قربانی اعلام کرد:

پیشنهاد تشکیل شورای عالی سیاست گذاری گوهرسنگ ها با راهبری ایمیدرو

بیشترین ذخایر ایران در گوهرسنگ ها؛ فیروزه، انواع عقیق و گارنت ها

عصر معدن- نماینده قطب گوهرسنگ ها در دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد: به منظور دستیابی به اهداف توسعه ای در حوزه گوهرسنگ ها، تشکیل شورای عالی سیاست گذاری این صنعت با راهبری ایمیدرو و ضروری است.;

پیشنهاد تشکیل شورای عالی سیاست گذاری گوهرسنگ ها با راهبری ایمیدرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، منصور قربانی افزود: در گام نخست شورای عالی سیاست گذاری باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد تا یک جریان دایمی در این صنعت باشد.

    وی اظهار داشت: اعضای این شورا را می تواند نمایندگان ایمیدرو، معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، بخش خصوصی، اداره استانداردها، گمرک و صنایع دستی تشکیل دهد.

    برنامه تهیه استراتژی گوهرسنگ ها

    نماینده قطب گوهرسنگ ها در دانشگاه شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقدامات "کارگروه بهینه سازی گوهرسنگ ها در ایمیدرو" گفت: در گام نخست یک استراتژی 10 ساله در دست تهیه است تا اهداف این حوزه، با استناد به این نسخه توسعه ای دنبال شود.

    وی با بیان اینکه در این استراتژی افزایش سهم ایران در تجارت جهانی گوهرسنگ ها دیده شده است، گفت: موضوع آسیب شناسی گوهرسنگ ها چند سالی بود که به دست فراموشی سپرده شده بود اما اواخر سال 98، ایمیدرو با مدیریت این حوزه، برنامه پایش کل زنجیره را آغاز کرد.

    قربانی ادامه داد: با اقداماتی که در این کارگروه در حال انجام است، به زودی وارد مرحله اجرای برنامه ها خواهیم شد.

    تامین مواد اولیه از کشورهای همسایه

    نماینده قطب گوهرسنگ ها در دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد: با توجه به ویژگی های مشترک فرهنگی و همجواری ایران با کشورهای پاکستان، تاجیکستان و افغانستان، می توان همکاری های بین کشورها در این صنعت را گسترش داد.

    قربانی ادامه داد: برخی مواد اولیه این صنعت در داخل کشور یافت نمی شود و در صورت تقویت همکاری ها با کشورهای منطقه، می توان این مشکل را حل کرد.

    بیشترین ذخایر در گوهر سنگ ها

    وی گفت: فیروزه (معادن فعال در نیشابور، شهربابک و ...)، انواع عقیق ها در نقاط مختلف کشور (به ویژه استان های خراسان رضوی و جنوبی) و گارنت ها (استان های کرمان و شهرستان تکاب استان آذربایجان غربی و ...) بیشترین ذخایر ایران در گوهرسنگ ها را تشکیل می دهند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر