معدن اتکای اقتصاد ایران به نفت را کاهش می‌دهد

عصر معدن- ایران به صادرات نفتی خصوصی چشم دوخته ‌است تا به نقض تحریم‌های ایالات ‌متحده کمک کند.;

معدن اتکای اقتصاد ایران به نفت را کاهش می‌دهد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» روز گذشته، مراسم روز ملی صنعت و معدن در تهران برگزار شد و ایران به شرکت‌های خصوصی اجازه داد تا با صادرات نفت‌ خام،  بخشی از یک استراتژی برای مقابله با تحریم‌های ایالات ‌متحده را صادر کنند و اعضای اپک، از جمله عربستان‌ سعودی، را بر آن می‌دارند که توافقنامه‌های خروجی را بشکنند.
    در واقع ایران به دنبال راه‌هایی برای صادرات نفت و دیگر اقدام‌های لازم برای مقابله با تحریم‌ها پس از آن است که آمریکا به متفقین دستور داد تا تمامی واردات نفت ایران را از ماه نوامبر قطع کنند.
    رویترز در گزارشی درباره به روز صنعت و معدن نوشت: معاون اول رئیس‌جمهوری در مراسم روز ملی صنعت و معدن اعلام کرد که از این پس نفت خام ایران در بورس عرضه خواهد شد و بخش خصوصی می‌تواند آن را به شیوه‌ای شفاف صادر کند. ما می‌خواهیم تلاش‌های آمریکا را شکست دهیم.
    نفت در حال حاضر در بورس، حدود 60.000 بشکه در روزعرضه شده‌است، اما این تنها برای صادرات محصولات نفتی بوده‌است ." ایران به عنوان بخشی از بورس تجاری خود، بورس نفت و پتروشیمی دارد.
    در همین حال، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، نیز نامه‌ای به اپک ارسال کرد و از اعضای اپک خواست تا توافق این گروه در ماه گذشته را اجرایی کرده و میزان تولید را افزایش دهد و " از هر گونه اقدام یک طرفه " که می‌توانداتحاد گروه تولید کننده را تضعیف کند ، خودداری کنند.
    جهانگیری با اشاره به گزارش‌ها مبنی بر افزایش صادرات نفت خود به جایگزینی نفت ایران در بازارهای جهانی گفت:  هر کسی که بخواهد بازارنفت ایران را بگیرد ( سهم ) خیانت بزرگی علیه ایران خواهد بود و یک روزبرای آن هزینه خواهد کرد.
    حال نکته‌ای که می‌توان به آن اشاره داشت، افزایش میزان صادرات غیر نفتی ایران است تا اینگونه کمی بتوانیم اتکای اقتصاد کشور را به صادرات نفتی کشور کاهش داد. در این میان معدن به عنوان یکی از گزینه‌های مناسب است که با سرمایه گذاری و تعریف برنامه بلند مدت می توان به این هدف رسید. چرا که ایران با برخوداری از ذخایر معدنی فراوان از یکسو و نیاز بسیاری از صنایع به کانی های معدنی به عنوان مواد اولیه می تواند تامین کننده نیاز بسیاری از کشورها باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر