طلا به ۱۵۰۰ دلار می‌رسد؟

عصر معدن- قیمت طلا پس از آنکه انتظارات بازارها درباره کاهش نرخ‌های بهره آمریکا تغییر کرد و همچنین به دلیل افزایش تقاضای سرمایه‌گذاران برای خرید دارایی‌های مطمئن به دلیل رشد تنش‌های تجاری، فضای بیشتری برای صعود پیدا کرده است.;

طلا به ۱۵۰۰ دلار می‌رسد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، نگرانی های تجاری باعث شد قیمت طلا هفته گذشته به بالاترین حد در شش سال اخیر صعود کند. در معاملات آتی روز جمعه بازار آمریکا، هر اونس طلا 25 دلار و 10 سنت (1.8 درصد) افزایش یافت و در 1457 دلار و 50 سنت بسته شد که بالاترین قیمت از نهم مه سال 2013 بود و برای کل هفته 2.7 درصد رشد داشت.

    بازار پس از این که رییس جمهور آمریکا وضع تعرفه 10 درصدی روی 300 میلیارد دلار کالای چینی از اول سپتامبر را اعلام کرد، موجی از سردرگمی و هراس را احساس کرد. برخی از سرمایه گذاران بر این باورند که تنش‌های تجاری بیشتر به معنای آن خواهد بود بانک مرکزی آمریکا موضع سیاست پولی خود را تسهیلی خواهد کرد.

    بارت میلک، مدیر استراتژی جهانی شرکت "تی دی سکیوریتیز" در این باره به کیتکونیوز گفت: به احتمال زیاد انتظارات درباره عمیق شدن کندی رشد اقتصادی پس از تصمیم اخیر کاخ سفید محقق می‌شود. بانک مرکزی آمریکا ممکن است درباره کاهش نرخ‌های بهره اشتیاق بیشتری پیدا کند و اقدامات جدی‌تری از آنچه بازار تصور می‌کند، انجام دهد.

    ابزار دیده بان فدرال CME‌ نشان می‌دهد که بازار احتمال یک دور دیگر کاهش نرخ‌های بهره در سپتامبر را 98.1 درصد پیش بینی می‌کند در حالی که جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا پس از تصویب کاهش نرخ‌های بهره در نشست هفته گذشته اعلام کرده بود بانک مرکزی قصد ندارد یک سلسله کاهش نرخ‌های بهره را آغاز کند.

    به گفته ادوارد مایر، مشاور مستقل کالا در شرکت INTL FCStone، ابهامات پیرامون تجارت ممکن است برای بانک مرکزی انگیزه لازم را برای کاهش بیشتر نرخ‌های بهره ایجاد کند چرا که بانک مرکزی آمریکا به شدت نگران دورنمای تجاری است.

    بازده اوراق قرضه جهانی نیز نقش مهمی در قیمت طلا دارند و زمینه را برای صعود قیمت این فلز ارزشمند مهیا کرده‌اند. بازده اوراق قرضه آمریکا به شدت کاهش پیدا کرده و بازده اوراق قرضه آلمان نیز نرخ بهره منفی را نشان می‌دهد که برای بالا رفتن قیمت طلا مثبت است.

    تحلیلگران با توجه به این که تنش‌های تجاری یکی از عوامل اصلی رشد قیمت طلا بوده است، احتمال شکسته شدن قیمت 1500 دلار را مطرح کرده‌اند.

    جاسپر لاولر، مدیر تحقیقات گروه لندن کپیتال اظهار کرد طلا در پایین 1450 دلار فاز تحکیم را سپری کرده و موفق شده است بالای سطح 1400 دلار بماند. تمامی این موارد نشان می‌دهد که طلا در آستانه صعود به مرز 1500 دلار است.

    البته برخی از تحلیلگران برای کوتاه مدت محتاطتر مانده‌اند. میلک انتظار دارد سقف طلا در حدود 1450 دلار و کف قیمت این فلز 1400 دلار باشد.

    بر اساس گزارش کیتکونیوز، هفته جاری بازار منتظر شنیدن اظهارات جیمز بولارد، رییس بانک فدرال سن لوییس و چارلز ایوانز، رییس بانک فدرال شیکاگو و همچنین انتشار شماری آمار اقتصادی آمریکا خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر