«پاول» سیاست‌های انقباضی را تمدید خواهد کرد؟

چشم‌انداز نزولی طلای جهانی

عصر معدن- روند معاملاتی طلای جهانی در آخرین روز بازارها نزولی بوده و با قیمت ۱۹۳۲ دلار بسته شد. این درحالی است که این دارایی محبوب در پی تنش‌های جنگ اسرائیل و حماس به پناهگاه امن معامله‌گران و سرمایه‌گذاران تبدیل شده و آنها با هجوم به این بازار نقش مهمی در صعود این دارایی به کانال ۲۰۰۰ دلاری ایفا کردند. اما پس از گذشت یک هفته و سخنرانی جرمی پاول در خصوص چشم‌انداز سیاست‌های مالی، طلا با افت ۳.۳درصدی مواجه شد و از قیمت ۲۰۰۵ دلار به ۱۹۴۰ دلار تنزل یافت.;

چشم‌انداز نزولی طلای جهانی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از دنیای اقتصاد، اما سوالی که مطرح می‌‌شود این است که قیمت این دارایی در هفته معاملاتی جدید به کدام سو می‌رود؟ در پاسخ به این سوال باید به چشم‌انداز تحلیلگران در این خصوص اشاره کرد.

    آخرین نظر‌سنجی‌ها در کیتکو نیوز نشان می‌دهد که برخی از سرمایه‌گذاران انتظار دارند تا این دارایی در هفته معاملاتی جدید شیب صعودی بگیرد در حالی که عده‌ای از آنها با توجه به سخنان پاول در روز‌های اخیر، چشم‌انداز این دارایی را اندکی نزولی می‌بینند. جان وایر، اقتصاددان آمریکایی بر این باور است که اظهارات پاول در روز پنج‌شنبه این سیگنال را به اقتصاددانان می‌دهد که سیاست‌های انقباضی به پایان نرسیده و امکان تمدید آن در ماه‌های آتی دور از انتظار نیست. این مقام سیاسی- اقتصادی در سخنرانی خود با سایر مقامات فدرال رزرو اعلام کرد: «مقامات فدرال رزرو ‌مسوول و متعهد به پایین آوردن تورم تا سطح 2 درصدی هستند، اما ما مطمئن نیستیم که سیاستی که در 18 ماه اخیر به کار گرفته‌ایم کافی بوده یا خیر. اما در این خصوص اگر منتقدان بر این باورند که با افزایش نرخ بهره بدون وقوع رکود به تورم 2 درصدی خواهیم رسید، ما از اتخاذ دوباره سیاست‌های پولی انقباضی در ماه‌های آتی دریغ نمی‌کنیم. مقامات بانک مرکزی اکنون باید با دقت بیشتری گام بردارند، زیرا‌ تورم نقطه‌به‌نقطه در آمریکا همچنان بالا باقی‌مانده و اگر به صعود بهره روی آوریم، اقتصاد کند خواهد شد. »

    به دنبال سخنان او سایر مقامات بانک مرکزی اعلام کردند: «دلایلی وجود دارد که می‌توانیم بگوییم تورم در ماه‌های آتی به شیب صعودی خود ادامه خواهد داد و درحال حاضر نمی‌توان از سیاست‌های انقباضی به صورت کامل صرف‌نظر کرد. اگر اقتصاد ایالات‌متحده به سیاست‌های پولی بیشتری نیازمند است، حتما باید اعمال شود. البته باید گفت عملکرد بعدی فدرال رزرو بسیار تحت تاثیر داده‌های تورمی ماه اکتبر است.» اما با توجه مطالب فوق وایر افزود: «من بر این باورم که پاول می‌خواهد انتظارات را ارزیابی و مدیریت کند و نرخ بهره را افزایش نخواهد داد. روزی می‌رسد که طلا کانال 2000 دلار را نیز پشت سر خواهد گذاشت، اما این واقعه زمانی محقق می‌شود که فدرال رزرو به‌طور رسمی اعلام کند که چرخه سیاست‌های ضد تورمی به پایان رسیده است.» در پیرامون این بحث برخی از اقتصاددانان تاکید کردند که چشم‌انداز طلا نسبت به روز‌های پیشین نزولی شده است و انتظار می‌رود تا شاخص دلار در آغاز هفته معاملاتی جدید به مسیر صعودی هدایت شود و قیمت فلز زرد را به کف کانال 1900 دلاری سوق دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر