در گفت و گو با مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس مطرح شد:

توسعه زیر ساخت‌ها، برای جذب سرمایه‌گذار در قطب صنعتی کشور

عصر معدن- منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس یکی از منحصر به فردترین مناطق ویژه کشور به ویژه برای صنایع معدنی، فلزی و پتروشیمی به‌شمار می‌رود. در این منطقه تلاش شده تا با تکمیل زیرساخت‌ها و اعمال مشوق‌های گوناگون زمینه جذب هرچه بیشتری سرمایه فراهم شود.;

توسعه زیر ساخت‌ها، برای جذب سرمایه‌گذار در قطب صنعتی کشور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس را می‌توان یکی از قطب‌های صنعتی کشور دانست. بر همین اساس با هدف بررسی امکانات این منطقه برای صاحبان سرمایه حسن خلج طهرانی از طرح‌های توسعه این منطقه و تلاش برای آماده شدن این منطقه در چشم‌انداز 1404 گفت وگویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

    اقدامات انجام شده در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس را در حوزه زیرساخت و جذب سرمایه چطور ارزیابی می‌کنید؟
    طی سال‌های گذشته، تلاش قابل توجهی برای تکمیل امکانات زیرساختی در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، انجام شده و شرکت‌های مستقر در این منطقه از این امکانات استفاده کرده‌اند. از جمله مهم ترین این خدمات می‌توان به احداث دستگاه آب ‌شیرین کن نور ویژه اشاره کرد. آب شیرین کن فولاد کاوه جنوب نیز از دیگر پروژه‌های اجرا شده در این منطقه بود. پست برق شهید لشگری برای تامین برق مورد نیاز منطقه احداث و مورد استفاده قرار می‌گرفت. علاوه بر این، شرکت‌های منطقه برای تامین گاز مورد نیاز خود از خطوط گاز سراسری استفاده می‌کردند. همچنین باید تاکید کرد مدیران قبلی تلاش قابل توجهی درخصوص ایجاد محیط مناسب فعالیت و فضاسازی انجام داده بودند. اسکله منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس از سال‌ها پیش احداث شده بود، هرچند که تمام ظرفیت آن مورد استفاده قرار نمی‌گرفت.
    در طول مدت زمان مدیریت شما، چه اقداماتی در این منطقه اجرایی شد و چه برنامه‌هایی را برای تامین نیاز منطقه در آینده در دستور کار دارید؟
    طی دوره اخیر تلاش شد تا از پتانسیل‌های این منطقه و همچنین از توان نیروی انسانی فعال آن، بهره گرفته شود. اقدامات متعددی نیز برای تحقق اهداف تولیدی، صادراتی و وارداتی کشور در افق 1404 در حال انجام است.
    این منطقه با وسعت 4500 هکتار در 4 سایت جنوبی ،میانی ، شمالی و توسعه به لحاظ جغرافیایی تقسیم که 2000 هکتار آن عملیاتی و شرکت های سرمایه گذار در حال اجرا یا بهره برداری طرح های  مورد نظر هستند و 2500هکتار دیگر در حال آماده سازی زیرساختها است . بر همین اساس تلاش می‌شود تا زیرساخت‌های مورد نظر برای فعالیت‌ سرمایه‌گذاران در سایت جدید نیز فراهم شود.
    برای تامین آب مورد نیازطرح ها و شرکتهای موجود و بخش توسعه  پروژه آب‌شیرین کن 100  هزار متر مکعبی در روز با استفاده  از پساپ شهر عباس در 4 فاز تعریف شده است. در هر فاز این پروژه، 25 هزار متر مکعب آب در طول یک روز شیرین می‌شود. گفتنی است، با راه‌اندازی فاز نخست این دستگاه، نیاز فعلی منطقه تامین می‌شود. در حال حاضر، شرکتی متعلق به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این پروژه اعلام آمادگی کرده، اقدامات اولیه برای اجرای آن انجام گرفته و مجوزهای محیط زیست اخذ شده و همچنین استانداری در این طرح به منطق کمک خواهد کرد و درنتیجه دغدغه آب شرکت‌هایی که قصد فعالیت در این منطقه را دارند مرتفع خواهد شد. نکته قابل توجه این است که در پروژه یادشده، منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس خرید تضمینی آب را قبول نکرده و سرمایه‌گذار فروش را بر عهده گرفته است.
    تامین گاز این منطقه نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه شرکت‌های این منطقه اغلب در حوزه صنایع معدنی و فلزی و پتروشیمی فعال هستند و گاز از ضروریات تولید آن‌ها به‌شمار می‌رود. اکنون با مجوز دولت اجازه برداشت از خط صلح که بزرگترین خط صادراتی گاز به پاکستان است، به منطقه ویژه داده شده است. این پروژه در مرحله اجرا قرار دارد و انتظار می‌رود تا حدود دو ماه آتی به بهره‌برداری برسد. با ورود این خط گاز به منطقه، بدون شک دغدغه تامین گاز در منطقه ویژه نیز مرتفع خواهد شد.
    برق از دیگر زیرساخت‌های این منطقه است که برنامه‌هایی برای تامین آن در نظر گرفته شده است. برهمین اساس ظرف 2 ماه آتی، نیروگاه 235 مگاواتی برق هرمز به مدار وارد می‌شود. علاوه بر این طبق تفاهم‌نامه‌ای که با فولاد هرمزگان بسته شد و آن شرکت اعلام آمادگی جهت خرید را اعلام کرده است و برق این نیروگاه در اختیار این شرکت قرار خواهد گرفت. جهت تامین مابقی برق مورد نیاز منطقه ویژه، شرکت‌های دیگری نیز اعلام آمادگی کرده‌اند. کما اینکه انتظار می‌رود طی 2 سال آتی نیروگاه نما با ظرفیت 880 مگاوات راه‌اندازی شود و حدود 80 درصد نیاز منطقه را مرتفع نماید.
    گفتنی است، در اجرای طرح توسعه منطقه ویژه خلیج فارس، پروژه بزرگ 65 میلیارد تومانی برای محصور کردن سایت جدید و همچنین احداث جاده سرتاسری اطراف آن تعریف شده بود. هرچند این پروژه به دلیل مشکلات مالی با پیشرفت کمتر از 15 درصدی متوقف شده بود. این پروژه را با رایزنی‌های مختلف به پیمانکار دیگری سپرده شده و اکنون شاهد پیشرفت بالای 90 درصدی آن هستیم. ضمن آن‌که انتظار می‌رود پروژه تا اواخر تیرماه به بهره‌برداری برسد واین پروژه برای اولین بار در کشور از RCCبرای جاده پیرامئن با این ابعاد استفاده شده است که با انجام این پروژه توسط پیمانکار بومی بنام شرکت سر ریگ بندر که بسیار خوب همکاری کردند.
    منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، چه مشوق‌هایی برای جذب سرمایه‌گذار داخلی فراهم می‌کند؟
    فعالیت در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، مزیت‌های متعددی برای صاحبان سرمایه به همراه دارد. نخست آن‌که این فعالان اقتصادی و صنعتی از انواع معافیت‌های مالیاتی و معافیت‌هایی ورود و خروج محصول برخوردار می‌شوند. در درجه دوم آن‌که، این منطقه به بسیاری از معادن بزرگ کشور همچون گل‌گهر، چادرملو و سنگ آهن مرکزی دسترسی نزدیکی دارد. این دسترسی نزدیک، برای واحدهایی که از سنگ آهن به‌عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنند، مزیت محسوب می‌شود.
    همجواری با آب‌های آزاد را باید دیگر مزیت حضور دراین منطقه دانست. این موضوع در تسهیل صادرات و واردات بسیار کمک‌کننده است. علاوه بر آن، چالش‌های تامین آب را مرتفع می‌کند. وجود اسکله مکانیزه تخلیه و بارگیری و اسکله نفتی از دیگر مواردی محسوب می‌شود که، فعالان عرصه صنایع معدنی را به حضور و فعالیت در این منطقه ترغیب می‌کند. شرکت‌های پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی نیز از اسکله نفتی منطقه استفاده می‌کنند. چرا که آبخور اسکله به گونه‌ای است که کشتی‌های 100 هزار تنی هم امکان پهلو در این بندر را دارند. دسترسی به خط راه آهن سراسری از دیگر نقاط قوت فعالیت در این منطقه به‌شمار می‌رود. سیستم مکانیزه تخلیه و بارگیری مواد معدنی، عملیات تخلیه و بارگیری را آسان می‌کند.از دیگر اقدامات انجام گرفته در این منطقه می‌توان به راه‌اندازی مجدد سیستم توزین واگن برگردان اشاره کرد. علاوه بر این، نوار نقاله‌ها و خطوط ریلی بازسازی شدند، یکی از واگن بردان‌ها از مدار خارج شد و تعمیرات اساسی پس از 20 سال روی آن انجام گرفت. برای بازسازی واگن بردان دوم هم برنامه‌هایی اصلاحی در دست اقدام می باشد و توسعه سیستم ریلی از دیگر اقداماتی است که در منطقه ویژه مورد توجه گرفته و اجرای همچنان ادامه دارد.
    چه چالش‌هایی در مسیر توسعه منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس وجود دارد؟
    اگر دولت به منطقه ویژه تحت نظارت‌های خاصی معافیت مالیاتی بدهد، می‌توان از درآمد ناشی از آن را برای توسعه زیرساخت‌ها استفاده نمود و درنتیجه سرمایه‌گذاران بیشتری جذب منطقه می‌شدند.
    درآمد منطقه ویژه از محل گواهی تولید است که شرکت‌های فعال در این منطقه پرداخت می‌کنند. این گواهی تولید برای هر محصول متفاوت است و توسط دولت تعیین می‌شود و به مصرف هزینه‌های جاری شامل حقوق دستمزد و ... می‌رسد. گفتنی است در این منطقه حدود هفتصد نفر نیروی ثابت فعالیت می‌کنند که به‌طور مستقیم با منطقه ویژه قرارداد دارند و مابقی نیروهای پیمانکاری هستند. اما درمجموع می‌توان گفت که حدود 10 یا 11 هزار نفر درخانواده بزرگ منطقه ویژه مشغول به کار هستند. اگر مطابق با برنامه توسعه در افق 1404، پروژه‌های این منطقه فعال شوند، درمجموع تا 30 هزار موقعیت شغلی ایجاد خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر