عملکرد سه ماهه ۹۸ ثبت کرد؛

رشد ۱۳ درصدی تولید آهن اسفنجی

عصر معدن- عملکرد واحد های فولاد سازی و معدنی در سه ماهه نخست امسال گویای آن است که تولید آهن اسفنجی ۱۳ درصد رشد نسبت به مدت مشابه پارسال دارد و کنسانتره سنگ آهن هم در این دوره چهار درصد افزایش عملکرد داشت، اما تولید گندله سنگ آهن یک درصد افت پیدا کرد.;

رشد ۱۳ درصدی تولید آهن اسفنجی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، برابر آمار عملکرد واحدهای فولاد سازی در زمینه آهن اسفنجی در سه ماهه ابتدایی امسال بالغ بر هفت میلیون و 101 هزار و 750 تن تولید ثبت شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد 13 درصدی را نشان می دهد.

    بررسی عملکرد 20 واحد فولاد سازی کشور در زمینه آهن اسفنجی در فصل بهار 98 حاکی است، فولاد سفید دشت (چهارمحال و بختیاری) با افزایش تولید 23 درصدی نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته بالاترین رشد را داشت و 199 هزار و 960 تن آهن اسفنجی تولید کرد.

    همچنین فولاد میانه هم با افت 47 درصدی در دوره این گزارش، به میزان 99 هزار و 716 تن آهن اسفنجی تولید کرد که بیشترین کاهش بازدهی را در بین 20 واحد تولیدی این بخش داشت.

    مرور آمار واحد های مورد بررسی در زمینه آهن اسفنجی نشان می دهد که فولاد مبارکه بالاترین رقم تولید را در سه ماهه آغازین امسال با رقم 2 میلیون و چهار هزار و 337 تن به خود اختصاص داد که نسبت به دوره مشابه پارسال 10 درصد افزایش عملکرد نشان می دهد. این واحد فولاد سازی در بین 20 واحد فولاد سازی مورد بررسی با سهم 28.2 درصدی از کل تولید آهن اسفنجی در سه ماهه نخست امسال، جایگاه اول را کسب کرد.

    رشد چهار درصدی کنسانتره آهن

    تعداد 9 واحدمعدنی شاخص در بخش سنگ آهن نیز در دوره سه ماهه امسال 12 میلیون و 207 هزار و 443 تن کنسانتره آهن تولید کردند که در مقایسه با سه ماهه ابتدایی 97 رشد چهار درصدی را نشان می دهد.

    مرور عملکرد خرداد ماه امسال 9 واحد یاد شده نیز حاکی از تولید چهار میلیون و 126 هزار و 19 تن است که در مقایسه با ماه مشابه در سال گذشته افزایش 12 درصدی را ثبت کرد، در عین حال خرداد ماه سهم 33.7 درصدی از کل عملکرد سه ماهه ابتدایی امسال را در زمینه کنسانتره آهن داشت.

    بیشترین رشد عملکرد در دوره سه ماهه امسال در زمینه کنسانتره آهن در بین 9 واحد معدنی مورد بررسی، مربوط به شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی با رقم 97 درصد است و تولید 509 هزار و 65 تن را نشان می دهد.

    همچنین صبا نور نیز با تولید 172 هزار و 935 تن در دوره این گزارش بیشترین افت عملکرد با رقم 38 درصد به خود اختصاص داد.

    شرکت چادرملو (یزد) هم در سه ماهه 98 با 2 میلیون و 621 هزار و 347 تن تولید کنسانتره آهن در بین 9 واحد مورد بررسی بیشترین عملکرد را نشان می دهد و سهم 21.4 درصدی از کل را در این دوره داشت.

    علاوه بر این توسعه معادن وصنایع معدنی خاورمیانه، سنگ آهن مرکزی و گهر زمین سه واحد معدنی مورد بررسی در سه ماهه امسال به ترتیب بیش از 1.3، 1.2 و 1.1 میلیون تن کنسانتره آهن تولید داشتند که بعد از چادر ملو، بیشترین سهم از تولید را از آن خود ساختند.

    بیش از 10.9 میلیون تن تولید گندله

    آمارهای 9 واحد معدنی مورد بررسی در سه ماهه امسال نشان می دهد که 10 میلیون و 993 هزار و 358 تن گندله سنگ آهن تولید کردند که در مقایسه با سه ماهه نخست پارسال کاهش یک درصدی دارند. خرداد ماه نیز مجموع عملکرد واحد های یاد شده سه میلیون و 758 هزار و 619 تن بود که رشد یک درصدی داشتند.

    بیشترین رشد در دوره این گزارش در زمینه تولید گندله سنگ آهن مربوط به فولاد خراسان با رقم 50 درصد بود که رقم تولیدش به 227 هزار و 628 تن رسید و فولاد سنگان خراسان هم با افت 14 درصدی در مقایسه با سه ماهه بهار 97 تولید خود را به رقم 464 هزار و 24 تن رساند.

    بالاترین آمار تولید گندله سنگ آهن هم در مدت این گزارش مربوط به شرکت معدنی و صنعتی گل گهر (کرمان) که به رقم سه میلیون و 125 هزار و 226 تن رسید که نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته سه درصد کاهش داشت.

    برپایه جداول آماری گمرک حاکی از آن است که پارسال 841 میلیون دلار سنگ و کنسانتره آهن به ارزش 841 میلیون دلار صادر شد که بالغ بر 800 میلیون دلار توسط چین جذب شد. سال گذشته به ازای هر تن صادرات مواد معدنی 160 دلار ارزآوری برای کشور به همراه داشت که مجموع صادرات بخش معدنی و صنایع معدنی به بیش از 9 میلیارد دلار رسید.

    همچنین میزان اشتغال افراد در بخش معدن کشور برپایه آمارهای غیر رسمی به بیش از 138 هزار نفر رسیده و در عین حال بالغ بر 40 هزار نفر هم در سازمان نظام مهندسی معدن کشور عضویت دارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر