خلق ثروت از ضایعات صنایع فولاد با روش‌های فناورانه

عصر معدن- عضو کمیته علمی هشتمین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی مهندسی مواد و متالورژی ایران از برگزاری نشست «فرصت‌سازی کسب و کار در مسائل صنعتی» هم‌زمان با این کنفرانس خبر داد و هدف از این رویداد را خلق ثروت از ضایعات صنایع فولاد با روش‌های فناورانه توسط دانشگاهیان ذکر کرد.;

خلق ثروت از ضایعات صنایع فولاد با روش‌های فناورانه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، یحیی پالیزدار اظهار داشت: به منظور یافتن تیم‌های حل مساله برای چالش‌ها و موضوعات حال و آینده شرکت فولاد مبارکه اصفهان، با همکاری مشترک پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و انجمن مهندسی مواد و متالورژی ایران، هم‌زمان با کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی مهندسی مواد و متالورژی ایران (Imat) برنامه‌­ای ویژه با موضوع «فرصت‌سازی کسب و کار در مسائل صنعتی» برگزار می‌کند.

    وی ادامه داد: انجمن مهندسی متالوژی و مواد به عنوان یکی از بزرگترین انجمن های علمی مربوط به متالوژی و مواد سابقه‌ای 20 ساله دارد هدف آنها عموما برگزاری رویدادهای علمی بوده و عموما نیز این رویکرد را نسبت به موضوعات داشته‌اند. در چند سال اخیر با توجه به شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان، استفاده از علم دانشگاهیان برای رفع مسائل کشور انجمن‌های علمی نیز به فکر خلق ثروت افتاده‌اند.

    عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی خاطرنشان کرد: یکی از راه‌حل‌ها برای ایجاد ارزش افزوده در کشور استفاده از بستر اساتید و دانشجویان بود تا با فرصت‌های خلق ثروت صنایع آشنایی پیدا کرده و همچنین نشاط و امید در بین دانشجویان ایجاد شود.

    پالیزدار با بیان اینکه مشکلات و چالش‌های موجود در صنعت که در صورت رفع آنها ارزش افزوده ایجاد می‌شود، اظهار داشت: صنایع فولاد صنعتی مهم در حوزه مواد و متالوژی است، بنابراین با آنها تفاهم شد تا اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی برخی از مشکلات این صنعت را در راستای تولید ارزش افزوده از ضایعات فولاد و مواد دانشی رفع کنند و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مسئولیت ایجاد هسته و گروه‌های حمایتی را بر عهده گرفت.

    عضو کمیته علمی این رویداد توضیح داد: موضوعات مربوط به چالش‌های توافق شده با خطوط تولید فولاد مبارکه، ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای ضایعات سنگ آهنی ناحیه آهن‌سازی فولاد مبارکه، تولید کلسیم آلومینات Pre Melted برای واحد فولادسازی، تولید ماده Anti Form جهت سرباره پفکی واحد فولادسازی، ایجاد ارزش افزوده برای لجن خطوط نورد سرد، ایجاد ارزش افزوده برای اکسیدآهن موجود در خروجی بازیابی واحد اسیدشویی، بازیابی قلع از ضایعات ورقه‌ای قلع اندود و لجن خط قلع اندود و بازیابی روی از سرباره حوضچه روی خط گالوانیزه است.

    وی ادامه داد: برنامه‌ریزی شد تا طی یک فرآیند هسته‌های نوآور توانمند شوند و پس از آن پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به عنوان ضلع سوم به جذب سرمایه برای این هسته‌ها کمک کند.

    عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی با اشاره به عوامل برگزارکننده رویداد، عنوان کرد: انجمن مهندسی متالوژی به عنوان ایجادکننده بستر نت‌ورک و ارتباطی، شرکت فولاد مبارکه به عنوان ارائه‌دهنده نیازها و بازار خرید محصولات فناور و فروش ضایعات به شرکت‌های فناور و خلاق، پارک علم و فناوری به عنوان حمایت کننده از ایجاد هسته، تبدیل هسته به کسب و کار و استفاده از ضایعات صنایع سه ضلع اصلی مثلث را تشکیل دادند.

    پالیزدار تصریح کرد: اولین ویداد (ETP)  15 مهر ماه آغاز می‌شود، در رویدادهای بعدی نیازهای مختلف صنایع مثل مس، آلمینیوم، سرب و روی که به متالوژی مربوط هستند توسط انجمن و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بررسی و مرتفع می‌شود.

    گسترش کسب و کارهای کوچک کلید اشتغال است

    عضو کمیته علمی کنفرانس درباره مزیت‌های برگزاری رویدادهای علمی و صنعتی، عنوان کرد: در خصوص صنعت اولین مزیت افزایش بهره‌وری است؛ زیرا وظیفه اصلی واحد صنعتی تولید محصول نهایی است. در یک مجتمع تولیدی موقعیت‌های بسیاری برای خلق ثروت ایجاد می‌شود که واحدهای تولید روی آنها کار نمی‌کنند بنابراین با رویکرد نوآوری باز و استفاده از شبکه‌های فناور بیرونی (دانشگاه‌ها، انجمن‌ها و پارک‌ها) می‌توانند افزایش بهره‌وری و خلق ثروت داشته باشند.

    به گفته وی همچنین یک مرکز تولیدی برای موفقیت خود باید یک واحد R&D (توسعه و تحقیق) قوی داشته باشد تا با استفاده از توان فناوران در این بخش منابع مالی خود را تقویت کند.

    او یکی از مشکلات کشور را اشتغال دانش‌آموختگان خواند و گفت: این موضوع با ورود آنها به صنایع بزرگ یا بدنه دولت حل نمی‌شود و تنها راه آن در اقتصاد سالم گسترش کسب و کارهای کوچک و متوسط است که بر اساس ایده‌های خلاق و نوآور حول صنایع بزرگ شکل می‌گیرد.

    پالیزدار اظهار داشت: باید افقی ایجاد کنیم تا یک دانش‌آموخته دانشگاهی بتواند کسب و کار کوچک را بر اساس آنچه که در واحد صنعتی وجود دارد (تجهیزات، ضایعات و محتوا) که به آن توجهی نمی‌شود، فناوری جدید و ارزش افزوده ایجاد کند.

    عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی ادامه داد: نیاز است مسیری در دانشگاه تعریف شود تا دانشجویان پروژه‌های خود را در راستای نیازمندی‌های صنعت قرار دهند. همچنین رویدادهای صنعتی- علمی در تعداد بالا در حال برگزاری است و دانشگاهیان علاقه‌مند به شرکت در آنها هستند.

    دو چالش ارتباط مراکز علمی و صنایع

    عضو کمیته علمی کنفرانس در خصوص چالش‌های ارتباط صنایع با مراکز علمی اظهار داشت: انتخاب موضوع چالش مهمی است و نباید سطحی باشد، در صورت های‌تک بودن موضوعات حجم سرمایه‌گذاری بالا و زمان به نتیجه رسیدن طولانی است. بنابراین باید به سراغ موضوعاتی که مدیوم‌تک (حد متوسط دانش فنی) نیاز دارد برویم.

    پالیزدار ادامه داد: اطلاع‌رسانی صحیح چالش دوم است، اکنون شبکه مناسبی برای اینکه بتوانیم موضوع را به جامعه هدف درست اطلاع‌رسانی کنیم، وجود ندارد. به طوری که رویداد برگزار می‌شود و پس از ماه‌ها برخی ظرفیت‌ها از برگزاری رویداد مطلع می‌شوند.

    به گفته وی در صورت رفع چالش‌های ارائه و انتخاب موضوعات عمیق و مخاطب درست برای رفع مسائل ارتباط صنعت با مراکز علمی و پارک‌های علمی و فناوری را قوی‌تر می‌کند.

    هشتمین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی مهندسی مواد و متالورژی ایران از 15 تا 17 مهرماه امسال در محل مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر