با اجرای پروژه های VD و گوگرد زدایی

گام بزرگ ذوب آهن برای تولید محصولات صنعتی برداشته شد

عصر معدن- برند آشنای ذوب آهن اصفهان در تولید محصولات فولادی استاندارد با بهره گیری از مواد اولیه مرغوب و همچنین فرایند تولید ذوب مطلوب آوازه کیفیت محصولات را تا آن سوی مرزها طنین انداز کرده است و این مهم ثمره تلاش و کوشش شبانه روزی تلاشگران ذوب آهن اصفهان در بخش های گوناگون کارخانه است. با توجه به اهمیت دو پروژه کلیدی VD ( گاز زدایی ) و همچنین گوگرد زدایی با خسرو جوادی مدیر بخش فولادسازی ذوب آهن اصفهان گفتگو کرده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید :;

گام بزرگ ذوب آهن برای تولید محصولات صنعتی برداشته شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، جوادی گفت: یکی از موضوعات اساسی در تولید فولاد کیفی به ویژه فولاد ریل، کاهش میزان گازهای هیدروژن و اکسیژن در فولاد است زیرا مقادیر بالای هیدروژن و اکسیژن، تأثیر مخربی بر خصوصیات فولاد مانند (ترک خوردگی هیدروژنی و کثیفی ذوب) ایجاد می کند.
    وی افزود: در راستای کاهش این گازها به ویژه هیدروژن، عملیات ذوب در خلاء ضروری است تا علی رغم کاهش گاز، اصلاح آخال های غیرفلزی در ذوب به وجود آید. بدین منظور مدیریت فولادسازی پروژه VD ( گاز زدایی) را با هماهنگی معاونت بهره برداری و امور قراردادها و همچنین همکاری شرکت های تام ایران خودرو و Inteco کشور اتریش در سال 93 آغاز کرد و بهره برداری از این پروژه با موفقیت در یکم آذرماه محقق شد.
    مدیر بخش فولادسازی ادامه داد: به طریقی که هیدروژن اولیه مذاب از حدود PPM 8/4 به مقدار PPM 1/1 کاهش یافت و تولید فولاد کیفی به خصوص فولاد ریل در بخش فولادسازی هموار شد.
    جوادی اضافه کرد: تاکنون حدود 2000 تن ذوب در ایستگاه VD عملیات گاززدایی انجام گرفته است که میزان هیدروژن ذوب های فوق به پایین تر PPM2 رسیده است و حدود 1000 تن فولاد ریل با مارک R260در ایستگاه 3 با مقطع 250×320 به صورت تمام زیر سطح به روش اسلاید گیت ریخته گری شده است و آماده تولید پروفیل ریل R260 در نورد 650 است. 
    این مقام مسئول گفت: سیستم گاززدایی تحت خلاء موجود از نوع تانک خلاء است که یکی از مکانیزم های متداول در تولید فولادهای کیفی به شمار می رود و در آن پاتیل حاوی فولاد مذاب در یک تانک خلاء قرار گرفته و درپوش خلاء با درزبندی مطمئن روی آن قرار می گیرد. ایجاد خلاء در محفظه بالای پاتیل فولاد در تانک خلاء تا فشار کمتر از 5/0 تور توسط 7 پمپ از نوع اجکتور بخار که 3 اجکتور به صورت سری و 4 اجکتور دیگر به شکل A4 و B4 و A5 و B5 و به صورت موازی انجام می گیرد.
    وی اظهار کرد: در حین عملیات ایجاد خلاء، گاز آرگون از طریق نازل کف پاتیل فولاد به ذوب دمیده می شود در این هنگام به علت کاهش فشار، گازهای محلول از جمله هیدروژن و تلاطم مذاب گاززدایی انجام می شود. مدت زمان عملیات گاززدایی بسته به مقدار اولیه گاز هیدروژن از 15 الی 23 دقیقه زمان نیاز دارد. این سیستم قادر است مقدار هیدروژن اولیه حدود PPM4 به مقدار PPM1 کاهش دهد.
    مدیر بخش فولادسازی مزایای عملیات گاززدایی را چنین مطرح کرد: کاهش گازهای هیدروژن و اکسیژن به مقادیر کم، کاهش مقدار گوگرد با استفاده از سرباره بازی بالا، هموژن بودن حمام مذاب، بهبود در پاکیزگی فولاد مذاب و  بهبود در عملکرد فروآلیاژها.
    وی با اشاره به اینکه حدود 90 درصد تجهیزات این پروژه در داخل کشور ساخته شده است، در تشریح عملیات صورت گرفته گفت: اجرای مهندسی پایه، اجرای مهندسی تفصیلی،اجرای عملیات دمونتاژ تجهیزات موجودوحمل تجهیزات دمونتاژ شده، تأمین و تحویل تجهیزات، قطعات و مصالح موجود،عملیات ساختمانی، اجرای عملیات نصب و مونتاژ تجهیزات، آموزش پرسنل کارفرما، انجام تست های کارآیی (سرد و گرم) و نظارت کارشناسی مربوط به هر مرحله از جمله عملیات صورت گرفته در این پروژه محسوب می شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر