کارخانه فولاد چابهار؛ رونق تولید در سواحل مکران

عصر معدن- ساخت و راه اندازی کارخانه فولاد در چابهار با پیش بینی اشتغال ۳۰۰ نفر و تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن آهن اسفنجی به روش احیای مستقیم سبب رونق اشتغال و تولید در سواحل مکران می شود.;

کارخانه فولاد چابهار؛ رونق تولید در سواحل مکران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، ساخت مجتمع فولاد چابهار از سال 1393 در زمینی به گستره 300 هکتار در پیکره هشتم صنعتی منطقه آزاد چابهار آغاز شده و در مرحله نخست تاکنون 15 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که بر اساس پیش بینی ها تا 2 سال آینده به بهره برداری می رسد.
    منطقه آزاد چابهار دارای فرصت‌ های کم نظیر سرمایه گذاری در زمینه فولاد، پتروشیمی و استقرار صنایع بزرگ و کوچک است که می تواند پس از تکمیل زیرساخت های راه آهن، هوایی، جاده ای و بندری به کانون اصلی تولید، حمل و نقل، تجارت و ترانزیت تبدیل شود.
    با نگاهی به مزیت های منطقه آزاد چابهار می توان پی برد که این منطقه در آینده کانون بازرگانی و مبادله های اقتصادی ایران و کشورهای همسایه خواهد شد.
    موقعیت جغرافیایی راهبردی در کنار آبراه های بین المللی و نزدیک به خطوط کشتیرانی بین المللی، تنها بندر تجاری ایران در خارج از تنگه هرمز، نقطه پیوند کریدور شرق ایران به آب‌ های آزاد، نزدیک‌ ترین بندر به بازارهای آسیای میانه و افغانستان، دسترسی آسان به سوخت‌های فسیلی، مصالح ساختمانی و مواد معدنی گوناگون در شرق ایران، ارتباط چند وجهی حمل و نقل از مسیر هوا، زمین و دریا، تسهیلات فروش و اجاره بلند مدت برای سرمایه گذاران خارجی، واقع شدن در امن ‌ترین و نزدیک ترین مقصد به بازارهای جهانی، نزدیکی به کشورهای پرجمعیت در حال رشد جنوب آسیا (هند و پاکستان)، قرار داشتن در تنها بندر اقیانوسی ایران (چابهار) با دسترسی بی واسطه به سرزمین اصلی ایران و نزدیکی به بزرگترین منابع انرژی جهان در خلیج فارس بخشی از مزیت های سرمایه گذاری و اقتصادی منطقه آزاد چابهار است.
    چابهار محرک توسعه محور شرق کشور است و با اتصال به شبکه های ریلی و گاز کشور، زمینه ساز احداث صنایع پایین دستی پتروشیمی و فولاد با آغاز به کار صنایع سنگین از جمله پتروشیمی و فولاد است.
    مرحله نخست مجتمع فولاد چابهار با ساخت واحد اسفنجی به روش احیای مستقیم به ظرفیت یک میلیون و 600 هزار تن در سال آغاز به کار کرده و در مجموع با ظرفیت تولید نهایی سه میلیون و 800 هزار تن فولاد برنامه ریزی و اجرا شده است.
    کارخانه فولاد چابهار با 90 درصد سهام بخش خصوصی در حال اجرا است و سهام داران این شرکت شامل سازمان منطقه آزاد چابهار، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو)، گروه مالی بانک ملت، هلدینگ توسعه صنایع معدنی امید و صندوق سرمایه‌ گذاری شرکت پاسارگاد هستند.
    اشتغالزایی حدود 300 نفر در کارخانه فولاد چابهار پیش بینی شده است و این افراد پس از آموختن آموزش ها و گذراندن دوره ها لازم به کارگیری می شوند.
    برای اجرای این پروژه 130 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی تسهیلات گرفته شده است و میزان کل سرمایه گذاری 30 هزار میلیارد ریال و تولید محصولات شامل ایجاد واحد گندله سازی به ظرفیت 6 میلیون و 400 هزار تن در سال، آهن اسفنجی به ظرفیت چهار میلیون تن در سال و بریکت CBI به ظرفیت 240 هزار تن در سال است.
    معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد چابهار با تشریح ظرفیت های اقتصادی و ترانزیتی اظهار داشت: افق تولید فولاد سالانه 10 میلیون تن فولاد هدفگذاری شده است و می تواند تحول عظیمی در اشتغال و توسعه سیستان و بلوچستان ایجاد کند.
    غلامرضا پناه افزود: مجتمع فولاد مکران در کنار آب های آزاد اقیانوس هند سبب توسعه سواحل مکران می شود و می تواند بخشی از نیازهای بازارهای داخلی و خارجی را تامین کند.
    وی بیان کرد: این کارخانه شامل احیای مستقیم، واحدهای گندله سازی، فولادسازی، نوردهای سیم میلگرد، ورق و مقاطع است و بزودی کوره چهار هزار و 500 تنی این مجتمع بطول 105 متر پس از تکمیل ساخت در اصفهان به چابهار منتقل و نصب می شود.
    عضو هیات مدیره منطقه آزاد چابهار بر تکمیل هر چه سریعتر پروژه گازرسانی از ایرانشهر به چابهار تاکید کرد و افزود: از نیازهای اصلی کارخانه های فولاد و پتروشیمی گاز است و تا زمانی که گاز نباشد نمی توان این 2 کارخانه را فعال کرد.
    معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد چابهار تسهیلات و مزایای قانونی برای سرمایه گذاران در منطقه آزاد را امکان تملک 100 درصد سهام شرکت های اتباع خارجی، ضمانت سرمایه گذاری ها مطابق با قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی در ایران، معافیت مالیاتی 100 درصدی بر درآمد و دارایی به مدت 20 سال و قابل تمدید، امکان سرمایه گذاری نامحدود برای اتباع ایرانی و خارجی به هر میزان عنوان کرد.
    وی امکان صدور محصولات تولید شده حاصل از مواد اولیه خارجی به میزان درصد مجاز تعیین شده از سوی کمیسیون ارزش افزوده، آزاد بودن صادرات محصولات تولیدی در منطقه از مقررات عمومی صادرات و واردات، امکان انتقال 100 درصد سرمایه و سود حاصل از فعالیت اشخاص ثبت شده خارجی به خارج از کشور، معافیت ورود ماشین آلات و مواد اولیه مصرفی واحدهای تولیدی از عوارض ورودی گمرکی را از دیگر مزیت های منطقه آزاد چابهار عنوان کرد.
    منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار در زمینی به گستره 14 هزار هکتار و 9 پیکره در اردیبهشت سال 1370 با مصوبه هیات وزیران رسمیت یافت و در 22 بهمن سال 1371 همزمان با کیش و قشم و در زمان ریاست جمهوری مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به طور رسمی راه اندازی شد.
    بهره گیری از ظرفیت ها و توانمندی های سرشار منطقه آزاد چابهار که چون گنجی بزرگ در جنوب سیستان و بلوچستان و ساحل مکران و آب های آزاد اقیانوس هند نهفته است نیازمند تلاش مضاعف برای معرفی این منطقه و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی است که در این زمینه سازمان منطقه آزاد به روابط عمومی مقتدر با به کارگیری مدیریتی توانمند و متخصص نیاز دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر