرح‌های توسعه خود را هدف قرار داد. بنابراین عملیات اکتشافی را در استان‌های کرمان، یزد و خراسان رضوی، آغاز کرد. این فعالیت‌ها در استان کرمان متمرکز و نتایج بسیار قابل قبولی حاصل شده است. به‌طوری که تنها طی چند ماه اخیر حدود 50 درصد به ذخایر جدید اکتشاف شده افزوده شده است و تمام آن در استان کرمان واقع است.

    وی در تشریح جزئی‌تر اقدامات انجام گرفته افزود: عملیات اکتشافی در استان کرمان از نیمه 1397، با حفاری 55 گمانه با مجموع متراژ 27 هزار و 700 متر آغاز شد. نتیجه عملیات انجام شده در استان کرمان، اکتشاف مجموعا 160 میلیون تن ذخیره جدید بود که کل ذخایر جدید را به حدود 500 میلیون تن افزایش داد. عملیات اکتشافی در استان یزد از اسفند 1396، آغاز شد و شامل حفاری 24 گمانه با مجموع متراژ 12 هزار و 350 متر بود. مطالعات ژئوفیزیک هوایی از محدوده‌ای به مساحت 328 کیلومتر مربع انجام گرفت که نتیجه این مطالعات منجر به کشف 12 آنومالی جدید جهت حفاری‌های اکتشافی تکمیلی شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر