دغدغه‌ای جدید به نام خروج ذخایر طلا

عصر معدن- فعالان و دست‌اندرکاران صنعت طلا و جواهر از خروج طلا از ایران در ابعاد گسترده خبر می‌دهند و ضمن اظهار نگرانی از این اتفاق، معتقدند که باید تدبیری برای این وضعیت که پس از نوسانات بازار ارز ایجاد شده، اندیشید.;

دغدغه‌ای جدید به نام خروج ذخایر طلا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، یکی از عواملی که در مورد نوسانات بازار ارز و به هم‌ریختگی قیمت‌ها از سوی برخی از فعالان اقتصادی عنوان می‌شد موضوع خروج ارز از کشور در ابعاد گسترده بود که باعث ایجاد شرایط نابسامان در بازار ارز شد و در نهایت دولت دلار را تک نرخی و 4200 تومان اعلام کرد. پس از این شرایط به گفته دست‌اندرکاران بازار طلا، این بازار دستخوش نوسانات و حباب قیمتی شده و خریدار و فروشنده چندانی ندارد اما مهم‌تر آن خروج طلا از کشور است که آنها را نگران کرده است.
    در این زمینه حسین پنداروند، دبیر انجمن طلا و جواهر اظهار کرد: موضوع تک نرخی شدن ارز، امری واجب و ضروری بود و هیچ ایرادی نمی‌توان به آن گرفت چون تک نرخی شدن ارز باعث ثبات در بازار و بهبود صادرات می‌شود پس در نتیجه این کار باید انجام می‌شد. البته دولت زمانی تک نرخی شدن ارز را اعلام کرد که بازار ملتهب بود و اگر در شرایط عادی بازار تک نرخی شدن اتفاق می‌افتاد نتایج متفاوت بود.
    دبیر انجمن طلا و جواهر گفت: بعد از تک نرخی شدن ارز یک بازار موازی شکل گرفته که از آن غافل مانده‌ایم. یعنی بازاری که دلالان در آن حضور دارند و این بازار رها شده است و نکته قابل تامل این است که اکنون طلا جایگزین ارز شده است و هرعددی که قرار بوده ارز از کشور خارج شود امروز طلا خارج می‌شود که این ضربه بزرگی است.

    از بازار طل غافل ماندند
    پنداروند به رکود در بازار طلا اشاره و تصریح کرد:‌ تولید طلا کلا راکد شده و بازار ثبات ندارد. بخشی از قیمت‌ها هم حباب است لذا در بازار عملا خریداری وجود ندارد و بازار تعطیل شده است؛ هرچند که کرکره‌ها پایین نیست ولی معامله‌ای انجام نمی‌شود؛ یعنی نه مشتری راغب است که خریدی انجام دهد و نه فروشنده تمایلی دارد که فروشی داشته باشد.
    وی معتقد است اگر بازار ارز کنترل می‌شود در کنار آن قیمت‌ها هم باید کنترل شود چون آرامش قیمت مهم است. دولت می‌تواند صرافی‌ها را رصد کند و نیروی انتظامی با دلالان برخورد کنند اما از بازار طلا غافل است که هر چه زودتر تدبیری اندیشده شود. موضوع ذخایر طلا خیلی مهم است. در شرایط فعلی هر عددی که ارز متقاضی دارد برابر آن طلا خارج می‌شود. اگر مسئوولان از این موضوغ بی خبرند باید اطلاع پیدا کنند.
    دبیر انجمن طلا و جواهر اضافه کرد: البته خارج شدن طلا قبلا هم اتفاق می‌افتاده است. اگر طلا در داخل گران تر از خارج باشد این روند معکوس می‌شود و طلا وارد می‌شود اما امروز خروج طلا در حال اتفاق افتادن است. 

    جلوی خروج طلا را بگیرید تا ثبات به بازار برگردد

    همچنین ابراهیم محمد ولی  رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران - در این باره گفت: احتمال دارد که در نوسانات فعلی بازار، خارج شدن طلا اتفاق بیفتد، یعنی در شرایطی که قیمت‌ها سردرگم است و مشکلات در داد و ستد وجود دارد چنین اتفاقاتی رایج است.

    به گفته وی، شاید کسانی که طلا از کشور خارج می‌کنند اصلا از صنف طلا و جواهر نباشند، چون طلای آب شده خارج می شود و ممکن است کسی پولی داشته باشد و با استفاده از ارتباطاتی که دارد بتواند طلا را خارج کند. اگر این اتفاقات بیفتد جای تاسف است و باید جلوی این کار گرفته شود تا ثبات به بازار برگردد. 
    محمد ولی افزود: در سال‌های گذشته خروج طلا به این شکل وجود نداشته است، البته بعضی مواقع مشاهده می‌شد که مصنوعات ساخته شده به صورت غیر قانونی وارد می‌شد اما اینکه طلا با این روش و حجم فعلی خارج شود به ندرت اتفاق می‌افتاده است.
    به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، اطلاع و آمار دقیقی از حجم طلایی که از کشور خارج می‌شود وجود ندارد اما ظاهر قضیه نشان می‌دهد که نوسانات و مشکلات فعلی در بازار باعث چنین اتفاقاتی شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر