نایب رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران:

تحریم‌های جدید بی‌تاثیر است

عصر معدن- نایب رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، ضمن بی‌تاثیر خواندن تحریم‌های جدید آمریکا که اشاره به نام شرکت‌ها داشته و غالبا شامل شرکت‌های فولادی می‌شود، گفت: گاهی تحریم‌های داخلی بیش از تحریم‌های خارجی مشکل‌ساز می‌شوند.;

تحریم‌های جدید بی‌تاثیر است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، بهادر احرامیان ، با تاکید بر اینکه تحریم صنایع معدنی ایران موضوع تازه‌ای نیست، اظهار کرد: ابتدا تحریم کل صنعت معدنی کشور و اکنون اسامی تک‌تک شرکت‌ها اعلام شده است، بنابراین عملا مورد جدیدی به محدودیت‌ها اضافه نشده است. اما در مورد اثر تحریم‌ها باید به این نکته توجه کرد که اثر تحریم‌ها را بر میزان تولید و میزان صادرات نبینیم؛ چراکه طراحی تحریم‌ها برای این منظور نخواهد بود. مهمترین اثری که براساس آن، تحریم‌ها طراحی و اجرا می‌شوند، افزایش هزینه‌های مبادله است.

    نایب رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ادامه داد: ممکن است همان مقدار تناژ محصول تولید، جابه‌جا و صادر شود اما با ارزش افزوده پایین‌تر؛ چراکه باید محصول را با قیمت پایین‌تر بفروشیم. مشتریان خارجی ادعا می‌کنند در تجارت با ایران با ریسک بالاتری روبه رو هستند و این بزرگترین اثری است که تحریم‌ها بر صنایع معدنی ما خواهد گذاشت. به طور مثال مشابه سال‌های گذشته صادرات انجام خواهد شد؛ وگرنه این تحریم‌ها هیچ تاثیری بر روند کاری فعالان معدنی و تولید و صادرات ما نخواهد داشت.

    وی تاکید کرد: درست است که به طور مثال عملکرد واحدهای بزرگ فولادی در 9 ماهه امسال در حدود 20 درصد نسبت به مدت مشابه گذشته رشد داشته، اما ممکن است ارزش افزوده کمتری برای کشور به همراه داشته که به دلیل اعمال تخفیفات بیشتر روی فروش محصولات ما بوده است.

    احرامیان تصریح کرد: هرچند که البته تاکنون نیز تحریم‌های صنایع فلزی ایران توسط آمریکا، چندان بر قیمت‌های فروش محصولات ما تاثیری نداشته ولی کماکان بیشترین تاثیر در قیمت‌های صادراتی از ناحیه شرایط داخلی و پایین نگه داشتن قیمت محصولات صادراتی است. این پایین نگه داشتن قیمت سبب شده که قدرت چانه‌زنی ما با خریداران خارجی کمتر شود.

    افزایش عرضه فولاد به بورس

    وی در رابطه با افزایش عرضه فولاد به بورس برای کاهش قیمت‌ها، اظهار کرد: در صحبت از افزایش یا کاهش قیمت بین تولیدکننده و کسی که می‌خواهد محصول را صرفا به فروش برساند و فروشنده است، مفهوم گنگی ایجاد شده و اختلاف نظر به وجود می‌آید. زمانی که سطح قیمت مورد نظر اعلام نمی‌شود و فقط اعلام می‌شود که باید کاهش یابد، برای تولیدکننده پیام غیرشفاف ارسال می‌کند که سبب آشفتگی بازار نیز خواهد شد.

    نایب رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: اگر سطح قیمت یا دامنه قیمتی اعلام شود، بسیار بهتر می‌توان سیاست‌های تنظیم بازار را اجرا کرد. متاسفانه در حال حاضر فقط شاهد هستیم که اعلام می‌شود قیمت کاهش پیدا کند یا افزایش نیابد ولی اینکه سطح قیمتی مدنظر مسئولان تنظیم بازار چیست، برای همه صنعتگران این حوزه موقعیت مبهمی ایجاد کرده است.

    احرامیان در پایان تاکید کرد: در حال حاضر، صنعت فولاد ایران می‌تواند نقش ارزآوری بسیار بهتری داشته باشد. بزرگترین مشکل ما این است که روز به روز فاصله قیمت‌ها به دلیل سیاست‌های داخلی بیشتر می‌شود و این در شرایطی که کشور نیازمند ارز است، موقعیت جالبی نخواهد بود.

    وزیر خزانه‌داری آمریکا جمعه گذشته در کنفرانسی با مایک پمپئو - وزیر امور خارجه آمریکا - به وضع تحریم علیه ایران پرداخت. وی مدعی شد که این تحریم‌ها صنایع مرتبط با ساخت و ساز، عمران، معدن‌کاری، پارچه، فلز و آهن را هدف قرار خواهند داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر