رییس سازمان خصوصی‌سازی خبر داد:

پذیرش ایمیدرو در بورس تا اواسط اردیبهشت ماه

عصر معدن- رییس سازمان خصوصی‌سازی گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا اواسط اردیبهشت ماه مجموعه ایمیدرو به صورت شرکت سهامی عام در بازار سرمایه پذیرش و کشف قیمت خواهد شد.;

پذیرش ایمیدرو در بورس تا اواسط اردیبهشت ماه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، علیرضا صالح با اشاره به عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس، اظهار داشت: در این فرایند سهامی را به صورت رقابتی در بورس عرضه می‌کنیم که ممکن است بخش خصوصی و صندوق‌ها در آن شرکت داشته باشند.

    وی افزود: این اتفاق در سال 1398 آغاز شد و در سال جاری هم دنبال می‌شود و باید در فضای رقابتی باشد اما ترجیح ما بخش خصوصی است.

    وی با بیان اینکه اگر بخش خصوصی مشارکت داشته باشد نرخ سود اقساطی که قرار است در آینده پرداخت کند، سه واحد درصد کم‌تر از نهادهای عمومی است، گفت: ما نمی‌توانیم رقابت را منع کنیم و مهم این است که عرضه‌ها را به صورت رقابتی انجام دهیم نه مستقیم و به صورت رد دیون.

    رییس سازمان خصوصی سازی که در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد صحبت می‌کرد در مورد رد دیون توضیح داد: گاهی در قانون بودجه این بحث مطرح می‌شود که قانونگذار عرضه را به صورت رد دیون برای نهادها انجام دهد اما این اتفاق قرار نیست در این فرایند رخ دهد، طبق اصل 44، درصد معینی با تصویب قانون مجلس تاکنون انجام شده است.

    پذیرش ایمیدرو در بورس تا اواسط اردیبهشت

    وی  از آماده‌سازی شرکت‌های دولتی برای پذیرش در بازار سرمایه خبر داد و گفت: پنج هلدینگ آماده شده است، قرار است در نخستین جلسه هیات وزیران این اجازه را کسب کنیم که زنجیره مدیریتی را از بین نبریم.

    صالح به ایرادهای وارد شده به واگذاری ها اشاره کرد و گفت: زمانی که شرکت‌های زیر مجموعه یک شرکت مادر تخصصی را یکی یکی واگذار می‌کردیم زنجیره ارزش از بین می‌رفت بنابراین در حال کسب اجازه هستیم که مجموعه‌ای را، برای مثال ایمیدرو را به صورت سهامی عام عرضه کنیم.

    رییس سازمان خصوصی سازی ادامه داد: در این شرایط شرکت‌ها مکلف هستند اطلاعات را به صورت شفاف در سامانه کدال مشخص کنند و باید صلاحیت حرفه‌ای سازمان بورس را داشته باشند. همچنین این فرایند برای نیروگاه‌های برق و شرکت مادر تخصصی برق حرارتی طی می‌شود.

    وی اظهار داشت: برای ایدرو و ایمیدرو موافقت وزیر صنعت معدن و تجارت را اخذ کرده‌ایم و در انتظار اجازه هیات وزیران هستیم، از دوستان بورس هم برای پذیرش و کشف قیمت برای عرضه اولیه قول گرفته‌ایم.

    بانک، بیمه، پالایشگاه، خودرو وفلزات در قالب ETF

    رئیس سازمان خصوصی سازی در مورد 18 شرکت دولتی که قرار است سهام آن‌ها در بورس عرضه شود نیز توضیح داد: 18 شرکت پرتفوی خوب و بلوک مدیریتی دارند، این 18 شرکت در قالب سه صندوق ETF هستند. در این راستا نامه‌ای خطاب به وزیر اقتصاد نوشته ایم و این وزارت خانه قرار است واسطه‌گری مالی انجام دهند و باقی مانده سهام سه بانک صادرات، تجارت و ملت و دو بیمه البرز و اتکایی امین را عرضه کنند.

    به گفته وی، سهم دولت در برخی از موارد ذکر شده 17 و در برخی 18 درصد است و وزارت اقتصاد نماینده خود را درنامه‌ای معرفی کرده است.

    صالح ادامه داد: همچنین یک صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله پالایشی وجود دارد که شامل پالایشگاه‌های  بندرعباس، تبریز، تهران و اصفهان می‌شود که بلوک مدیریتی هم در آنها اعمال می‌شود.

    رییس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه در این راستا نامه‌ای خطاب به وزیر نفت ارسال کرده‌ایم که پذیره نویسی را آغاز کنند، گفت: جلسات در این راستا در وزارت نفت در حال برگزاری است، یک صندوق دیگر نیز فلزات و خودرو است که شامل سهام دو خودروسازی سایپا و ایران خودرو و باقی مانده فولاد مبارکه و شرکت ملی صنایع مس می‌شود، باقی موارد در هیات واگذاری دنبال می‌شود و قیمتی که برای انتقال سهم در نظر گرفته می‌شود یک ماه منتهی به آگهی است.

    وی در پایان درمورد آزادسازی سهام عدالت نیز گفت که امیدورایم تا پایان آبان سهام عدالت قابل معامله شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر