غریب پور در نشست پایش طرح انتقال آب از خلیج فارس مطرح کرد:

معدنی ها در یک قدمی استقلال آبی هستند

پمپ های انتقال آب، در نبود خارجی ها، بومی سازی شد

عصر معدن- رئیس هیات عامل ایمیدرو،‌ با اشاره به برنامه افتتاح طرح انتقال آب از خلیج فارس به سه استان جنوبی در ماه های آتی، گفت: اجرایی شدن تامین آب از دریاهای آزاد توسط شرکت های معدنی و صنایع معدنی، گامی نو و عملی برای استقلال آبی بخش معدن از منابع زیرزمینی و حفظ محیط زیست است. طبق گفته غریب پور، مقصد نخستین آب خلیج فارس، "گل گهر" سیرجان است.;

معدنی ها در یک قدمی استقلال آبی هستند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، خداداد غریب پور در نشست ویدیوکنفرانسی پایش طرح انتقال آب خلیج فارس به 3 استان هرمزگان، کرمان و یزد ضمن بیان این مطلب گفت: شرکت های معدنی و صنعتی در قالب یک مدل توسعه ای جدید، تامین آب مورد نیاز از دریاهای آزاد را اجرایی کرده اند که گامی بزرگ برای توسعه کشور محسوب می شود.

    وی افزود: گرچه به دلیل محدودیت های کرونا و حضور نیافتن شرکت های اروپایی، اجرای طرح با تاخیر مواجه شد اما با اعتماد به مهندسان ایرانی، طرح متوقف نشد و برخی تجهیزات اصلی تحریم شده همچون پمپ برای نخستین بار در داخل کشور، مهندسی و تولید شد.


    بهره برداری از فاز های 2 و 3 تا سال 1400

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با اعلام اینکه فاز نخست این ابر پروژه با هدف انتقال آب به گل گهر در آبان ماه امسال راه اندازی می شود، خاطرنشان کرد: براساس پیشرفت های حاصل شده، امیدواریم فاز های 2 و 3 طرح انتقال آب خلیج فارس به 3 استان کشور در سال پایانی دولت ، به طور کامل به بهره برداری برسند.

    وی افزود: این طرح بزرگ که مدیون تلاش ها و پیگیری های صمیمانه اعضای هیات مدیره شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس، سهامداران و مسئولان است، در تاریخ ماندگار خواهد شد.


    همه بخش های فاز 1 در حال راه اندازی

    میرعلی یاری، مدیرعامل شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس در این جلسه گفت: اکنون پیشرفت فاز نخست طرح در مرحله 95 درصد است. برق همه بخش ها از جمله واحد شیرین سازی و ایستگاه ها وصل شده و در کل، همه بخش ها در حال راه اندازی است.

    وی ادامه داد: از 7 ایستگاه برق طرح، 3 ایستگاه آماده راه اندازی است. هیچ کمبودی از نظر تامین تجهیزات قطعه اول نداریم. کل 305 کیلومتر قطعه اول لوله گذاری شده است. میزان پیشرفت قطعه دوم، 95 درصد و قطعه سوم 85 درصد است.

    یاری خاطرنشان کرد: با توجه به زیرساخت های ایجاد شده، می توان 2 خط دیگر انتقال برای استان های دیگر کشور احداث کرد.

    در این نشست، مدیران عامل شرکت های گل گهر، چادرملو، مس و سنگ آهن سیرجان به صورت ویدیوکنفرانسی حضور داشتند. طول طرح انتقال آب خلیج فارس از سایت شیرین سازی بندر عباس تا سیرجان ، مس سرچشمهو اردکان یزد و چادرملو ا حدود 970 کیلومتر است که قرار است در فاز اول 50 میلیون لیتر آب شرب به استان هرمزگان و 130 میلیون لیتر به صنایع معدنی استان های کرمان و یزد انتقال یابد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر