مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس:

زیرساخت‌های لازم برای حضور سرمایه‌گذاران فراهم است/ مشکلی برای تامین گاز تولید فولاد تا ۱۰ میلیون تن نداریم

عصر معدن- مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس گفت: زیرساخت های لازم برای حضور سرمایه گذاران فراهم است و در این منطقه گاز مورد نیاز برای تولید فولاد تا ۱۰ میلیون تن فولاد تامین شده است.;

زیرساخت‌های لازم برای حضور سرمایه‌گذاران فراهم است/ مشکلی برای تامین گاز تولید فولاد تا ۱۰ میلیون تن نداریم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، حسن خلج طهرانی با بیان این مطلب اظهار کرد: وظیفه منطقه ویژه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، بستر سازی و آماده سازی زیرساخت ها و امکانات اولیه تولید برای سرمایه گذاری بخش خصوصی، دولتی و غیره است تا بتوانند نسبت به توسعه و راه اندازی واحدهای صنعتی و معدنی اقدام کنند.

    وی افزود: اجرای پروژه های زیرساختی منطقه ویژه نیز در همین راستا انجام شده است. در بخش زیرساخت ها به جز جاده، فضای سبز و خیابان بندی، اتصال به راه آهن سراسری و اسکله تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی مهم ترین بخش، آب، برق و گاز است که یک واحد صنعتی نیاز دارد و منطقه از این امکانات برخوردار شده است.

    احداث نیروگاه جدید برق در دستور کار

    مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با اشاره به ضرورت وجود نیروگاه برق در منطقه در کنار برق موجود، گفت: از این رو ایمیدرو در سال 92، با شرکت سرمایه گذاری غدیر قرارداد احداث نیروگاه سیکل ترکیبی 235 مگاواتی شامل 165 مگاوات گاز و 70 مگاوات بخار منعقد کرد و بر اساس این قرارداد، مقرر شد ایمیدرو برق تولیدی را به صورت تضمینی خریداری کند.

    وی ادامه داد: در دولت جدید عزم ساخت این نیروگاه جدی تر شد. از این رو زمین ها واگذار شد، سفارشات توسط سرمایه گذار انجام و امکانات زیرساختی فراهم شد. یکسری مشکلات وجود داشت اما طی 2 سال گذشته، با جدیت ایمیدرو و حمایت سرمایه گذار، پروژه به شکل فعالی جلو رفت و فاز نخست آن (تولید 165 مگاوات برق) 20 آذر توسط معاون اول رئیس جمهور به طور رسمی راه اندازی و برق وارد شبکه شد.

    خلج طهرانی بیان داشت: فاز بخار نیز تا سال 99 احداث می شود. در سایت توسعه با مساحت 2500 هکتار -که با مصوبه دولت به منطقه اضافه شده و دیوارکشی و جاده آن انجام شده است – احداث نیروگاه پیش بینی شده و در نتیجه سراغ بخش خصوصی خواهیم رفت.

    وی افزود: در حال حاضر منطقه از نظر برق مشکلی ندارد و سرمایه گذاران می توانند برای احداث واحدهای جدید اقدام کنند.

    تامین گاز واحدهای جدید

    مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با بیان اینکه دومین بخش در پروژه های منطقه، تامین گاز به عنوان یکی از دغدغه های سرمایه گذاران، تصریح کرد: طبق مصوبه دولت، قرار شد از خط صلح، یک خط 30 اینچ برای منطقه بگیریم. پس از ابلاغ این مصوبه به ایمیدرو، قرار شد منطقه ویژه متولی این کار شود. اقدامات اولیه انجام شد، مشاور بررسی های لازم را انجام داد و تاییدیه را گرفت.

    وی ادامه داد: در مهر 96، قرارداد ایجاد خطوط گاز رسانی و ایستگاه گاز را با پیمانکار منعقد کردیم. پروژه فعالیت خود را در اوج تغییر نرخ ارز در کشورشروع کرد. از حدود 34 میلیارد تومان قرارداد پروژه، 24 میلیارد تومان خرید تجهیزات بود که با تغییرات نوسانات نرخ ارز و تغییرات قیمت در بازار مواجه شدیم. اما با تعامل موجود با پیمانکار و عزم وی و حمایت های وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو از منطقه ویژه، پروژه دچار تاخیر نشد و تجهیزات با بهترین کیفیت خریداری شد و پروژه خط انتقال گاز به اتمام رسید.

    خلج طهرانی با بیان اینکه در طول مسیر احداث خط لوله گاز، با موانع مختلفی از جمله راه آهن، جاده، پل هوایی، خطوط نفتی و آبی، دکل های برقی، ریزش زمین و غیره مواجه می شدیم، گفت: طول مسیر 8.3 کیلومتر بوده و یک ایستگاه گاز دارد. ایستگاه شامل بخش های «ال بی وی و رسیور»، «میترینگ (اندازه گیری و کنترل دبی گاز) و هیترینگ برای تنظیم دمای گاز و جلوگیری از یخ زدگی» و «بخش CGS شامل فیلتراسیون (برای جذب ذرات 3 تا 5 میکرون) و رگلاتورها (برای تقلیل فشار گاز)» است.

    وی ادامه داد: این خط برای فشار 1050 پی اس آی تنظیم شده است. خروجی ایستگاه نیز 400 پی اس آی برای مصرف در صنایع است. لوله ها دارای کلاس دی(D ) است که بالاترین ایمنی را در خطوط گاز دارد.

    مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با اشاره به اینکه میزان ظرفیت خط و ایستگاه، یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 500 هزار متر مکعب گاز در ساعت است، گفت: میزان مصرف نیروگاه 5 درصد است و 95 درصد مازاد گاز داریم که این میزان را به نیروگاه دیگر و صنایع دیگر که در منطقه مستقر خواهند شد، تخصیص خواهیم داد.

    وی افزود: یکی از موارد استفاده گاز در آینده نزدیک، طرح توسعه فولاد هرمزگان و صبا است که قرار است طبق افق 1404 10 میلیون تن فولاد در منطقه تولید کنند. در حال حاضر حدود 4.5 میلیون تن فولاد تولید می کنیم و اگر 5 میلیون تن دیگر فولاد تولید شود، مشکل گاز نخواهیم داشت.

    قرارداد برای تامین 100 هزار متر مکعب آب منطقه

    خلج طهرانی با بیان اینکه در بخش آب، اقداماتی در منطقه ویژه انجام شده است، گفت: قرار بود سرمایه گذار بخش خصوصی برای احداث آب شیرین به ظرفیت 100 هزار متر مکعب در روز اقدام کند، اما با پیشنهاد و پیگیری های استاندار هرمزگان و برنامه ریزی صحیح، مقرر شد به جای شیرین سازی آب دریا، از پساب فاضلاب شهر بندرعباس برای آب مورد نیاز کارخانه ها استفاده شود. وی ادامه داد: براین اساس، یک شرکت خصوصی اقدام به تصفیه اولیه پساب فاضلاب خواهد کرد و سرمایه گذار منطقه ویژه که تفاهمات اولیه با آن امضا شده و قرارداد آماده است، در 4 فاز 25 هزار متر مکعبی، آب مورد نیاز کارخانه ها را تامین کند.

    مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس خاطرنشان کرد: البته تا زمان راه اندازی این طرح، منطقه از نظر آب مشکلی ندارد و در حال حاضر، آب شیرین کن منطقه، آب شیرین کن شرکت فولاد هرمزگان، آب شیرین کن شرکت فولاد کاوه جنوب کیش و خط انشعاب طرح آب شیرین کن جدید بندرعباس وجود دارد.

    43 کیلومتر دیوارکشی

    خلج طهرانی با اشاره به پروژه افتتاح شده دیوار پیرامونی طرح توسعه، توضیح داد: سرعت اجرای این طرح برای مدتی به خاطر مشکلات نقدینگی کند شده بود، اما طی 2 سال گذشته مذاکره با پیمانکار و مشاور، مشکل رفع و پروژه تکمیل شد. اکنون 43 کیلومتر رینگ سایت توسعه با مساحت 2500 هکتار با بهترین کیفیت دیوار بتنی 12 سانتی انجام شده و جاده پیرامون و دیوار اطراف سایت به طور کامل پایان یافت و برای اولین بار در این حجم از تکنولوژی RCC استفاده شد.

    وی افزود: دیوارکشی هم طبق قانون مناطق آزاد برای امکان اعمال کنترل های گمرکی انجام شد. هزینه ساخت آن، 90 میلیارد تومان بود. الان برخی از خیابان کشی های داخلی در حال انجام است. یکی از پروژه های آتی که اسناد مناقصه آن در حال آماده شدن است، پل دسترسی از انتهای سایت قدیم به سایت توسعه است. از این رو ارتباط کارخانه ها با اسکله برقرار می شود و نیازی به طی مسیر طولانی برای ورود به سایت جدید نخواهد بود.

    مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در پایان خاطرنشان کرد: نباید از حمایت ها و پشتیانی همه جانبه هیات عامل سازمان، اعضای هیات مدیره منطقه ویژه و استاندار هرمزگان که موجب تسریع در روند اجرای این طرح ها شدند، چشم پوشی کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر