غریب پور در نشست کمیته بومی سازی:

شاخص های بومی سازی معدن و صنایع معدنی اعلام می شود

عصر معدن- رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: شاخص های بومی سازی در معدن و صنایع معدنی تعیین شده و به زودی اعلام می شود.;

شاخص های بومی سازی معدن و صنایع معدنی اعلام می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از شاتا، خداداد غریب پور امروز در نشست کمیته بومی سازی گفت: بومی سازی مورد تاکید مقام معظم رهبری، رییس جمهور محترم و سرپرست وزارت صنعت معدن و تجارت است، که پس از بررسی های اولیه و پایش شاخص ها، در نهایت حدود 25 شاخص تعیین شد که به زودی در پورتال بومی سازی ارایه خواهد شد.

    وی در این نشست که مشاور بومی سازی ایمیدرو، دبیر انجمن فولاد و شرکت مشاور بومی سازی (ایریسا) حضور داشتند، تصریح کرد: ابتدا اطلاعات و دیتا بیس های زنجیره فولاد و پس از آن صنایع آلومینیوم و مس در پورتال قرار داده می شود به طوری که توانمندی و نیازها در یک محیط، ارایه خواهد شد.

    معاون وزیر صنعت معدن و تجارت یادآور شد: پیش از این اقدامات متعددی برای بومی سازی انجام شده بود که از انسجام کافی برخوردار نبود اما اکنون در صدد اجرا و پیگیری متسمر آن هستیم.

    غریب پور تاکید کرد: ایمیدرو طی 1.5سال گذشته با تشکیل "کمیته های پایش" و پیگیری طرح ها، از چالش نیمه کاره ماندن برنامه ها، عبور کرده است.

    اجرای 95درصد از مصوبات ایمیدرو

    وی تصریح کرد: بررسی های انجام شده نشان می دهد 95درصد از مصوبات ایمیدرو اجرا می شود. غریب پور همچنین گفت: یکی از آثار استراتژی بومی سازی در بخش معدن و صنایع معدنی، جلوگیری از موازی کاری در این بخش است.

    حسن یونسیان مشاور بومی سازی ایمیدرو نیز گفت: شاخص های تعریف شده بومی سازی، تولیدکننده و تامین کننده واقعی را نشان خواهد داد به طوری که پس از عملیاتی شدن و نتایج مثبت، آن قطعه به عنوان تولید داخل معرفی می شود.

    وی تصریح کرد: هر نوع توانمندی در ساخت داخل، پس از راستی آزمایی و اعلام نظر کارخانه مصرف کننده، به تایید می رسد و سپس با هماهنگی وزارت صنعت معدن و تجارت، مانعی در برابر واردات کالای مشابه خارجی گذاشته می شود. به گفته وی، کاهش ارزبری و ارتقای توان داخلی از ملاک های اصلی بومی سازی هستند.

    یونسیان اظهار داشت: ایمیدرو تفاهمنامه ای با جهاد دانشگاهی در این زمینه امضا کرده که با همکاری شرکت های بزرگ عملی می شود. رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن فولاد در این نشست اظهار داشت: اطلاعات بسیاری با همکاری شرکت ها، جمع آوری شده و بارگذاری شده اند که به زودی ارایه خواهد شد.

    به گفته وی، شرکت های فولادی همچنان در حال اطلاعات بومی سازی و همچنین اعلام نیازها هستند. نماینده شرکت ایریسا هم در این جلسه اعلام کرد که به دنبال برگزاری نشست با فولادسازان، اطلاعات حدود 14هزار قلم مربوط به سازندگان قطعات و تجهیزات و همچنین نیازهای کارخانه ها اعلام می شود.

    قرار است در پرتال بومی سازی از یک سو اطلاعات سازندگان قطعات و از دیگر سو فضایی برای اعلام و رفع نیاز کارخانه های مصرف کننده قرار داده شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر