منصور یزدی‌زاده:

ذوب آهن پیشتاز تولید محصولات متنوع ساختمانی و صنعتی

عصر معدن- ذوب آهن اصفهان به عنوان اولین تولید کننده فولاد در ایران در اسفند ماه امسال  وارد پنجاه و دومین سال حیات پر ثمر خود می شود . این شرکت با بیش از نیم قرن تجربه ، به عنوان مادر صنعت فولاد کشور شناخته می شود و به دلیل اینکه در زمان تاسیس این شرکت ، فعالیت های صنعتی در ایران شکل نگرفته بود ، ذوب آهن اصفهان متولی تربیت صنعت گران و مدیرانی شد که هم اکنون در تمام صنایع کشور حضوری فعال دارد .;

ذوب آهن پیشتاز تولید محصولات متنوع ساختمانی و صنعتی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبرى«عصرمعدن»،این مجتمع عظیم صنعتی هم اکنون 72 درصد کل تیرآهن و 8 درصد کل میلگرد کشور ، را تولید می کندو سهم 9 درصدی در تولید فولاد خا م دارد و از ابتدی تاسیس خود بیش از 72 میلیون تن محصول نهایی تولید کرده و نقش به سزایی در شکل گیری پروژه های عمرانی کشور ایفا نموده است.
    در خصوص جایگاه ذوب آهن اصفهان در صنعت فولاد کشور با مهندس منصور یزدی زاده مدیرعامل این شرکت گفتگو نمودیم که در پی می آید .
    مهندس یزدی زاده با اشاره به ظرفیت تولید 3 میلیون و 600 هزار تنی این شرکت گفت : بزرگ‌ترین دغدغه ذوب آهن درحال حاضر نداشتن مواد اولیه کافی برای تولید است که متأسفانه آمار ظرفیت خالی این شرکت را بالا می‌برد با این حال ، برنامه تولید امسال شرکت 3 میلیون و 50 هزار تن فولاد خام است که روند تولید تا کنون وجود مشکلات مختلف ، به خوبی پیش رفته و در سه ماهه اول سال موفق به ثبت رکوردهای تولید روزانه و ماهانه شدیم و امید می رود برنامه تولید امسال محقق گردد .
    شرکت ذوب آهن بیش از 80 برابر استاندارد جهانی فضای سبز دارد 
    مدیرعامل ذوب آهن اصفهان افزود : این شرکت از نظر جذب نیروی انسانی، آموزش و خدماتی همانند احداث بیمارستان، ورزشگاه ، سینما و مشارکت در پروژه های عمرانی طی سال‌های گذشته مسئولیت های اجتماعی مهمی را در کشور و منطقه عهده‌دار بوده است. از ابعاد دیگر مسئولیت‌های اجتماعی می توان به هزینه 4 هزار میلیارد ریالی در پروژه های زیست محیطی و ایجاد بزرگ‌ترین جنگل دست کاشت کشور با مساحت 16500 هکتار اشاره نمود .
    به گفته وی، کل فنس تولید ذوب آهن 780 هکتار است که معادل استاندارد جهانی به 200 هکتار فضای سبز نیاز دارد و این در حالی است که شرکت ذوب آهن بیش از 80 برابر استاندارد جهانی فضای سبز دارد .
    مهندس یزدی زاده تصریح کرد : ذوب آهن نه‌تنها پایه‌گذار فولاد در ایران بلکه پایه‌گذار بسیاری ازصنایع دیگر در کشور است و با تربیت و رشد کارشناسان آموزش‌دیده بسیار فنی و ماهر ، شرکت‌هایی مثل مبارکه ، گروه ملی، فولاد خراسان و فولاد خوزستان با تجربیات این شرکت رشد کرده و وارد بازار کارشده‌اند.
     مهندس یزدی زاده اظهار داشت : از پیشرفت و توسعه ذوب آهن می‌توان به نوسازی شرکت، ساخت دو کوره بلند، احداث دو واحد نورد و ایستگاه ریخته‌گری فولاد اشاره کرد. یکی از این ایستگاه‌ های ریخته‌گری با ظرفیت یک میلیون و 200 هزار تن با تکنولوژی روز دنیا حدود 2 سال پیش تجهیز شده است.
    وی با اشاره به نقش مهم ذوب آهن در تامین مصالح مورد نیاز پروژه های عمرانی کشور گفت : سابقاً تصور عموم بر این بود که ذوب آهن تنها فولاد ساختمانی را تولید می‌کند به ‌طوری‌که میلگرد موجود در بازار را به اسم میلگرد ذوب می‌شناختند . برج میلاد نمونه‌ای  از مصرف فولاد شرکت ذوب آهن در پروژه های مهم است و در فونداسیون این پروژه حدود دو هزار تن از میلگردهای سایز 28 و 32 این شرکت استفاده شده است. اما این شرکت با انجام پروژه های مختلف قادر به تولید محصولات صنعتی شده است
     
    مدیرعامل ذوب آهن اصفهان افزود : سیستم گوگردزدایی و سیستم گاز زدایی در خلأ، هر دو در جهت افزایش کیفیت فولاد صنعتی و افزایش خلوص فولاد در شرکت ذوب آهن انجام می‌شود و این شرکت به لحاظ تنوع محصولات با تولید محصولات ساختمانی و صنعتی همواره پیشتاز است .
    وی در خصوص تنوع محصولات ذوب آهن گفت : یکی از محصولات مهم ذوب آهن ، تولید انواع تیرآهن‌هایH است که در سال گذشته H300 نیز برای اولین بار در کشور تولید شد که جایگزین ایمن ، استاندارد و اقتصادی برای تیرورق است . تولید ریل نیزگل سرسبد تولیدات صنعتی ذوب آهن به شمار می‌رود و این شرکت قادر به تولید انواع ریل UIC60 ، UIC54، U33 و S49 است که در خطوط پرسرعت ، فرعی و مترو کاربرد دارند . در این خصوص تا کنون 2500 تن ریل به راه آهن جمهوری اسلامی تحویل داده شده است و بر اساس قرارداد تا پایان سال 40 هزار تن دیگر نیز به این سازمان تحویل داده می شود.
    وی کیفیت برتر محصولات و ویژگی‌های فولاد تولیدی ذوب آهن را از جمله مزایای رقابتی این شرکت دانست و گفت : این کیفیت باعث شده ، ذوب آهن تنها شرکت ایرانی باشد که دارای گواهینامه CARES است . این گواهینامه برای صادرات فولادی با استاندارد BS به اروپا و به خصوص کشور انگلستان تعریف شده است و در این راستا یک پارتی از محصولات ذوب آهن به کشور انگلستان صادر شد.
    وی افزود : این شرکت دارای گواهی‌ نامه زیست محیطی ISO 14001، گواهینامه آموزشیISO 10015 و گواهینامه مدیریت کیفیتISO 9001 نیز می باشد .
    به گفته وی، شرکت ذوب آهن توانایی صادرات 50 درصد تولیدات خود را داراست و این میزان از صادرات فقط به دلیل داشتن گواهینامه‌های معتبر بین‌المللی است.پروانه کاربرد علامت استاندارد برای تیرآهن بال نیم پهن موازی، - پروانه کاربرد علامت استاندارد برای نبشی فولادی، پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری برای میلگردهای فولادی گرم نوردیده وگواهینامه تأیید صلاحیت آزمایشگاه از جمله این موارد است.
    مهندس یزدی‌زاده افزود : در زمینه دانش فنی ساخت در قطعات و ذوب آهن این شرکت پیشتاز است.کارگاه های متعددی داریم که بیش از 85 درصد نیازمندی‌های خود را در داخل شرکت تهیه می‌کنیم و حدود 10 درصد دیگر از نیازهای ما توسط تولیدکنندگان داخلی تهیه می‌شود. حدود 5 درصد محصولات وارداتی که شامل بلبرینگ، موتورهای خاص ، گیربکس‌های خاص و پمپ‌های خاص است ، همگی از استاندارد ویژه‌ای برخوردار هستند و اجباراً از خارج تهیه می‌شوند.
    به گفته وی زغال‌ سنگ های مصرفی به دو دسته حرارتی و کک تقسیم می‌شود. زغال سنگ مورد نیاز ذوب آهن از نوع ککشو است و باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد تا بتوان از آن در باتری و در مراحل پخت با مقاومت بالا و استانداردهای لازم استفاده کرد. از زمانی که سنگ بنای ذوب آهن گذاشته شد حدود 30 تا 35 درصد زغال مورد نظر وارداتی بوده تا بتوانیم با ترکیب با زغال‌های داخلی به استانداردها و مقاومت مورد نظر برسیم.
    مهندس یزدی زاده گفت : کار  تحقیقاتی در رابطه با کنستانتره کردن زغال‌ها در حال انجام است که کمک می‌کند تمام زغال‌های مصرفی از معادن داخل کشور تهیه شود.
    وی به چشم ‌انداز شرکت و استراتژی های شرکت را بدین شرح بیان نمود :
    • پیشتاز در تولید مقاطع طویل فولادی در غرب آسیا با سرآمدی در کیفیت و سودآوری و  برند معتبر در بازارهای داخلی و خارجی
    • ایفای نقش کلیدی در پیشرفت اقتصادی و اجتماعی کشور با کمک به توسعه زیرساخت‌های صنعتی و عمرانی
    • قرار گرفتن بین 5 شرکت برتر فولادسازی منطقه در کیفیت و سودآوری متکی بر فناوری بومی‌سازی
    مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با اشاره به فعالیت‌های زیست‌محیطی می‌گوید: تمام تلاش برای رسیدن به استانداردهای مورد نظر در حال انجام است و طبیعتاً دراین زمینه توفیق صددرصدنداشته‌ایم. استاندارد مشخصی وجود دارد ،برای این منظور با یک شرکت اروپایی قراردادی داریم که به این استاندارد نزدیک شویم. در خصوص آب که یکی از منابع بسیار مهم و محدود در استان اصفهان است رویکرد شرکت استفاده از پساب‌ها است. قراردادهای خوبی با شهرهای اطراف بسته‌ایم به‌طوری‌که طی 2 تا 4 سال آینده 90 درصد مصارف آب شرکت ذوب آهن از پس آب‌ها تأمین خواهد شد.
    مهندس یزدی زاده افزود : ما تنها شرکتی هستیم که از ابتدا نیروگاه ویژه خود را داشتیم. ذغالی که وارد باتری واحد کک سازی می‌شود به کک تبدیل شده و گاز کک به اضافه گاز کوره‌های بلند، گاز مورد نیاز نیروگاه را تأمین می‌کنند. البته ترکیبی از گاز CH4 نیز استفاده می‌کنیم که نسبت آن یک به ده است یعنی تقریباً سوبسیدی از دولت نمی‌گیریم . میزان گاز مصرفی ما از شبکه سراسری بسیار کم است. از طرفی 220 مگاوات تولید برق داریم. شرکت ذوب آهن دربرخی شرایط برق مازاد خود را به شبکه می دهد.
    وی افزود : امسال پیش‌بینی می‌شود کل  تولید فولاد بیش از 26 میلیون تن خواهد شد. در حالیکه کل مصرف داخلی بین 15 تا 16 میلیون تن خواهد بود و مازاد تولید باید صادر شود . امسال ذوب آهن در حوزه صادرات فولادی در رتبه های بالا قرار دارد و امیدواریم این روند صادرات همچنان برای ما  رو به افزایش بماند.
    مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان به مقاصد صادرات اشاره می‌کند و می‌گوید: عمده صادرات به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، عراق، افغانستان، آسیای دور، شمال آفریقا و بخشی از اروپا است.
    ذوب آهن اصفهان ، طلیعه صنعت کشور
    شایان ذکر است ذوب آهن اصفهان در چارچوب پروتکل همکاری‌های فنی و اقتصادی بین دولت ایران و شوروی سابق، احداث کارخانه  ذوب آهن اصفهان مورد توافق قرار گرفت و موافقت‌ نامه‌ای در این زمینه به امضا رسید که در 23 دی‌ماه 1344 به تصویب مجلس وقت رسید. یکی از اصول این توافق‌نامه همکاری دولت شوروی سابق در زمینه احداث کارخانه ذوب آهن در ایران بود.
    بر همین اساس شرکت ملی ذوب آهن ایران قراردادی با موسسه (تیاژپروم اکسپورت شوروی) برای تهیه طرح و تجهیزات لازم کارخانه و تجهیز معادن سنگ‌آهن،زغال‌سنگ و سنگ‌آهک منعقد کرد. کارشناسان شوروی با توجه به محدودیت منابع مالی و مواد اولیه خصوصاً ذخایر شناخته شده زغال‌سنگ،  ظرفیت کارخانه را در فاز اول 550 هزار تن فولاد در سال تعیین کردند که مورد موافقت  قرار گرفت.
    واحدهای فولادسازی و نورد  نیز باظرفیت 600 هزار تن به تولیدات شرکت افزوده شد . بعد از انقلاب هم سیر توسعه صعودی کار و تولید ذوب آهن اوج گرفت و امروزه با ظرفیت حدود4 میلیون تن چدن،  3 میلیون و 600 هزار تن فولاد و 3 میلیون تن انواع مقاطع مختلف از فولاد این شرکت به کار خود ادامه می‌دهد.
    این شرکت در بخش نورد در مقاطعی با واردات شمش ،حدود 2 میلیون و 800 هزار تن تولید نوردو در فولاد و چدن به تولید 2 میلیون و 700 هزار تن نیز رسیده است .
     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر