سهم ۱/۶ میلیون تنی کردستان در چرخه فولاد کشور

عصر معدن- مدیرعامل گروه شرکت‌های کیمیا گفت: بنده زمین شناس بوده و به زیرساخت های معدنی کشور آشنایی کامل دارم، در خصوص وضعیت معادن کشور باید بگویم که متاسفانه در کشور اکتشافات تفصیلی انجام نشده و این در حالی است که ایران به لحاظ معدنی بسیار غنی است.;

سهم ۱/۶ میلیون تنی کردستان در چرخه فولاد کشور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲:۰۰

    علی خیراللهی در گفت و گو با «عصرمعدن» با بیان این مطلب در ادامه افزود: بنده اعتقاد دارم حتی معدن می تواند جایگزین نفت شود از این رو ما تصمیم گرفتیم فعالیت هایی در زمینه معدن در کشور داشته باشیم.
    وی ادامه داد: بنده پیش از این، در شرکت های دولتی و نیمه دولتی فعالیت هایی داشتم اما از سال 89 با ورود به یک معدن سنگ‌آهن بیجار در کردستان، فعالیتم را در بخش خصوصی آغاز کردم. طی چند سال گذشته نیز با توجه به شرایط موجود، سنگ‌آهن را به شکل دانه بندی و خام به کشور چین صادر می کردیم اما در نهایت در سال 94 تصمیم بر آن شد تا فرآیند ایجاد ارزش افزوده را برای سنگ‌آهن این معدن ایجاد کنیم و در نهایت یک واحد کنسانتره سازی سنگ‌آهن با ظرفیت 400هزارتن در بیجار راه‌اندازی کردیم که اکنون در حال تولید است و محصول آن به فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان ارسال می شود.
    خیراللهی ادامه داد: بعد از انجام این پروژه و بهبود شرایط مالی، به سمت توسعه و سرمایه گذاری در معادن رفتیم و در نهایت شرکت های گروه کیمیا را شکل دادیم. اولین تجهیزات و ماشین آلات کنسانتره سازی  نیز به شکل مشترک با یک شرکت ترکیه ای - آلمانی خریداری کردیم و اکنون فاز توسعه ای برای این شرکت نیز در دست ساخت است.
    وی افزود: ماشین آلات این کارخانه نیز توسط مجموعه در حال ساخت است. در این زمینه شرکتی به نام "بن فن" را تاسیس کردیم که 70درصد از آن برای کیمیا است و در ساخت آسیاب های گلوله ای، سلول های فلوتاسیون و تیکنرها، فیلتر پرس و فیلتر دیسکی هستیم. در واقع کل خطوط فرآوری نه تنها در سنگ‌آهن بلکه برای مس را در شرکت "بن فن" طراحی می‌کنیم که قیمت آن یک سوم قیمت شرکت های خارجی بوده و قیمت تمام شده بسیار پایینی دارد و حتی 2 تا 3 سال گارانتی دارد و کیفیت آن برای محصول تولیدی و سایر پارامترها تضمین می شود.
    مدیرعامل گروه شرکت‌های کیمیا درخصوص فعالیت های اکتشافی این مجموعه نیز گفت: دولت پهنه‌های بزرگ را به شرکت های بزرگ همچون هلدینگ کوثر واگذار کرده است. ما نیز در مناقصه‌ها شرکت کردیم و با توجه به توان فنی که داشتیم، توانستیم در مناقصه ها برنده شویم. مطالعات اکتشافی روی 2 پهنه متعلق به هلدینگ کوثر که متعلق به بنیاد شهید است و چندین پهنه دیگر برای هلدینگ‌های بزرگ در حال انجام است. در زمینه استخراج و طراحی استخراجی نیز در قالب شرکت زمین کاوان فعالیم و سرمایه گذاری در معادن کوچک نیزدر دستور کار ما قرار دارد.
    وی افزود: در ایران معادن کوچکی داریم که شناسایی آن توسط بخش خصوصی انجام شده اما آنها قابلیت سرمایه‌گذاری ندارند، از این‌رو ما این معادن را شناسایی کردیم و در نمایشگاه کان مین2018 چندین مورد توافقنامه برای سرمایه گذاری به امضا رساندیم. یکی از آنها توافق برای بهره برداری و فرآوری سنگ آهن از یک معدن در بندرعباس ( تنگه زا) بوده است. در زمینه مس نیز فعالیت داریم و مراحل بهره برداری از یک معدن آغاز شده و مراحل ساخت و تجهیزات فرآوری برای آن هستیم.
    وی افزود: در زمینه سنگ های تزیینی و ساختمانی نیز بسیار قوی عمل کرده ایم و معدن سنگ مرمیت در استان کردستان را در اختیار داریم. همچنین به شکل مشارکتی با معدنداران معادن سنگی که توان سرمایه گذاری در بندرعباس و سبزه وار را ندارند را به استخراج برسانیم.
    خیراللهی ادامه داد: با توجه به اینکه بحث ساختمان درکشور ضعیف شده و فروش سنگ ساختمانی در کشور سخت شده و خیلی هم روی صادرات سنگ برش خورده کار نشده است، ما دفتری در ایتالیا را به این منظور درنظر گرفتیم و به دنبال این هستیم تا سنگ‌هایی که قابلیت صادرات دارند را صار کنیم و با توجه به نرخ ارز و قیمت تمام شده در کشور، ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشیم.
    وی ادامه داد: با توجه به اینکه در کردستان 400هزارتن کنسانتره تولید می‌شود و یک ظرفیت 500هزارتنی نیز در شرکت‌های زیر مجموعه به نام حامی فولاد کیمیا که از زیرمجموعه گروه کیمیاست  در دست اجراست با سرمایه‌گذاری جدید به 900 هزارتن خواهیم رساند.
    وی افزود: البته همین ظرفیت از تولید نیز در یک شرکت جدید در حال ساخت است و این میزان از کنسانتره را به 600هزارتن گندله تبدیل می کنیم. حال با توجه به این ظرفیت از تولید گندله در کردستان، در چرخه فولاد کشور، برای این استان یک ظرفیت 6/1 میلیون تنی پیش بینی و کلنگ زنی آن توسط محمد شریعتمداری انجام شده است.
    وی افزود: در این پروژه با توجه به توصیه وزارت صنعت، معدن و تجارت و با توجه به اینکه تامین کننده بخشی از نیاز فولاد کردستان هستیم سهامدار فولاد کردستان شدیم. 44درصد سهام فولاد کردستان  برای ایمیدرو، 20درصد برای توسعه معادن فلزات کشور، 20 درصد کمیته امداد و 16 درصد نیز برای گروه شرکت های کیمیاست. در این راستا 2ظرفیت 800هزارتنی میدرکس در قروه و بیجار قرار است افتتاح شود و تولید مقاطع و محصولات فولادی نیز با پیش بینی سرمایه گذاری به میزان 5هزار میلیارد تومان انجام شده که به صورت EPCFبا شرکت هایی مثل فولاد تکنیک اجرایی شود.
    وی گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در بخش معدن و همچنین با توجه به اینکه معادن کشور ما در مناطق محروم قرار دارند و قابلیت خوبی در معدن داریم اگر حمایت از سوی دولت انجام شود می تواند تحولات بسیاری به ویژه در زمینه اشتغال و توسعه اقتصادی کشور داشته باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر