احتمال برابر افزایش یا کاهش قیمت طلا

عصر معدن- در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز، کارشناسان وال‌استریت پس از اعلام توافق تجاری مقدماتی آمریکا و چین، درباره روند افزایش قیمت طلا به اکثریت نرسیدند اما سرمایه‌گذاران همچنان به رشد قیمت طلا در هفته جاری بسیار خوش بین هستند.;

احتمال برابر افزایش یا کاهش قیمت طلا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، 16 نفر شرکت کردند که از میان آنها شش نفر معادل 38 درصد افزایش قیمت طلا و به همین تعداد کاهش قیمت این فلز را پیش بینی کردند در حالی که چهار نفر معادل 25 درصد نظری درباره روند قیمت طلا نداشتند.

    در این بین، 704 نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران شرکت کردند که از میان آنها، 465 نفر یا 65 درصد افزایش و 144 نفر معادل 20 درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و 104 نفر یا 15 درصد هم نظری نداشتند.

    برای هفته گذشته 44 درصد از تحلیلگران وال استریت کاهش قیمت طلا را پیش بینی کرده بودند در حالی که 61 درصد سرمایه گذاران انتظار افزایش قیمت را داشتند. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آتی آمریکا هشت دلار و 90 سنت معادل 0.6 درصد افزایش یافت و در 1481 دلار و 20 سنت بسته شد و برای کل هفته 1.1 درصد افزایش به ثبت رساند.

    عمده توجه بازار در دو روز گذشته به مذاکرات تجاری آمریکا و چین معطوف شده است. دولت آمریکا پنج شنبه گذشته اعلام کرد توافقی حاصل شده است و چین پیشرفت مذاکرات تجاری را تایید کرد. به گفته تحلیلگران، اگر چنین باشد، بهبود تجارت به معنای بهبود چشم اندازهای اقتصادی خواهد بود و احتمالا قیمت طلا را با فشارهای کاهشی روبرو می‌کند.

    با این حال تحلیلگران همچنان در تلاشند دریابند آیا این دو کشور پیشرفت نهایی را در مذاکرات تجاری داشته اند یا توافقی را اعلام خواهند کرد.

    چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار در گروه لاسال فیوچرز انتظار دارد طلا به دلیل تردیدها نسبت به حل شدن مسائل تجاری آمریکا با چین دوباره صعود کند. وی همچنین به عقب نشینی شاخص دلار آمریکا اشاره کرد. دلار ضعیفتر معمولا از قیمت طلا پشتیبانی می کند.

    جورج گرو، مدیرکل شرکت "آر بی سی ولث منیجمنت" نیز در گفت وگو با کیتکونیوز افزایش قیمت طلا را پیش بینی کرد و گفت: معامله‌گران در برابر هر گونه افزایش چشمگیر قیمت به فروش اقدام کرده و در صورت افت شدید قیمتها، خریدار خواهند بود زیرا نوسان قیمت طلا بین 1450 تا 1500 دلار محدود مانده است.

    اما کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت مدیریت دارایی SIA تا حدودی نسبت به روند صعودی طلا بدبین بود و گفت: اخبار زیادی که وجود دارد، مثبت هستند. شاخص هراس بازار (VIX) رو به کاهش بوده و ممکن است در صورت بهبود روند رشد اقتصاد جهانی، بانکهای مرکزی از ارایه اقدامات محرک مالی بیشتر خودداری کنند. تنها عاملی که به رشد قیمت طلا کمک خواهد کرد، ضعیف شدن نرخ برابری دلار در برابر یورو و پوند و بالا رفتن نرخ تورم خواهد بود. در غیراین صورت دورنمای طلا ثابت یا رو به کاهش خواهد بود مگر این که دوباره دعوای آمریکا و چین تشدید شود.

    افشین نوابی، مدیر معاملات گروه ام کی اس سوییس به کیتکونیوز گفت: انتظار دارد قیمت طلا با نزدیک شدن به معاملات پایان سال نوسان چندانی نداشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر