آیا طلا به سمت کاهش بیشتر قیمت پیش می‌رود؟

عصر معدن- فعالان بازار جهانی طلا این هفته منتظرند ببینند آیا طلا موفق خواهد شد مرز ۱۵۰۰ دلار را حفظ کند یا به سمت کاهش بیشتر قیمت پیش می‌رود.;

آیا طلا به سمت کاهش بیشتر قیمت پیش می‌رود؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، اگرچه بازار جهانی طلا هفته گذشته از نظر فنی همچنان در روند صعودی قرار داشت اما همچنان که تقاضا برای خرید طلا به عنوان دارایی امن ضعیف می‌شود، بدبینی به تدریج در میان فعالان بازار رسوخ می‌کند.

    هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر در معاملات روز جمعه بازار آمریکا هفت دلار و 90 سنت یا 0.5 درصد کاهش داشت و در 1499 دلار و 50 سنت بسته شد و برای کل هفته 1.1 درصد کاهش ثبت کرد که سومین کاهش هفتگی متوالی بود.

    برخی از تحلیلگران اظهار کرده‌اند زمینه برای کاهش بیشتر قیمت طلا در معاملات هفته جاری وجود دارد زیرا بعید است بانک مرکزی آمریکا انتظارات در زمینه تسهیل سیاست پولی را برآورده نکند.

    بانک مرکزی آمریکا هفته جاری در صدر توجهات قرار خواهد گرفت. ابزار دیده بان فدرال CME نشان می‌دهد بازارها روی کاهش 25 واحدی نرخهای بهره حساب کرده‌اند با این حال بحث در بازار بر سر این است که آیا کاهش بعدی نرخهای بهره سرآغاز یک دوره تسهیل سیاست پولی خواهد بود.

    جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا تمایلی به اعلام آغاز دور جدید تسهیل سیاست پولی ندارد و اخیرا نسبت به وضعیت اقتصاد کشورش ابراز خوش‌بینی کرده است.

    به گفته رایان مک‌کی، استراتژیست کالا در شرکت "تی دی سکیورتیز"، مجموعه آمار اقتصادی اخیر و کاهش تنشهای تجاری، به بانک مرکزی آمریکا فضای بیشتری برای اتخاذ موضع خنثی در برابر سیاست پولی بخشیده است. با این حال مک‌کی افزود که انتظار دارد قیمت طلا همچنان در محدوده 1500 دلار بماند.

    ریچارد بیکر، دبیر نشریه "اورکا ماینر ریپورت" نیز پیش‌بینی کرد قیمت طلا همچنان در محدوده 1500 دلار خواهد ماند و هر گونه کاهش قیمت طلا با افزایش تقاضای خرید مواجه می‌شود.

    اگرچه افزایش نرخ‌های بهره ممکن است بازار طلا را مایوس کند اما لوکمان اوتونوگا، تحلیلگر شرکت FXTM اظهار کرد که سرمایه‌گذاران باید به وضعیت کلی سیاست پولی توجه کنند. بانکهای مرکزی در سراسر جهان از جمله بانک مرکزی اروپا سیاست پولی را برای حمایت از اقتصادهایشان تسهیل می‌کنند که برای طلا خبر خوبی است. نرخهای بهره پایین‌تر در سراسر جهان به همراه رشد ضعیف‌تر اقتصاد جهانی و عوامل ریسک ژئوپلیتیکی باید به ادامه درخشش طلا کمک کند.

    اظهارات اوتونوگا پس از اقدامات بانک مرکزی اروپا شامل کاهش نرخ بهره و ازسرگیری برنامه خرید ماهانه 20 میلیارد یورو اوراق قرضه مطرح شد.

    بر اساس گزارش کیتکونیوز، علاوه بر سیاست پولی تسهیلی و رشد بازده منفی اوراق بدهی، تهدید رشد ضعیف‌تر اقتصاد جهانی به دلیل ادامه جنگ تجاری جهانی در مرکز توجه بسیاری از تحلیلگران بازار قرار دارد. اگرچه اخیرا از تنشها میان آمریکا و چین کاسته شده اما بسیاری از تحلیلگران می‌گویند مشکل همچنان به قوت خود باقی است.

    به گفته برخی از تحلیلگران، سطح 1500 دلار مرز قیمت بااهمیتی برای طلا است اما تا زمانی که طلا بتواند بالای میانگین قیمت 50 روزه که در 1485 دلار قرار دارد بماند روند صعودی این فلز ارزشمند قوی می‌ماند.

    هفته جاری از نظر انتشار آمار اقتصادی هفته سبکی خواهد بود و اگرچه بانک مرکزی آمریکا در مرکز توجه بازارها قرار دارد اما بانک مرکزی انگلیس و بانک مرکزی ژاپن نیز نشست سیاست پولی خود را برگزار خواهند کرد و انتظارات بالایی برای تسهیل سیاست پولی این دو بانک وجود دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر