رکوردشکنی طلای جهانی

عصر معدن- قیمت طلا امروز، دوشنبه در حالی که اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، اعتماد معامله‌گران را نسبت به کاهش نرخ بهره بانک مرکزی ایالات‌متحده در اوایل سال آینده افزایش داد، به بالاترین رقم تاریخی و به بالای ۲۱۰۰ دلار در هر اونس رسید.;

رکوردشکنی طلای جهانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، قیمت طلا در معاملات آسیایی امروز، دوشنبه به بالاترین حد خود رسید و  بازارها شرط می‌بندند که فدرال رزرو حتی با وجود محتاط بودن مقامات بانک مرکزی می‌تواند از مارس 2024 کاهش نرخ بهره را آغاز کند.

    بهای هر اونس طلا در ساعت 8 و 14 دقیقه صبح به وقت شرقی با 13.3 درصد افزایش به 2084 دلار و 30 سنت رسید و قیمت طلای آمریکا نیز با 0.64 درصد افزایش به 2085 دلار و 30 سنت رسید.

    طلا در دوره‌های عدم اطمینان اقتصادی و ژئوپلیتیکی به دلیل وضعیت آن به عنوان یک ذخیره قابل اعتماد ارزش، تمایل دارد که عملکرد خوبی داشته باشد. هنگ کون هاو، رئیس استراتژی بازارها، اقتصاد جهانی و تحقیقات بازار عنوان کرد که کاهش پیش‌بینی‌شده دلار و نرخ بهره در سال 2024 محرک‌های مثبت کلیدی طلا هستند. او تخمین زد که قیمت طلا تا پایان سال 2024 می‌تواند به 2200 دلار برسد.

    جروم پاول، موضع خود را مبنی بر اینکه نرخ‌های آمریکا برای مدت طولانی‌تری بالاتر خواهد ماند، تکرار کرد اما برخی تغییرات در سیگنال‌های او به ویژه اینکه او پیشرفت‌های انجام شده در جهت مهار تورم و پتانسیل فرود نرم برای اقتصاد ایالات‌متحده را تصدیق کرد، این انتظارات را تقویت کرد که فدرال رزرو دیگر نرخ‌های بهره را در دسامبر افزایش نخواهد داد و تا مارس 2024 شروع به کاهش آنها خواهد کرد. نرخ‌های بهره پایین‌تر، هزینه فرصت نگهداری شمش‌های بدون بهره را کاهش می‌دهد.

    انتظار می‌رود که فدرال رزرو از ماه ژوئن شروع به کاهش نرخ بهره به میزان 25 واحد در هر سه ماهه کند تا اینکه در سال 2026 به نرخ نهایی 3 درصد برسد. پیش‌بینی نرخ پایان سال 2024 آمریکا برای اوراق خزانه دو ساله و 10 ساله 4 درصد و 4.25 درصد است. افت بازدهی خزانه داری به نوبه خود باعث شد قیمت دلار از پایین‌تر خارج شود، به ویژه در مورد ین که در هفته گذشته 1.8 درصد کاهش یافت.

    طبق گزارش Fedwatch، قیمت‌های آتی صندوق فدرال رزرو 97 درصد احتمال دارد که فدرال رزرو در ماه دسامبر نرخ‌ها را متوقف کند و 60 درصد احتمال دارد که بانک مرکزی نرخ‌ها را 25 واحد پایه کاهش دهد و در محدوده 5 تا 5.25 درصد قرار دهد.

    تمرکز سرمایه‌گذاران اکنون روی داده‌های حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده متمرکز شده است که گزارش کلیدی است که در روز جمعه منتشر می‌شود و می‌تواند بر چشم‌انداز نرخ‌های بهره ایالات متحده تأثیر بگذارد.

    تحلیلگران با استناد به عدم اطمینان ژئوپلیتیک، احتمالا ضعیف‌تر شدن دلار آمریکا و کاهش احتمالی نرخ بهره اظهار کردند که قیمت طلا در مسیر رسیدن به بالاترین سطح جدید در سال آینده است و ممکن است بالای سطح 2000 دلار باقی بماند.

    بر اساس گزارش رویترز، در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با 0.1 درصد افزایش به 25.45 دلار رسید، پالادیوم با 0.4 درصد کاهش به 929.93 دلار در هر اونس رسید و پلاتین با 0.1 درصد کاهش به 999.35 دلار رسید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر