نقشه راه معدن در انتظار ابلاغ از سوی شریعتمداری

عصر معدن- رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به نقشه راه معدن، بیان کرد: در حال حاضر نقشه راه نیازی به تغییر ندارد و به زودی ابلاغ می شود.;

نقشه راه معدن در انتظار ابلاغ از سوی شریعتمداری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰:۰۰

    مهدی کرباسیان در گفت و گو با «عصرمعدن» درباره تغییر در نقشه راه معدن پس از وضع دوباره تحریم ها، اظهار کرد: نقشه راه در 5 الی 6 مرحله اصلاح شد. در اولین طرح دوستان ما در ایمیدرو برنامه‌ریزی برای این نقشه را انجام دادند و سپس در ارتباط با آن از صاحب نظران و شرکت ها نظرخواهی صورت گرفت و در نتیجه این نظر سنجی 2 اصلاحیه انجام شد.
    وی ادامه داد: وزیر صنعت، معدن و تجارت موافقت کردند تا ایمیدرو و مجلس شورای اسلامی یک کار مشترک داشته باشند و کمیته معدن در مجلس شورای اسلامی با حضور ما این نقشه مورد بررسی قرار گرفت و متن نهایی آن آماده شده است که هفته گذشته به خدمت وزیر صنعت، معدن و تجارت داده‌ایم که به زودی ابلاغ خواهد شد.
    کرباسیان افزود: البته با توجه به وضعیت روز، این نقشه با تغییراتی همراه خواهد شد اما پیش بینی ما بر این است که در حال حاضر این نقشه نیازی به تغییر ندارد.
    وی افزود: برنامه ریزی برای اکتشاف 270 هزار کیلومتر مربع از پهنه های کشور در اولویت قرار گرفت و به طور جدی از بهار 1393 آغاز شد که بر اساس این اقدام، تاکنون 200 میلیون تن به مجموع ذخایر قطعی کشور اضافه شده و تا 300 میلیون تن ذخایر جدید نیز پیش بینی می شود.
    کرباسیان به ذخایر طلای کشور هم اشاره کرد و افزود: بر پایه اکتشاف های جدید 40 تن به ذخیره طلای کشور اضافه شد.
    رئیس هیئت عامل سازمان نوسازی و توسعه معادن ایران (ایمیدرو) افزود: معادن طلا در 16 استان کشور وجود دارد و در سیستان و بلوچستان، کردستان، آذربایجان غربی و خراسان جنوبی معادن جدیدی کشف شده و تولید طلای کشور تا پایان امسال از حدود 5 تن به 8 تن افزایش پیدا می کند.
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تزریق بیش از 200 میلیون دلار ارز پتروشیمی ها و فولادی‌ها به بازار ارز خبر داد و گفت: آرامش بازار ارز اتفاق می‌افتد، چراکه این ارزها با قیمت حدود 8000 تومان در بازار ثانویه عرضه شده است.
    مهدی کرباسیان در ادامه گفتگوی اختصاصی گفت: از آنجاکه به دلیل نوسانات و تنشی که در بازار از اوایل امسال اتفاق افتاد دولت و معاون اول رئیس جمهور تصمیم گرفتند که ارز را با نرخ 4200 تومان به صورت تک نرخی اختصاص دهند و پتروشیمی ها و فولادی‌ ها را مجبور کردند که در بازار با همین نرخ عمل کنند. به نظر می رسید از همان زمان این یک تصمیم اضطراری بود و تا حدی نیاز به بازنگری از حیث کارشناسی داشت.
    رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) افزود: با توجه ویژه رئیس جمهوری این سیاستگذاری در حوزه ارز اصلاح و هفته گذشته بسته جدید ارزی ابلاغ شد و آخرین اطلاعیه ای که در دست دارم در اواخر هفته گذشته حدود 200 میلیون دلار عرضه از سوی پتروشیمی‌ها انجام شده است. به تازگی نیز مس و فولاد ارز دولتی خود را با نرخ اعلام شده در سامانه نیما عرضه کردند. بنابراین به نظر می رسد آرامش بازار ارز اتفاق می‌افتد، چرا که این ارزها با قیمت حدود 8000 تومان در بازار عرضه شده است و امیدواریم با مدیریت بانک مرکزی همه ارز خود را عرضه کنند.
    وی با اشاره به عرضه حدود 10 میلیون یورو ارز دولتی از سوی صنایع مس در سامانه نیما، اظهار کرد: در مورد میزان عرضه ارز دولتی از سوی صنایع فولادی در سامانه نیما اطلاع دقیقی ندارم اما از دیروز این کار را شروع کرده‌اند.
    کرباسیان افزود: اگر تصمیمات و سیاست گذاری منطقی داشته باشیم و از صادرات حمایت کنیم تحریم‌ها در حوزه صنایع معدنی کمترین تاثیر را می‌تواند داشته باشد.
    معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت درباره قانون منع بکارگیری بازنشستگان و نحوه ادامه همکاری اش با وزات صنعت ، معدن و تجارت گفت : در سال 1388 و در ابتدای دولت دهم بازنشسته شدم اما با روی کار آمدن دولت یازدهم، مجددا به کار دعوت و در این سازمان مشغول به کار شدم و اکنون که قانون منع به کارگیری بازنشستگان به تصویب رسیده است، به این قانون احترام می گذارم و اعلام بازنشستگی می‌کنم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر