هدیه ۱۶۰ مگاواتی منطقه ویژه خلیج فارس

عصر معدن- مدیر عامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با اعلام این خبر که واحد گاز نیروگاه سیکل ترکیبی هرمز به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات برق در این منطقه در شرف افتتاح است، گفت: امیدواریم این اقدام کام مردم ایران و به‌ویژه مردم خون‌گرم هرمزگان را شیرین کند.;

هدیه ۱۶۰ مگاواتی منطقه ویژه خلیج فارس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» نیروگاه 235 مگاواتی سیکل ترکیبی هرمز در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس واقع شده است. این نیروگاه از دو واحد بخار و گاز تشکیل می‌شود که ظرفیت واحد بخار آن 75 مگاوات و ظرفیت واحد گاز آن 160 مگاوات است. در شرایطی که کشور با کمبود برق مواجه شده، به بهره‌برداری رسیدن این نیروگاه می‌تواند در تامین انرژی کشور و استان هرمزگان بسیار حائز اهمیت باشد و از دفعات خاموشی‌ها بکاهد. «حسن خلج طهرانی» مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس و مجری این طرح در گفت‌وگویی که در ادامه آمده، به صورت اجمالی وضعیت فعلی و چشم انداز این نیروگاه را ترسیم می‌کند.

    زیرساخت‌ها فراهم شده است

    مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس گفت: اگر چه تکلیف بر دوش وزارت صنعت، معدن و تجارت و به‌خصوص سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برای ساخت و راه اندازی نیروگاه برق نیست اما به دلیل عرق ملی و کمک به معیشت و رفاه مردم  اقدام به مشارکت در ساخت نیروگاه برق با شرکت سرمایه گذاری غدیر کردیم.

    حسن خلج طهرانی تاکید کرد: قرارداد تامین گاز نیروگاه سیکل ترکیبی هرمز در راستای بالا بردن سطح تولیدات ملی منعقد شده و با تزریق گاز تا پایان مرداد ماه سال جاری واحد گاز این نیروگاه وارد مدار خواهد شد.

    وی ظرفیت خط انتقال گاز را 30 اینچ که معادل 20 میلیون متر مکعب در روز است، عنوان کرد و افزود: زیرساخت های مورد نیاز برای گازرسانی به نیروگاه سیکل ترکیبی هرمز مهیا و قرارداد تامین گاز نیروگاه نیز با شرکت گاز استان هرمزگان منعقد شده و شرکت عمران‌سازان به عنوان پیمانکار خط لوله گاز با توجه به شرایط کشور و محدودیت های تحمیلی با جدیت سختی کار را به جان خرید و کار را به اتمام رساند.

    مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس تاکید کرد: این پروژه مدت ها متوقف بود یا سرعت پیشرفت آن بسیار کم بود اما از ابتدای سال 1396 مجری پروژه به منطقه ویژه به نمایندگی از ایمیدرو تغییر کرد و پس از آن با پیگیری‌های مستمر و برپایی جلسات مکرر و منظم پروژه راهبری شد و امروز اعلام می‌کنیم که به لطف خداوند و حمایت مدیران و مسئولان ارشد استانی و کشوری  پروژه در شرف افتتاح است.

    وی ضمن اشاره اینکه در این راه سختی‌هایی زیادی را تحمل کردیم، تصریح کرد: تغییر نرخ ارز تنها یکی از مشکلات ما بود اما این نکته را باید عرض کنم که با حمایت بی‌دریغ و تخصصی دکتر کرباسیان و مذاکرات و بررسی راهکارها توانستیم مشکلات را پشت یر بگذاریم و طرح را به این مرحله از اجرا برسانیم تا به مرحله راه اندازی برسد.

    خلج طهرانی اضافه کرد: باید از حمایت‌ها و پیگیری‌های دکتر همتی استاندار هرمزگان هم یادکنیم چرا که وی توسعه استان و رفع مشکلات رفاهی و تامین برق مردم را به صورت شبانه روزی پیگیری می‌کند و هماهنگی با دستگاه های ذی‌ربط را با جدیت و صداقت پیگیری کردند.

    وی بیان داشت: سختی زمین، خطوط متعدد انتقال نفت، گاز، میعانات، آب، خطوط راه آهن، خیابان‌های متعدد، پل‌های عبوری خودرو، حریم دکل های برق و دیوار کارخانجات مستقر در منطقه از موانع سر راه گازرسانی بود که ظرف مدت شش ماه با امید خدمت به کشور و مردم عزیز این کار به سرانجام رسید.

    خلج طهرانی بیان داشت: در فاز نخست واحد گاز نیروگاه با ظرفیت 160 مگاوات به بهره برداری می رسد که در شرایط فعلی کمک بزرگی برای تامین برق کشور خواهد بود.

    وی ضمن اشاره به این موضوع که واحد بخار این نیروگاه نیز طبق برنامه زمان بندی شده به مدار وارد می‌شود، گفت: سرمایه گذار اصلی این نیروگاه شرکت توسعه برق غدیر اکسین به نمایندگی شرکت سرمایه گذاری غدیر است و شرکت ایمیدرو نیز خریدار اصلی برق خواهد بود که برق تولیدی را به جهت جبران بخشی از کمبود برق جهت عزم ملی و کمک به رفع مشکلات به وزارت نیرو محول کرده است.

    وی در پایان افزود: سرمایه گذاری انجام شده در این طرح 57 میلیارد یورو به علاوه 160 میلیارد تومان است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر