حال ناخوش فولاد پاکستان، فرصتی برای ایران

عصر معدن- بزرگترین مجتمع تولید فولاد پاکستان (PSM) به دلیل زیان دهی بالا در خطر تعطیلی قرار گرفته است به همین دلیل دولت این کشور طرح احیای آن را بررسی می کند در این بین به اعتقاد کارشناسان اقتصادی ، ظرفیت های بالای جمهوری اسلامی ایران در صنعت فولاد می تواند راه گشای مشکل این کشور همسایه باشد.;

حال ناخوش فولاد پاکستان، فرصتی برای ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، برخی رسانه های پاکستان روز دوشنبه گزارش داده اند که دولت در حال بررسی احیای مجدد کارخانه بزرگ فولاد این کشور است و با این هدف به دنبال واگذاری آن به مشتریان خارجی است .
    دولت پاکستان 3سال پیش با هدف جلوگیری از ادامه زیان دهی بزرگ ترین مجمع تولید فولاد این کشور (وابسته به بخش دولتی)، در تلاش بود که اداره آن را به بخش خصوصی دیگر کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران یا چین واگذار کند.
    یک هیاتی 10 نفره متشکل از کارشناسان فنی 'مجتمع فولاد مبارکه' و 'ذوب آهن اصفهان' دیماه 95 به شهر کراچی پاکستان سفر کرد تا وضعیت نه چندان رضایت بخش بزرگ ترین مجتمع تولید فولاد پاکستان (Pakistan steel Mills) را به لحاظ فنی مورد ارزیابی کارشناسی قرار دهد.
    به گفته کمیته خصوصی سازی پاکستان، مجتمع فولاد این کشور تا ماه ژانویه 2019 (دیماه 97) بیش از 3 میلیارد دلار ضرر روی دست دولت گذاشته و کسی هم حاضر نیست مسئولیت اداره این مجتمع بزرگ را برعهده بگیرد و مانع از ادامه روند زیان دهی این شرکت شود بنابراین دولت به دنبال انجام اصلاحات اساسی برای ادامه فعالیت این مجتمع بزرگ است.

    براساس این گزارش، «محمد سومرو» وزیر امور خصوصی سازی پاکستان به اطلاع پارلمان این کشور رساند که دو شرکت روسی و چند شرکت چینی تمایل خود را برای خرید مجتمع فولاد پاکستان ابراز کرده اند.

    وی افزود: مجتمع فولاد پاکستان از 2015 به تعطیلی کشیده شده و تاکنون ماهانه 400 میلیون روپیه صرف پرداخت حقوق کارمندان آن می شود به همین دلیل دولت در حال بررسی این مساله است که آیا امکان احیای مجدد مجتمع فولاد کشور وجود دارد یا خیر.
    مجتمع فولاد پاکستان که در کراچی واقع شده است، از ظرفیت تولید فولاد و آهن تا پنج میلیون تن برخوردار است. این مجتمع صنعتی بیش از 15 هزار نفر کارگر دارد.

    این کارخانه در دهه 1970 با همکاری شوروی سابق در پاکستان احداث شده است.
    با توجه به تولید چشمگیر آهن و فولاد در جمهوری اسلامی ایران در طول سال ‌های بعد از انقلاب اسلامی به ویژه بالندگی در عرصه برنامه ریزی های اصولی و توانمندی کارشناسان کشورمان، این فرصت وجود دارد که پاکستان با بهره مندی از همکاری ایران صنعت فلج شده فولاد خود را احیا کند.
    کارخانه ذوب‌آهن اصفهان در سال 1350 در 45 کیلومتری جنوب غربی اصفهان در شهرستان لنجان احداث و به بهره برداری رسید.

    محصولات ذوب آهن اصفهان به 25 کشور دنیا از جمله فرانسه، بلژیک، اسپانیا، ایتالیا، ایرلند، پرتغال، یونان، افغانستان، امارات متحده عربی، عراق، ترکیه، ترکمنستان، تاجیکستان، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، هند، عمان،کویت، چین، لبنان، پاکستان، عربستان سعودی، قطر و اردن صادر می شود.

    پاکستان همکاری با ایران را در اولویت قرار دهد
    «محمد هاشم» رئیس سابق اتحادیه واحدهای صنعتی فولاد در پاکستان گفت: حضور ایران برای احیای صنعت فولاد پاکستان خبری خوشایند خواهد بود زیرا در مقایسه با دیگر کشورها، پاکستان دسترسی آسان تری به ظرفیت های ایران در حوزه فولاد و فناوری های آن دارد.

    وی وجود برخی از محدودیت ها در حوزه تجارت جهانی از جمله تحریم ها را مشکل اصلی در زمینه همکاری دو کشور در صنعت فولاد دانست و افزود: صنایع فولاد ایران به ویژه تولیدات فولاد مبارکه اصفهان در مقایسه با دیگر محصولات خارجی بسیار با کیفیت و نرخ آن نیز مناسب است.

    عضو اجرایی اتاق بازرگانی و صنعت شهر لاهور تاکید کرد: مجتمع فولاد پاکستان می تواند با همکاری ایران به این صنعت رونق ببخشد البته ما به عنوان اعضای بزرگترین اتحادیه واحدهای صنعتی فولاد در پاکستان از دولت می خواهیم که تولیدکنندگان را نیز در جریان این همکاری قرار دهد.

    محمد هاشم اظهار داشت: من به عنوان یک بازرگان معتقدم که تجارت با ایران به سود پاکستان است و ما خواستار تدوین و اجرای روش های موثر برای دور زدن تحریم ها در حوزه واردات و صادرات فولاد میان دو کشور هستیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر