مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کردستان خبر داد:

تولید شمش طلای استاندارد بین‌المللی در کردستان

عصر معدن- معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: تولید شمش طلای استاندارد بین‌المللی با برند کردستان از جمله برنامه های سازمان صمت در این استان است.;

تولید شمش طلای استاندارد بین‌المللی در کردستان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» مهدی مرادی با بیان مطلب در ادامه افزود: طلای ساریگونی دی ماه سال 94 در شهرستان قروه به بهره‌برداری رسید و تاکنون فعال بوده که در تیپ کارخانجات طلا این اتفاق استثنایی است.

    وی به میزان تولید طلای ساریگونی از زمان تاسیس تا پایان سال گذشته اشاره کرد و گفت: سه ماه پایانی سال 94 میزان تولید این معدن 500 کیلوگرم، سال 95، 2 هزار و 250 کیلوگرم، سال 96 سه هزار و 100 کیلوگرم و سال 97 هم سه هزار و 200 کیلوگرم تولید داشته است.

    معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان خاطرنشان کرد: در مجموع تاکنون 9 تُن طلای خالص و چهار تن نقره در معدن ساریگونی تولید شده است.

    مرادی میزان سرمایه‌گذاری اولیه معدن ساریگونی را 78 میلیون دلار اعلام کرد و یادآور شد: این سرمایه‌گذاری منجر به اشتغال یک هزار نفر به‌طور مستقیم شده که 128 نفر از نیروهای این معدن خارجی و 10 درصد آنها هم غیر بومی هستند ولی مابقی نیروی مورد نیاز از روستاهای اطراف و شهرستان‌های کردستان تامین و به‌کارگیری شده‌اند.

    وی با بیان اینکه طلای ساریگونی به دولت بدهکار نیست، گفت: طلای ساریگونی فقط در سال 96، 199 میلیارد ریال حقوق دولتی پرداخت کرده و 185 میلیارد ریال ارزش افزوده داشته است.

    معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه در معدن طلای ساریگونی شمش طلا تولید می‌شود، افزود: در چنین کارخانه‌ای باید مصنوعات طلا تولید شود تا با برند کردستان صادر شود و این اقدام در دست بررسی مجموعه سرمایه‌گذار است.

    مرادی اضافه کرد: به دنبال تولید شمش طلای استاندارد بین‌المللی در کردستان هستیم تا بدین گونه شرایط عرضه آن در بورس لندن فراهم شود.
    وی یادآور شد: صدور مجوز عرضه شمش طلا برای هر کشوری در بورس‌های بین‌المللی منوط به تولید 20 تُن شمش طلا در سال است.

    مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کردستان با بیان این‌که بستر دستیابی به این میزان تولید در استان فراهم است، خاطرنشان کرد: اگر معادن طلای سقز شروع به کار کنند می‎توانیم کنسانتره و شمش طلای سقز را نیز در معدن ساریگونی مستقر و باز ذوب کنیم.
    مرادی با بیان اینکه اگر میزان تولید طلا در ایران 7 تُن در سال باشد 50 درصد طلای کشور در کردستان تولید می‌شود، تصریح کرد: به ازای یک تُن، 1.24 گرم طلا در معدن ساریگونی تولید می‌شود که در طرح توسعه‌ای این معدن قرار است به 1.54 گرم در تن افزایش پیدا کند.

    مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کردستان یادآور شد: در صورت تایید اکتشاف تکمیلی در معدن ساریگونی و ذخیره 70 میلیون تُن کانسنگ طلا در این معدن و با احتساب طلاهای سقز که 15 میلیون تُن است ذخیره قطعی کانسنگ در کردستان به 85 میلیون تُن می‌رسد.

    وی تاکید کرد: با تحقق این میزان ذخیره، کردستان بیش از 30 درصد ذخیره طلای ایران را به خود اختصاص می‌دهد.

    به گفته مرادی، حُسن وجود معدن طلا در هر منطقه‌ای این است که در جوار آن باید کارخانه فرآوری هم ایجاد شود چرا که حمل و نقل آن صرفه اقتصادی ندارد به همین دلیل این اقدام منجر به ایجاد امنیت و اشتغال پایدار و ارزش افزوده می‌شود.

    شایان ذکر است؛ تاکنون 400 پروانه بهره‌برداری در حوزه مواد معدنی فلزی، سنگ تزئینی، سیلیس، فلدسپات، دولومیت، باریت سنگ معدن و مصالح ساختمانی برای متقاضیان و سرمایه‌گذاران واجد شرایط در استان کردستان صادر شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر