ساخت لعاب شیشه سرامیکی ضدسایش بر روی فولاد

عصر معدن- لعاب شیشه سرامیکی ضدسایش بر روی فولاد برای اولین بار بر اساس روش ریخته‌گری دوغابی لعاب نانو آلومینیادار، توسط محققان پژوهشگاه مواد و انرژی ساخته شد.;

ساخت لعاب شیشه سرامیکی ضدسایش بر روی فولاد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا،  آیدا فائقی‌نیا، عضو هیات علمی پژوهشکده سرامیک پژوهشگاه مواد و انرژی با بیان اینکه لعاب شیشه سرامیکی با همکاری علی زمانیان و  نفیسه شاهقلی ساخته شده است، گفت: این لعاب در صنایع پتروشیمی، خطوط لوله‌های فاضلاب، پمپ‌های گاز، قالب‌های پرس شیشه، صنایع توربین و امثالهم کاربرد دارد.

    وی با اشاره به اینکه پروژه لعاب شیشه‌سرامیکی ضدسایش بر روی فولاد، با این روش ساخت، برای اولین بار صورت گرفته است و بسیار ارزان قیمت است، افزود: پیش از این، این پروژه به روش پلاسما اسپری و با آلومینای در ابعاد میکرونی ساخته شده بود.

    این پژوهشگر اظهار کرد: انامول‌ها یا لعاب فلزهای شیشه‌سرامیکی اخیراً در حوزه پوشش‌های پیشرفته که خواص فیزیکی قابل قبولی از لحاظ صنعتی دارند، مطرح شده است. این پوشش‌ها از نظر خواص فیزیکی حدواسط بین پوشش‌های سخت و گران‌قیمت سرامیکی نظیر کاربیدها و لعاب‌های سنتی شیشه‌ای هستند.

    وی ادامه داد: انامل‌های شیشه‌سرامیکی اگرچه محدوده دمایی کارکردشان پایین است، اما به لحاظ مقاومت به خوردگی در برابر اسید و مقاومت به اکسیداسیون، قابل رقابت با پوشش‌های آلیاژی هستند.

    فائقی‌نیا ضمن تشریح روند انجام این پروژه، گفت: در این تحقیق سعی شده از تلفیق خاصیت ضدسایشی آلومینا و خاصیت پوشانندگی قوی شیشه‌سرامیک بر روی فولاد، خواص منحصر به فردی از لحاظ سایشی ایجاد شود که در این تحقیق، خاصیت سایشی فولاد تا 10 برابر افزایش پیدا کرده است.

    وی تصریح کرد: این شیشه سرامیک از یک سو، یک پوشش کاملاً متراکم و بدون تخلخل را روی فولاد ایجاد می‌کند و از سوی دیگر با پخش ذرات نانو آلومینا در زمینه شیشه‌ای، خاصیت ضدخراش و خش انامول نیز افزایش می‌یابد.

    بر اساس اعلام وزارت علوم، نتایج این تحقیق در مرکز ثبت اختراع، ثبت شده و در مجله ISI/ Ceramic International در سال 2018 به چاپ رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر