درخشش طلایی نقره در سال ۲۰۲۱ تکرار می‌شود؟

عصر معدن- فلزات ارزشمند پس از عملکرد درخشانی که در سال گذشته داشتند، مهیای رشد بیشتر قیمت در سال ۲۰۲۱ هستند و نقره برای پیشتازی در میان فلزات گرانبها خیز برداشته است.;

درخشش طلایی نقره در سال ۲۰۲۱ تکرار می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، شیوع همه گیری ویروس کرونا باعث شد سال 2020 سرمایه گذاران برای حفاظت از ثروتشان، متقاضی خرید داراییهای امن شوند. تقاضای خرید قوی به همراه کمبود عرضه کمک کرد اونس طلا و پالادیم بیش از 20 درصد رشد قیمت داشته باشند در حالی که اونس نقره 47 درصد و پلاتین 10 درصد گران شدند.

    فیلیپ نیومن در شرکت مشاوره متالز فوکوس در این باره گفت: ما شاهد رکوردهای بالای جدیدی برای طلا و پالادیم در سال 2021 خواهیم بود اما نقره رشد بیشتری خواهد داشت.

    طلا که همواره یک محل امن برای نگهداری پول بوده است، با کندی رشد اقتصادی در سال 2019 روند صعودی پیدا کرد و شیوع ویروس کرونا این روند را تسریع کرد و قیمت اونس طلا را در اوت 2020 به رکورد بالای 2072 دلار و 50 سنت رساند.

    اگرچه تقاضا برای خرید فیزیکی طلا به دلیل تعطیلی های مربوط به همه گیری ویروس کرونا کاهش پیدا کرد اما تقاضای سرمایه گذاری جهش یافت و این موضوع در موجودی طلای صندوق "اس پی دی آر گلد تراست" که بزرگترین صندوق ETF تحت پشتوانه طلا در جهان است، منعکس شد و حدود 30 درصد رشد کرد که بزرگترین رشد سالانه از سال 2009 تاکنون بود.

    سپس قیمت طلا با توقف خرید سرمایه گذاران و اعلام ساخت واکسنهای موثر در مقابله با کووید 19 کاهش پیدا کرد.

    راس نورمان، تحلیلگر مستقل بر این باور است که بدهیهای عظیم دولتی، بازده واقعی منفی اوراق قرضه و تهدید تورم و نوسان بازار که از عوامل موثر در رشد قیمت طلا بودند، در سال 2021 ادامه خواهند داشت و قیمت طلا می تواند 20 درصد دیگر رشد کند.

    نقره مانند طلا یک دارایی امن است اما کاربرد صنعتی هم دارد و در ساخت محصولاتی نظیر پنلهای خورشیدی به کار می رود. اونس نقره از 18 دلار در ژانویه به حدود 30 دلار در اوت صعود کرد اما نهایتا تا مرز 25 دلار عقب نشست.

    بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران می گویند نقش دو گانه نقره و نوسان بیشتر قیمت این فلز به معنای آن است که می تواند عملکرد بهتری نسبت به طلا داشته باشد زیرا رشد اقتصادی اوج می گیرد و جو بایدن، رییس جمهور منتخب آمریکا هم از توسعه استفاده از انرژی پاک حمایت می کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر