ایجاد ۴۰۰۰ فرصت شغلی در بخش معدن آذربایجان شرقی

عصر معدن- معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: با توجه به مجوزهای صادره، حدود ۴۰۰۰ شغل جدید در طول سال ۹۶ در حوزه معدن و صنایع معدنی استان ایجاد شده است.;

ایجاد ۴۰۰۰ فرصت شغلی در بخش معدن آذربایجان شرقی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، مهرانگیز رحمانی با بیان اینکه تعداد محدوده‌های اکتشافی معادن و شن و ماسه استان از یک هزار معدن تجاوز می کند، گفت: مجموع اشتغال مستقیم این بخش نزدیک به 30 هزار نفر است که با لحاظ اشتغال‌های جانبی به 100 هزار نفر می رسد.

    وی با بیان اینکه معدن مس سونگون به عنوان یکی از مجموعه های بزرگ معدنی استان است، گفت: این مجموعه با استخراج سالانه 14 میلیون تن کانسنگ و تولید سالانه 300 هزار تن کنسانتره، تولید ناخالصی نزدیک به 1300 میلیارد ریال در سال داشته و با اشتغال زایی 3600 نفر یکی از بنگاه‌های اقتصادی توانمند استان و کشور محسوب می‌شود.

    وی با بیان اینکه یکی از ظرفیت های معدنی آذربایجان شرقی، وجود فلزات با ارزش در استان است، گفت: یک واحد فرآوری طلا در استان جهت ارتقای عیار کانسنگ از 0.5 درصد به محصول با عیار 60 درصد با سرمایه‌گذاری اولیه 20 میلیون دلار در حال احداث است که تولید ناخالصی به ارزش 50 میلیون دلار در سال داشته و اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم آن در مرحله اول نزدیک به هزار نفر خواهد بود.

    معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی همچنین صنعت شیشه را از دیگر توانمندی های آذربایجان شرقی در حوزه صنایع معدنی بیان کرد و گفت: این استان به عنوان قطب اول صنعت شیشه در کشور مطرح بوده و با توجه به وجود مجموعه‌هایی نظیر کاوه، سودا و سهند جام، بخش اعظم بازار کشورهای همسایه را در صنعت شیشه در اختیار دارد. آذربایجان شرقی در صنعت فولاد رتبه سوم کشور را در اختیار داشته و توانسته نقش مطلوبی در تامین نیازهای این صنعت ایفا کند.

    رحمانی با اشاره به وجود منابع سرشار آهک در استان به عنوان ظرفیت قابل توجهی برای ورود به عرصه تولید کربنات کلسیم، خاطرنشان کرد: گستره کاربرد این فراورده معدنی بسیار بالا و همگام با تکنولوژی‌های نوین جهانی است. با تولید این محصول، زمینه برای تولید محصولات بعدی به خصوص تولید کاغذ سنگی که انقلابی در صنعت تولید کاغذهای سازگار با محیط زیست در سطح جهانی است، فراهم می‌شود و در این راستا تکنولوژی ساخت کاغذ سنگی منحصر به 4 کشور از جمله ایران است.

    وی علاوه بر معادن طلا، مس، منیزیم و مولیبدن در استان به وجود سنگ تزئینی، نفلین سینیت، مصالح ساختمانی و برخی مواد معدنی نایاب اشاره کرد و گفت: این استان به عنوان معدنی ترین استان ایران از نظر میزان ذخیره انواع مواد معدنی به شمار می‌رود.

    وی عنوان کرد: آذربایجان شرقی به دلیل ساختارهای ویژه زمین شناسی شانس بالایی در اکتشاف انواع مواد معدنی دارد و همواره بستر جذابی برای محققان و سرمایه گذاران در این حوزه بوده است.

    معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به این‌که این استان از لحاظ ذخایر معدنی، رتبه نخست کشوری و از لحاظ استخراج این ذخایر رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: میزان ذخایر معدنی آذربایجان شرقی بیش از هشت میلیارد تن تخمین زده شده و سالانه 20 میلیون تن مواد معدنی از کانی های استان استخراج می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر