بازار جهانی فولاد در آرامش

عصر معدن- گزارش هفتگی بازارهای جهانی فولاد منتشر شد.;

بازار جهانی فولاد در آرامش
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» شبه نقل از فولاد ایران، هفته گذشته در بازار واردات سنگ آهن چین روند صعودی مداومی مشاهده شد و متوسط قیمت خلوص 62 درصد از 106 دلار پایان هفته قبل به 116.65 دلار هر تن سی اف آر بهبود داشت. خرید ها افزایش داشت و بازار فولاد چین منتظر رشد تقاضاست. اکثر کارخانه‌های فولاد چین در حال حاضر حاشیه سود خوبی دارند که به دلیل نرخ بالای تولید آنها است. اعتماد بازار با انتشار اخباری مبنی بر کاهش نرخ سپرده توسط شش بانک تجاری دولتی چین تقویت شد و برخی از فعالان بازار انتظار دارند دولت مرکزی چین سیاست های محرک اقتصادی بیشتری را اعلام کند.

    قراضه

    هفته گذشته در بازار واردات قراضه ترکیه قیمت قراضه وارداتی سنگین 20-80 با کمتر از 5 دلار بهبود حدود 390 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.

    قراضه صادراتی سنگین کلاس 2 ژاپن با 2 دلار بهبود به 340 دلار هر تن فوب رسید. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز 10 دلار بالا رفت و 394 دلار هر تن سی اف آر بود.

    بیلت

    هفته گذشته میلادی بیلت صادراتی فوب دریای سیاه تا 5 دلار رشد داشت و به 520 دلار هر تن فوب رسید.

    در بازار داخلی چین قیمت بیلت صعودی بود و از 480 دلار به 496 دلار هر تن درب کارخانه رسید. بیلت وارداتی نیز در چین افت قیمت داشت و از 460 دلار به 440 تا 445 دلار هر تن سی اف آر رسید.

    در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت تا 5 دلار بهبود داشت و 521 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد.

    مقاطع

    هفته گذشته در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی تا 6 دلار رشد داشت و 547 دلار هر تن فوب شنیده شد. قیمت میلگرد در بورس شانگهای از 509 دلار هفته قبل به 521 دلار هر تن بهبود داشت.

    میلگرد صادراتی ترکیه نیز 5 دلار رشد داشت و 625 دلار هر تن فوب ثبت شد.همچنین در بازار داخلی آمریکا میلگرد در 925 دلار هر شورت تن درب کارخانه باقی ماند و در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد 15 یورو ارزان تر شده 620 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد.

    ورق

    هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی فوب دریای سیاه در 605 دلار هر تن فوب با ثبات ماند. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز از 526 تا 554 دلار به 540 تا 560 دلار هر تن فوب رسید. در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز ورق گرم افت جزیی داشت و 564 تا 575 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.

    در بازار داخلی اروپا ورق گرم 25 یورو ارزان تر شده 700 یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد. در بازار داخلی آمریکا هم ورق گرم 50 دلار افت داشت و 920 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد.

    بازار جهانی همچنان در آرامش است و بعید است تا یک ماه آینده تغییری نشان دهد چون تعطیلات فصلی است. نفت در دامنه 70 دلار است که پایه شمش را پایین نگه می دارد قیمت ورق روند نزولی گرفته همینطور قراضه که در محدوده 370 تا 390 دلار بازی می کند. به نظر نمی رسد تقاضا تغییر جدی و سریع نشان دهد.

    بازار داخلی

    فولاد ایران: در بازار داخلی عامل اصلی تاثیر گذار بحث های سیاسی و احتمال توافق با امریکا بود که روی همه فعالیت ها سایه انداخت. این روحیه تورم انتظاری را به خواب برد ولی باید منتظر بود و نتیجه را دید که زیاد هم زمان نمی برد. ورای این مطلب سیاست بانک مرکزی است. دولت نقدینگی زیادی در اردیبهشت و خرداد تزریق کرده است اثر این نقدینگی تیر و مهم تر مرداد ماه اثر خود را نشان خواهد داد. بنابراین حتی اگر توافقی هم صورت بگیرد فارغ از آنکه چه حجم ارز یا با چه شرایطی وارد خواهد شد قبلاً پیش خور شده است. از طرف دیگر کاهش قیمت ارز صادرات را تنزل خواهد داد که منجر به بیکاری و کسری بیشتر بودجه می گردد. باید توجه داشت که دولت با کسری بودجه روبروست و این کسری عظیم اجازه کاهش نرخ ارز را نمی دهد. از سوی دیگر همین کسری بودجه اجازه نمی دهد قیمت فولاد و مواد معدنی افت کند چون زنجیره فولاد بخش عمده کسری بودجه و یارانه ها را پر می کند بنابراین امکان کاهش جدی قیمت فولاد نیست.

    در بازار فولاد با توجه به کاهش تقاضای مواد معدنی به علت قطعی برق صادرات آن افزایش خواهد یافت. طبعاً احتمال کاهش قیمت جدی به نظر نمی رسد. باید منتظر شرایط برق بود که تاثیر آن هم در هفته آینده روشن خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر