سامان دهی بازار با ارز تک نرخی

عصر معدن- دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران در خصوص نوسانات نرخ ارز در چند روز گذشته و آثار آن بر این صنعت به «عصرمعدن» گفت: هرچه اندازه ارزش پول ملی ایران کاهش پیدا کند، تولیدات ما با توجه به اینکه مواد اولیه آنها یا وابسته به واردات است و یا اینکه متاسفانه در بورس کالا با دلار محاسبه می شود باعث می شود قیمت نهایی محصول گران تمام شده و قدرت رقابتی خود را از دست بدهد.;

سامان دهی بازار با ارز تک نرخی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴:۰۰

    امیرحسین کاوه با بیان این مطلب ادامه داد: افزایش قیمت دلار تنها برای شرکت های بالادست خصولتی که از منابع ملی استفاده می کنند خوب است اما برای شرکت های کوچک و خصوصی تنها عامل رکود و عدم فروش محصولات می شود.
    وی افزود: با توجه به مسائل پیش آمده وزارت صنعت، معدن و تجارت و به ویژه معاونت اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت با هوشمندی این نقطه ضعف را رصد کرده و متوجه شد عامل گرانی ها سرچشمه اش در بورس کالاست و جلوی کشف قیمت نامتعادل را گرفت. با توجه به اینکه قیمت دلبخواهی بود فرمول پیشنهاد شد تا قیمت های پایه در بورس کالا بر اساس 95درصد قیمت های جهانی با ارز مبادله ای باشد اما تا این لحظه دستورالعمل اجرایی نشده و آنها بر اساس نرخ ارز دلبخواهی خود قیمت پایه را گذاشتند و قیمت در یک روز بین 12 تا 18درصد گران شد.
    کاوه ادامه داد: اما اکنون با سیاست اخیر دولت که ارز را تک نرخی 4200تومان اعلام کرد باید شاهد باشیم که در بورس کالا نیز حداقل پایه قیمت های ورق های فولادی تا کیلویی 700تومان قیمت پایه آن کاهش پیدا کند و امید است که دیگر شرکت های خصولتی نتوانند با دستکاری عرضه و مهندسی ایجاد قحطی مصنوعی و کاهش عرضه قطره چکانی عامل افزایش قیمت نشوند.
    به گفته وی، در بورس کالا عرضه کنندگان انحصاری هستند و این انحصار باعث می شود خریداران گزینه دومی برای انتخاب در قیمت عادلانه نداشته باشند این موضوع یکی از نقاط ضعف بورس کالاست و این در حالی است که بر اساس قانون شرکت هایی که تولید یا خرید انحصاری دارند اصلا اجازه پذیرش کالای آنها وجود ندارد زیرا اگر پذیرش شود مثل اکنون باعث کشف قیمت ناعادلانه می شود.
    امروز نیز شاهد بودیم که مدیرعامل بورس کالا نیز صحبت های ما را تایید کرده است، باید تمام عرضه در برابر تمام تقاضا قرار گیرد اما می بینیم که امروزه شرکت های عرضه کننده در بورس کالا مقدار کمی از محصولات را عرضه می کنند و سپس با معامله غیرقانونی و غیرشفاف که هیچ آیین نامه و نظام مندی ندارد محصولاتشان را در بازار آزاد می فروشند و تنها برای اینکه آن را قانونی جلوه دهند و از معافیت مالیاتی نیز بهره ببرند فقط در بورس ثبت می کنند که این ثبت در بورس شامل عرضه نمی شود و در کشف قیمت هم اثری ندارد فقط عاملی برای منقعت مضاعف فروشندگان انحصاری می شود که امید است این موضوع نیز مورد توجه قرار گیرد.
    وی درباره اینکه اگر 4200تومان تثبیت شود به نفع تولیدکنندگان لوله و پروفیلی است نیز اینگونه پاسخ داد: به نظرما 4200تومان نیز رقم بالایی است و تنها علت حمایت ما این است زیرا ارز تک نرخی باعث می شود بازار سرو سامان پیدا کند. اکنون باید ملاک بورس کالا نیز 4200تومان باشد.
    وی ادامه داد: به عنوان مثال قیمت جهانی ورق گرم اکنون 580دلار است که براساس نرخ جدید ارز باید 2400تومان باشد اما در معامله 20 فروردین ورق کیلویی 3هزار تومان فروخته شد در واقع این تفاوت قیمت باعث می شود تا تولیدکنندگان صنایع تکمیلی رقابت پذیری خود را از دست داده و نتوانند در بازار جهانی رقابت کنند.
    با گران شدن دلار، صادرات محصولات نهایی ما متوقف شده و فقط صادرات فولاد خام افزایش یافته زیرا فولادی ها تمام داده هایشان داخلی و ریالی و یارانه ای است و با دلار سروکاری ندارند پس قیمت تمام شده فولاد خام نسبت به قیمت جهانی قیمت مناسبی خواهد بود اما در پله بعدی محصولات تکمیلی که مواد اولیه را داخلی ها گران می خرند و واردات نیز برای آنها گران در می آید نمی توانند محصولات تکمیلی تولید کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر